Caloriearme recepten voor een heerlijke Barbecue

Caloriearme recepten voor een heerlijke Barbecue Zodra de zon goed begint te schijnen, beginnen we allemaal weer te verlangen naar een lange zomer. Een zomer met lange zomeravonden waarop we heerlijk kunnen barbecueën. Heerlijke salades, stokbrood met kruidenboter en heerlijke sausjes. Allemaal even lekker, maar stuk voor stuk een bron aan calorieeen. Gelukkig kan het anders. Op dieet een toch heerlijk barbecueën. Met deze caloriearme recepten is kan iedereen van u barbecue genieten.

Caloriearme BBQ

Wanneer je op dieet bent of gewoon extra op je lijn wilt letten kan barbecueën opeens minder leuk worden. Dat is jammer want barbecueen doen we juist vaak omdat het zo gezellig is. De onderstaande caloriearme recepten helpen je een dieet vriendelijke barbecue te organiseren. Daarnaast helpen de volgende tips je ook alvast een handje op weg naar een dieet vriendelijke barbecue zonder zorgen!

Tips voor een caloriearme en dieet vriendelijke barbecue

  • Kies voor magere vlees soorten. Denk aan runderpoulet, rundertartaar, hamlappen, ongepaneerde schnitzel, varkensfilet, kipfilet, kip zonder vel, kalkoenfilet, nasivlees.
  • Vervang vlees eens door vis soorten zoals forel of tonijn.
  • Vervang vlees door caloriearme vlees vervangers zoals tofu.
  • Maak spiesjes. Door vlees en groente samen aan een spiesje te rijgen verminder je automatisch je vleesconsumptie.

Caloriearme kruidenboter

Kant en klare kruidenboter is een echte calorieënkiller. Deze zelfgemaakte caloriearme kruidenboter halveert het aantal calorieen en doet qua smaak zeker niets voor kant en klare calorierijke kruidenboter onder.

Ingrediënten

  • 1 kuipje dieethalvarine
  • vers (gehakte) peterselie
  • 1/2 teentje knoflook
  • peper
  • zout
  • 1/2 theelepel Italiaanse kruiden
  • mespunt cayenepeper
  • mespunt oregano
  • 1/2 theelepel tomaten-tapenade-kruiden

Bereidingswijze

Hak de peterselie in stukjes en pers het teentje knoflook. Meng de peterselie, de knoflook, de Italiaanse kruiden, cayennepeper, de oregano en tomaten-tapenade-kruiden door de dieethalvarine. Breng het geheel met zout en peper op smaak en klaar is je caloriearme kruidenboter.

Caloriearme zoet zure barbecuesaus

Sausjes zijn vaak echte dik makers. Gelukkig bewijst deze overheerlijke caloriearme saus dat het ook anders kan. Deze slanke saus bevat per persoon ongeveer 18 calorieën.

Ingrediënten

( voor 6 personen)
  • klein blikje tomatenpuree
  • eetlepel tomatenketchup
  • 1dl(wijn)azijn
  • 5 dl water
  • 2 eetlepels maïzena
  • 150 gram zoetstof (vloeibaar)

Bereidingswijze

Voeg de azijn toe aan het water en breng het geheel aan de kook. Voeg vervolgens de tomatenpuree, ketchup en zoetstof toe. Maak het geheel met de maïzena op gewenste dikte.

Caloriearme knoflooksaus

Ingrediënten

( voor 6 personen)
  • 2 dl naturel yoghurt 0% vet.
  • 1 theelepel mosterd.
  • 1 theelepel citroensap.
  • mespunt cayennepeper
  • 2 teentjes geperste knoflook
  • 2 eetlepels verse (gehakte) peterselie
  • zout naar smaak.

Bereidingswijze

Roer alles goed door, zet het voor ongeveer 6 uur afgedekt in de koelkast.

Caloriearme sla dressing

Een heerlijke zomerse salade is van zichzelf vrij caloriearm. De dressing maakt echter de salade opeens toch nog calorierijk. Deze heerlijke frisse dressing zorgt ervoor dat u lekker van de salade kunt smullen zonder dat u zichzelf schuldig voelt of moet inhouden.

Ingrediënten

  • vers (gehakte) peterselie
  • 4 eetlepels (wijn) azijn.
  • 1/2 eetlepel mosterd.
  • Peper en zout naar smaak

Bereidingswijze

Vermeng de peterselie en de mosterd met de azijn en breng het geheel met zout en peper om smaak.

Variatietips

Vervang de peterselie eens door bieslook
Voeg aan de dressing fijn gesneden zilveruitjes of augurkjes toe
© 2011 - 2021 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, daardoor is de inhoud van artikelen mogelijk niet op alle punten actueel.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.mijnreceptenboek.nl
Tekstschrijvert (413 artikelen)
Gepubliceerd: 26-04-2011
Subrubriek: Dieet
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief en worden artikelen grotendeels niet meer geactualiseerd, daardoor is de inhoud van artikelen mogelijk niet op alle punten actueel. De mogelijkheid om te reageren is tevens uitgeschakeld.
Medische informatie…
Schrijf mee!