Gezond op dieet: De grootste valkuilen om af te vallen

Gezond op dieet: De grootste valkuilen om af te vallen Overgewicht is een zeer ernstig probleem. In 2009 leed maar liefst 47% van de volwassenen aan overgewicht. Het merendeel van deze Nederlanders is beland in een jarenlange strijd om de overtollige kilo's kwijt te raken. Ondanks vele mogelijkheden om succesvol vele kilo's af te vallen. Ongeveer de helft van de Nederlanders met overgewicht zullen niet de gestelde doelen behalen. Dit komt vaak door gebrek aan doorzettingsvermogen en motivatie, maar ook door verkeerde diëten en vele valkuilen

Maak een dieetplan

Je hebt eindelijk een besluit genomen. Je gaat afvallen en wilt per direct beginnen. Dit klinkt geweldig, maar wanneer je wilt gaan afvallen is het onverstandig om maar in het wilde weg met een dieet te beginnen. Als je echt resultaat wilt boeken en deze wilt behouden zul je een dieetplan moeten samenstellen.

Voor dit dieetplan zul je, jezelf eerst moeten afvragen hoe je er over 3 jaar uit wilt zien. Hoeveel kilo wil je dan zijn afgevallen? Dus niet over 10 dagen of 10 weken en ook niet over een jaar. Succesvol afvallen is een lange termijn doel. Vooral wanneer je vele overtollige kilo's moet zien kwijt te raken is het van belang om een lange termijn doel op te stellen. Wanneer je een doel stelt van enkele weken of maanden zal je dit alleen maar gaan frustreren.

Als we willen weten hoeveel we moeten afvallen zullen we dan ook eerst ons ideale gewicht moeten bepalen. Bij vrouwen geldt hiervoor de formule: De lengte boven de 1 m min 5%. Bij mannen geldt de formule: De lengte boven de 1 m plus 5%

Het eerste jaar gaan we steeds uit van maximaal 20 à 25 kilo. Het daarop volgend jaar 10 à 15 kilo en voor het laatste jaar 5 à 10 kilo afvallen.

Het jojo-effect

De grootste valkuil onder alle lijners is het jojo-effect. Uit recentelijk wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat maar liefst 50% van alle lijners na vier jaar zwaarder is dan voor het moment dat zij de strijdt tegen de kilo's aangingen. In vele gevallen is het te snel willen afvallen de oorzaak van dit jojo-effect. Tijdens de periode van het strenge dieet leert je lichaam zich aanpassen en zal je stofwisseling vertragen. Zodra je, je streefgewicht bereikt hebt en je weer normaal gaat eten zal het lichaam reserves opslaan om er zo tegen te kunnen, wanneer je weer zuinig aan gaat doen.

Om dit jojo-effect te voorkomen doe je er dus verstandig aan om niet te snel te willen afvallen. Dit houdt in dat je ongeveer 500 calorieën per dag minder moet gebruiken dan je normaal gesproken gewend bent, in combinatie met extra lichaamsbeweging.

Voldoende nachtrust

Voldoende nachtrust is noodzakelijk wanneer je, je lichaam gezond en fit wilt houden. Vooral wanneer je wil afvallen is voldoende nachtrust zeer belangrijk. Slaaptekort zorgt ervoor dat de hormonen die betrokken zijn bij de stofwisseling verstoord raken. Dit zal ervoor zorgen dat je overdag vaker zin zult krijgen aan allerlei lekkere lekkernijen. Uit onderzoek is gebleken dat bij volwassenen met chronisch slaaptekort zo'n 5 uur per nacht) de BMI gemiddeld 3,6 procent hoger ligt dan bij volwassenen die ongeveer 8 uur per nacht slapen.

Vet

Eén van de grootste valkuilen als men op dieet gaat is het schrappen van vet uit hun voedingspatroon. Opzich is dit niet zo verwonderlijk, maar het is wel zeer ongezond. Je lichaam heeft bouwstenen nodig en daartoe behoren ook vetten. Wel moet je er op letten welke vetten je binnenkrijgt. De Verzadigde vetten zijn Verkeerd. De Onverzadigde vetten zijn Oke. Verzadigde vetten worden veelal gevonden in dierlijke producten zoals bijvoorbeeld: roomboter, kaas en melkproducten, vet rundvlees en chocola. Onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in vis en noten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gezond op dieet: De grootste valkuilen om af te vallen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 26-10-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Lichaam en geest
Medische informatie…
Schrijf mee!