InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Glutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebrities

Glutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebrities

Glutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebrities Steeds meer celebrities volgen een een glutenvrij dieet en daarmee is het een echte hype geworden in de VS. Waar een glutendieet in eerste instantie alleen gevolgd werd door Coeliakiepatienten volgen zijn nu ook celebrities en atrices als Victoria Beckham en Chesea Clinton erg enthousiast geworden over het glutenvrij dieet. Het dieet zou niet alleen helpen om af te vallen, maar je zou er fijner in je vel door komen te zitten. Zo heeft 2011 er een dieet rage bij!

Een glutenvrij dieet volgen

Een glutenvrij is in eerste instantie niet ontwikkeld als afval dieet, maar voor patiënten die lijden aan Coeliakie. Coeliakie patiënten hebben last van ernstige (darm)klachten als gevolgen van glutenintolerantie. De gluten of eigenlijk de gliadine, een bestandsdeel van gluten zorgen bij Coeliakie patiënten voor een beschadiging aan hun wand van de dunne darm. Op het moment dat Coeliakie patiënten gluten schrappen in hun eetpatroon zullen de klachten grotendeels tot zelfs geheel verwijderen. Het volledig schrappen van gluten in je eetpatroon is vrij lastig en heeft veel invloed op je eetpatroon. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, gerst en rogge en producten die gemaakt worden van deze granen, zoals bijvoorbeeld brood, macaroni, koekjes, maar ook in ketchup en diverse soorten ijs. In heel veel producten die in het schap van de supermarkt liggen zijn dan ook gluten aanwezig.

In natuurvoedings- en reform winkels zijn diverse glutenvrije producten verkrijgbaar en ook steeds meer reguliere supermarkten verkopen enkele glutenvrije producten of bieden de mogelijkheid om glutenvrij brood op bestelling te leveren.

Glutenvrij dieet, de rage van 2011

In de jaren negentig en 2000 werd het glutenvrij dieet nog alleen gevolgd door Coeiliakie patiënten, maar in 2011 is het glutenvrije dieet de rage onder vooral Amerikaanse beroemdheden. Het glutenvrije dieet krijgt veel media aandacht in diverse tijdschriften en grote talkshows. Onder anderen sterren als Victoria Beckham en Gwyneth Paltrow zweren bij dit dieet. Het dieet zou er niet gelijk voor zorgen dat je tientallen kilo's zou kwijtraken, maar zou je lekkerder in je vel doen laten zitten. Het positieve gevolg van een glutenvrij dieet zit hem hoofdzakelijk in het feit dat, degenen die een glutenvrij dieet volgen steeds meer verse producten en groenten gaan eten. Hierdoor zullen hun maaltijden steeds gezonder gaan worden. Uiteindelijk zal deze gezondere levensstijl er toch voor zorgen dat je enkele kilo's zult kwijtraken en er een strak lichaam aan zult overhouden. Dit is echter alleen weggelegd voor de echte doorzetters die het dieet enkele maanden tot jaren weten vol te houden.

Boeken glutenvrij dieet

Er zijn door de jaren heen diverse boeken uitgegeven die meer inzicht geven over een glutenvrij voedingspatroon. Deze boeken zijn geschikt voor zowel Coeiliakie patiënten die noodgedwongen de gluten moeten schrappen, als voor fanatieke lijners die een glutenvrij dieet willen gaan volgen als basis van een bewustere en gezondere levensstijl.

Enkel boeken met betrekking tot een glutenvrij dieet zijn:

  • Gezond eten zonder gluten - David Allen
  • Glutenvrij genieten - T. Marquardt
  • Glutenvrij bakboek - L. Blair

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Glutenvrij dieet, nieuwste afvalhype onder celebrities"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 03-08-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!