InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Dieet volhouden: praktische tips

Dieet volhouden: praktische tips

Dieet volhouden: praktische tips Aan een dieet beginnen, is vaak makkelijker dan een dieet volhouden. De verleiding van lekker eten wordt steeds groter, en het lijnen is vaak eenzijdig of te streng. Deze praktische tips helpen je om de eindstreep te halen. De volgende tips kunnen je helpen om het afslanken vol te houden. Sommige tips zijn misschien een open deur. Sommige tips had je misschien nooit aan gedacht. Hoe dan ook is het goed om weer eens stil te staan bij je lijnpoging, hoe je eet en hoe je het vol kan houden.

Varieer

Veel diëten kunnen eenzijdig zijn in hun dagmenu's of samenstelling. Maar vaak kun je meer variëren dan je denkt. Er zijn veel verschillende soorten groenten. Daarnaast kan je ook variëren in bereidingswijze: koken, bakken, wokken, roerbakken, grillen, smoren, poffen, roosteren enzovoorts. Variatie kan je ook zoeken in het gebruik van (verse) kruiden. Kruiden geven nauwelijks calorieen, en geven net weer even een andere smaak.

Probeer eens iets nieuws

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren als het om eten gaat. Je houdt je dieet nieuw en uitdagend door te zoeken naar recepten en producten die je nog niet kent. Een beetje goede groenteboer, slager of speciaalzaak zal je maar wat graag adviseren en informeren over zijn producten, welke mager zijn en hoe ze te bereiden. Ook via het internet kan je goed zoeken naar nieuwe ideeën voor gezonde recepten. Bijvoorbeeld door te zoeken naar: dieet recepten, gezonde recepten, recepten weinig calorieën.

Caloriearme toevoegingen

Je kunt je eten aantrekkelijker maken door ingrediënten toe te voegen die het net even lekkerder maken:
  • Verse bascilicum: in salades, of met tomaat op je beleg op brood of cracker.
  • Citroenschil: geraspt als smaakversterker in warme gerechten en magere sauzen.
  • Mosterd, ketchup of rode sauzen: in plaats van mayonaise of andere vette sauzen.
  • Fruit: door de salade of bij bereiding van warme gerechten, zoals verse groenten en kip roerbakken.
  • Een scheutje rode wijn of balsamico azijn: door de jus, vleesgerecht of magere sauzen.
  • Volkoren beschuit: door de yoghurt of kwark, in plaats van cruesli of andere zoete ontbijtproducten.

Bewust zondigen

Zeker wanneer je streng lijnt, raakt je spijsvertering daar aan gewend. Juist door af en toe van je dieet af te stappen en een zogenaamde junkmaaltijd te nemen, schudt je de boel als het ware even wakker. Je zou het kunnen zien dat je spijsvertering en stofwisseling extra hard moet werken om die anders dan normale voedingsstoffen te verwerken. Je zwengelt de motor weer even aan. Een bijkomstig voordeel is dat het voor jou als lijner ook wel even lekker is. Constant ben je met je dieet bezig, en af en toe een junkmaaltijd maakt dat je het weer een tijdje vol kunt houden. Je zou dit 1 keer in de week kunnen doen. Vaak zie je dat je dan even iets zwaarder wordt, maar houdt in gedachten dat je na een junkmaaltijd meer vocht vasthoudt. Die halve kilo extra is dus alleen maar vocht.

Je dieet aanpassen

Zeker wanneer je al een tijdje bezig bent, kan het lastig zijn om het te blijven volhouden. Dat zie je vaak bij strenge of eenzijdige diëten. Er komt een tijd dat je je streefgewicht hebt bereikt. Het zou zonde zijn om het voortijdig op te geven, maar het zou ook zonde zijn om daarna je oude eetpatroon op te pakken, waarna je vrij makkelijk weer in gewicht aankomt. Ben je al een tijdje bezig, dan zou je je dieet iets kunnen aanpassen. Door op sommige maaltijdmomenten bijvoorbeeld 1 boterham meer te nemen, of een grotere portie yoghurt. Zo kan je langzaam je eetpatroon veranderen naar hoe je wilt gaan eten nadat je je streefgewicht hebt bereikt. Daarnaast kan het helpen door net iets minder streng te lijnen om die laatste paar weken vol te houden.

Succes!

Lees verder

© 2011 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe houd je je dieet vol?Hoe houd je je dieet vol?Een dieet volhouden is een van de moeilijkste dingen om te doen, je hebt veel discipline nodig om af te vallen en op je…
Afvallen en dieëten, belangrijk om te wetenAfvallen en dieëten, belangrijk om te wetenVeel mensen willen graag wat kilo's afvallen, maar heel vaak blijkt het niet zo makkelijk om wat kilo's af te vallen. U…
Het Dukan dieet, werkt het echt zo goed?Het Dukan dieet, werkt het echt zo goed?Het Dukan of Protal dieet is een populair dieet, bedacht en in elkaar gezet door de Franse dokter Pierre Dukan. Het diee…

Reageer op het artikel "Dieet volhouden: praktische tips"

Infoteur: Chezue
Gepubliceerd: 12-07-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!