InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Eet naar verbruik van energie

Eet naar verbruik van energie

Eet naar verbruik van energie Het is niet alleen belangrijk om energierijk voedsel te eten, maar op te letten voor voedsel dat veel energie kost om te verteren. Veel van ons huidige voedsel vraagt om te veel energie bij het verteringsproces en levert daarom onderaan de streep vaak te weinig voor ons op. Behalve een voedsel coma. Je kent het wel, je hebt net een grote lunch gepakt en bent vervolgens in een voedsel coma terechtgekomen. Je zou nu extra energie moeten hebben, maar het tegenovergestelde is helaas waar. Wat gebeurt er hier?

Voedsel verteren kost energie

Het kost gigantisch veel energie om voedsel te verteren. Wanneer je voedsel neemt dat erg moeilijk te verteren is, zoals bijvoorbeeld rund- en varkensvlees, dan gebruikt je lichaam meer van zijn eigen energiebronnen om dit te verteren. Wanneer je veel wit brood, rijst, pasta en aardappelen eet, dan zal dat je een tijdelijke boost van energie geven, waarna je helemaal inzakt.

Fruit en groenten

Fruit en groenten vragen veel minder energie bij het verteringsproces. Dit is niet per se een argument om ineens vegetariër te worden, maar het is goed om te begrijpen wat er met je lichaam gebeurt na het eten van verschillende typen voedsel. Het is het beste om voedsel tot je te nemen waarvan je het meeste energie krijgt en waar je het minste energie aan kwijt bent met verteren. Alle energie die naar het verteren gaat is verloren energie. Het is niet de bedoeling om je systeem te laten overwerken voor een klein beetje energie.

Frisdrank is een voorbeeld van een lage energie leverancier: Een korte boost van energie door de grote hoeveelheid suiker en vervolgens een voedsel coma! Daarnaast vernietigd het zuur van de frisdrank belangrijke enzymen in je lichaam.

Het Palio dieet

Een mogelijk dieet dat je voorziet van energierijk voedsel is het Palio dieet waar de focus ligt op mager vlees en groenten met een hoog watergehalte. De groenten in dit dieet zorgen ervoor dat het vlees makkelijker en sneller wordt verteerd. Het principe achter dit dieet is, is dat we terug gaan naar het dieet zoals de eerste mensen (ongeveer 10.000 jaar geleden) dat hadden. Het blijkt dat wij toentertijd uitsluitend vlees, vis, groenten, fruit, noten en zaden aten. Aardappelen, pasta, rijst, en wit brood behoorden toen nog niet tot het menu. Vanuit bewijzen uit de fossielen van de vroegere mens is er geconcludeerd dat de mens uit het stenen tijdperk erg sterk was. Er is nooit enige vorm van osteoporose bij de vroegere mens gevonden. Mensen uit de tegenwoordige tijd die dezelfde levensstijl als de vroegere mens leven hebben tot op late leeftijd zeer weinig last van overgewicht, diabetes, atherosclerose en hypertensie.

Het mooie van dit dieet is is dat je niet meer hoeft te letten op het aantal calorieën dat je binnen krijgt. Door de weinig energierijke en hoog energie verbruikende voedingsmiddelen te schrappen uit je dieet zul je automatisch veel energie hebben en gewicht verliezen.
© 2011 - 2018 Daniel-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Janua2000, Pixabay
  • www.hetpaliodieet.nl

Reageer op het artikel "Eet naar verbruik van energie"

Infoteur: Daniel-p
Gepubliceerd: 03-08-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!