InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gewicht aankomen bij ondergewicht: tips

Gewicht aankomen bij ondergewicht: tips

Gewicht aankomen bij ondergewicht: tips Dat er mensen zijn die gewicht willen aankomen kan op het eerste zicht een beetje raar lijken. Als we van een dieet spreken, is het meestal om af te slanken. Toch kan het soms gepast zijn om te verdikken, zoals bijvoorbeeld bij gewichtsverlies of ondergewicht na een ziekte of aandoening. Gewichtstoename is dan een eerste stap in het aansterken van de revaliderende patiënt. Gewicht aankomen kan onder meer door middel van voeding maar ook via voedingssupplementen zoals eiwitshakes en zogenaamde "weight gainers". Hoe kan je verdikken en sterker worden na gewichtsverlies en welke tips kunnen hierbij van pas komen?

Gewicht aankomen

Als er geproken wordt over dieet, dan is het meestal de bedoeling om af te vallen en niet om te verdikken. Het kan op het eerste zicht misschien gek lijken dat iemand gewicht wil bijkomen, maar toch kunnen daar begrijpelijke redenen voor zijn. Sommige mensen die herstellen van een ziekte en revalideren moeten vaak verdikken om aan te sterken, om op die manier weer terug op hun vertrouwde gewicht te komen. In zulke gevallen is gewicht bijkomen een vereiste om weer vet op te stapelen in het lichaam en meer energie te krijgen.

Ondergewicht en de BMI-index

Iedere persoon heeft zo zijn eigen kenmerken als het aankomt op lichaamsbouw en gewicht. De een heeft een sterk gestel en is zwaargebouwd, terwijl de ander eerder mager of tenger is. Het hangt volledig van de persoon af of je kan spreken van een problematisch gewicht. Wel kan er sprake zijn van ondergewicht als de Body Mass Index (BMI) van de persoon in kwestie onder de 18 ligt. De BMI-index wordt berekend als volgt: neem je gewicht en deel het door het kwadraat van je lichaamslengte in meter.

Ondergewicht: altijd een probleem?

Ondergewicht is een situatie die voor sommige mensen meer problemen meebrengt dan anderen. De ene persoon kan jarenlang kampen met ondergewicht omdat hij herstelt van een zware ziekte die veel gewichtsverlies veroorzaakt. De ander is relatief gezond maar heeft een BMI-index die altijd zowat rond de limiet schommelt, zonder dat hij er veel last van ondervindt. Ieder persoon zal zelf het beste ondervinden of hij gebaat is met een dieet om te verdikken of niet, en dit in samenspraak met een arts of diëtist.

Oorzaken gewichtsverlies

Lichamelijk

  • chronische darmaandoeningen, zoals ziekte van Crohn en colitis ulcerosa
  • maagziekte
  • kanker
  • anorexia nervosa
  • chronische ziekten in het algemeen
  • langdurig en verslavend gebruik van verdovende middelen

Psychisch

  • chronische stress in het dagelijks leven
  • psychologische aandoeningen zoals bv. depressie, burn-out

Gewicht aankomen: tips

Om te verdikken of te verzwaren is het niet nodig om meteen een ongezonde levensstijl aan te nemen, wel integendeel. Als je wilt aankomen, dan komt het erop aan om niet zomaar alles naar binnen te happen dat er smakelijk uitziet, maar toch op enkele dingen te letten. Zo kan je bijvoorbeeld olie en mayonaise gebruiken bij het maken van salades, en daarnaast ook producten eten die olie bevatten, zoals noten, cashewnoten, okkernoten en amandelen. Eet regelmatig een vette kaas (bv. Boursin, Camembert) na de hoofdmaaltijd: dat is niet alleen lekker maar ook gezond. Ook kan je kiezen voor een calorierijk dessert (bv. chocomousse, pudding) na de maaltijd. Voorts zijn ook gedroogde abrikozen en dadels nuttig om aan te sterken en gewicht bij te komen. Je kan deze vruchten bijvoorbeeld eten als vieruurtje. Wat de hoofdmaaltijden betreft kan je elke dag gebruik maken van aardappelen, pasta en brood. Tenslotte is het zinvol om aan lichaamsbeweging te blijven doen. Ook fitnessen is aangeraden als je kiest voor spierversterkende oefeningen: op die manier vergroot je je spiermassa en kan je sterker worden en gewicht bijkomen.

Aankomen met supplementen

Eiwitten

Voedingssupplementen om gewicht bij te komen kunnen nuttig zijn als aanvulling op de voorgaande voedingstips. Als je wilt zorgen voor een gewichtstoename dan kan dit bijvoorbeeld door middel van eiwitshakes of supplementen die ook de spiermassa vergroten. Er zijn tal van supplementen op de markt waardoor je kan verdikken en sterker worden, denk bijvoorbeeld aan producten met de benaming "Weight Gainer".

Extra calorieën

Bovendien kan je ook extra voedingsstoffen en calorieën opnemen via de vrij bekende Nutridrink. Nutridrink is in feite medische voeding die wordt aangeraden aan zieke mensen om de revalidatie te versnellen en spoedig sterker te worden. Naast het vermeerderen van kracht en energie kan je op die manier ook gewicht aankomen. Het is wel aangeraden om Nutridrink enkel te gebruiken na advies van arts of apotheker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevolgen van ondergewichtGevolgen van ondergewichtOvergewicht is een bekend verschijnsel: voor ondergewicht daarentegen is er veel minder aandacht. Wat is ondergewicht, w…
Meer Vet Verbranden? Zeven Gemakkelijke TipsMeer Vet Verbranden? Zeven Gemakkelijke TipsMeer vet verbranden kan sneller en simpeler dan je denkt. Door deze zeven simpel toe te passen tips zul je al gewicht ve…
Ondergewicht kan ook ongezond zijnOndergewicht kan ook ongezond zijnVoor veel mensen is het op gezond gewicht blijven een groot probleem. Meestal omdat er een te groot overgewicht optreedt…
Hoe kan ik aankomen?Voor veel mensen is het een raar idee, iemand die wil aankomen in plaats van afvallen. Het is het tegenovergestelde van…
Bronnen en referenties
  • www.e-gezondheid.be Diëtetiek Dieet Dieet om te verdikken (geraadpleegd op 02/06/2016).

Reageer op het artikel "Gewicht aankomen bij ondergewicht: tips"

Reacties

Jeffrey, 24-03-2019 17:59 #2
Hallo ik ben Jeffrey en 55 jaar.
De laatste 2 jaar ben ik vermagerd vooral door stress en depressie's. Bijkomend dat ik nu ook 2 jaar kamp met een prikkelbare darm.
Laatste maanden nog kilo's kwijt vooral armen en benen, klein buikje blijf ik hebben sinds m'n darmproblemen. Ben 1.87 en weeg amper 76 kg wat normaal 84kg is.Spiermassa heb ik niet echt meer.Wat moet ik doen?

Grtjes Jeffrey

Jeffrey, 16-06-2013 12:03 #1
Hallo ik ben Jeffrey. Ik ben de laatse tijd vermagerd door me pancreasonsteking. Voorlopig mag ik alleen mager eten. Wat moet ik juist doen om gewicht weer bij te hebben en kracht? grtz

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-04-2019
Subrubriek: Dieet
Special: Aansterken tips
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!