InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Sonoma-dieet: manier om slank te worden, zelfs met glas wijn

Sonoma-dieet: manier om slank te worden, zelfs met glas wijn

Sonoma-dieet: manier om slank te worden, zelfs met glas wijn Een dieet voor levensgenieters is niet alleen afkomstig uit het Middellandse zee gebied maar komt ook uit Amerika en wel uit Californië uit de streek Sonoma. Opvallend is dat de mensen in deze streken slanker zijn dan in de rest van Amerika. Men gebruikt voedsel dat veel overeenkomsten vertoont met het inmiddels bekende Middellandse zee dieet. Bij dit dieet mag men zelfs al na tien dagen één glas wijn per dag drinken bij de hoofdmaaltijd. De voeding is volledig en gezond.

Het Sonoma dieet uit Amerika

Zoals we allemaal weten zijn er in Amerika erg veel mensen met overgewicht. Men eet daar over het algemeen dan ook meer fastfood dan wij in Nederland. Toch zijn er ook in Nederland steeds meer mensen die te kampen hebben met overgewicht als gevolg van een verkeerde voedingswijze. Om dit probleem op te lossen is het niet alleen belangrijk om gewicht te verliezen maar ook om blijvend een andere lifestyle te kiezen. Het Sonoma dieet kan een radicale ommezwaai bieden. Dit dieet biedt de mogelijkheid om af te vallen waarbij men uitgaat van drie fases die we waves noemen. In iedere wave worden nieuwe voedingsmiddelen toegevoegd. Er wordt de nadruk gelegd op verse producten en er wordt veelvuldig gebruik gemaakt van volkorenproducten en kruiden.

Soms een glas wijn

Bij dit dieet zal men geen supplementen hoeven te gebruiken omdat de voeding volledig en gezond is. Maar onze behoefte aan suikers is de grote boosdoener en die moet verdwijnen. Het is belangrijk om tenminste 8 glazen water per dag te drinken van 200 mg. Ook koffie en groene thee zijn toegestaan. In wave twee is het toegestaan om één glas wijn per dag te drinken. In het boek het Sonoma dieet worden adviezen gegeven welke wijn men het beste kan drinken bij welke gerechten. Bij het Sonoma dieet gaat het niet om het tellen van calorieën maar om evenwicht in de voeding.

Gemakkelijk afvallen

Er wordt hierbij geadviseerd om de porties niet te groot te maken. Neem een bord met een doorsnee van 22,5 cm. en vul dit op een evenwichtige manier met 30% eiwitten (of vlees of vis) 20% granen en 50% groenten. Na enige dagen al zal men merken dat dit dieet gemakkelijker wordt. Je krijgt een andere kookstijl die veel meer gebaseerd is op gezonde en onbewerkte producten. Bij het ontbijt neemt men een bord van 17,5 cm. en dit kan worden gevuld met 50% zuivel en 50% granen of 25% granen en 75% eiwitten. Dit kan zijn bijvoorbeeld 2 gebakken eieren met één snee volkorenbrood.

10 Powerfoods

In het totale voedingspatroon wordt gebruik gemaakt van 10 powerfoods te weten:
  • Aardbeien
  • Amandelen
  • Broccoli
  • Bosbessen
  • Druiven
  • Spinazie
  • Spaanse peper
  • Tomaten
  • Olijfolie
  • Volkoren producten

Wave een

In wave een zijn er veel verschillende groenten die men mag gebruiken maar slechts een beperkt aantal vruchten. Ook mag er nog geen wijn worden gedronken. Wit vlees en vis heeft de voorkeur boven rood vlees. Er wordt aangeraden om precies op te schrijven wat men eet zodat de eigen valkuilen bekend worden. Tijdens wave een is er als tussendoortje slechts 1 groente toegestaan bijvoorbeeld wat radijs, komkommer of tomaat. Ook een paar pinda's of noten zijn toegestaan als tussendoortje. Suiker is echter volledig uit den boze.

Wave twee

In wave twee blijft men zo lang als men wil afvallen tot het streefgewicht is bereikt. In deze fase mag ook een stuk fruit worden gegeten terwijl één glas wijn bij de hoofdmaaltijd is toegestaan. In wave twee mag men als fruit bijv. gebruik maken van:
  • Abrikoos
  • Ananas
  • Appel
  • Grapefruit
  • Kers
  • Kiwi

Noten en chocolade

Zowel amandelen als pecannoten en walnoten zijn in beperkte hoeveelheden toegestaan. Men zal hierbij ontdekken dat de behoefte aan suiker langzaam is verdwenen. Mochten er toch nog moeilijke momenten zijn waarbij men verlangt naar zoetigheid dan is het toegestaan om een klein stukje pure chocolade te nemen. Dit dient men wel te beperken tot slechts drie keer per week. Ook in deze fase zal het voorkomen dat je een paar dagen helemaal niet afvalt. Ga dan nauwkeurig na of je de regels goed hebt gevolgd en ga gewoon door met het dieet. Na een korte periode zal het afvallen weer doorzetten.

Wave drie

Wave drie begint op het moment dat het streefgewicht is bereikt. Dan zal dit je lifestyle worden. Het lichaam is niet meer gewend aan wit brood, gebak en andere zoetigheden en er is gekozen voor meer vezelrijke en onbewerkte producten. Schadelijke vetten zijn verdwenen en vervangen door gezonde vetten uit olijfolie en noten.

Dagmenu's

Voor iedere fase zijn dagmenu's te vinden zowel op het internet als in het boek Het Sonoma dieet. Het boek van Connie Guttersen bevat dagmenu's voor iedere wave en ook veel recepten die allen echter worden weergegeven voor vier personen. Dat betekent dat er toch vaak teruggerekend moet worden omdat meestal slechts één persoon binnen een gezin wil afvallen.

Voorbeeldrecept van tropische fruit ijslolly's

Deze lolly's zijn een enkele maal toegestaan in wave twee.

Benodigdheden

  • 125 milliliter kokend water
  • 1 pakje suikervrije gelatinepudding poeder in de smaak naar keuze
  • 1 blikje ananasstukjes van 450 gram
  • 2 middelgrote bananen in stukjes

Bereiding

Meng in de maatbeker kokend water en gelatine door elkaar tot de gelatine is opgelost. Voeg ananas en bananen toe. Draai tot een gladde massa verkregen wordt. Giet 125 milliliter in 12 kleine of 8 grotere plastic drinkbekertjes. Dek elk bekertje met huishoudfolie af. Maak met een scherp mesje een gaatje in het plastic en steek een houten stokje erdoor. Zet het geheel gedurende 6 uur in de vriezer.

Voedingswaarde

Voedingswaarde per lolly is:
  • 0 gram vet
  • 0 mgr. cholesterol
  • 29 milligram natrium
  • 15 gram koolhydraten
  • 1 gram vezels
  • 1 gram eiwit.
  • Totaal per lolly 65 calorieën
Gerelateerde artikelen
Het Sonoma dieetHet Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een dieet dat begin januari 2006 gelanceerd is in Amerika. Dit dieet is bedacht door de Amerikaanse…
Afvallen met het Sonoma dieetAfvallen met het Sonoma dieetHet Sonoma dieet is een polulair dieet in Amerika afkomstig uit de Sonoma wijnstreek in Californië. Mensen uit deze stre…
Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Afvallen met het DASH dieet (beste dieet 2017)Het beste dieet van 2017 is wederom het DASH dieet. In 2017 is dit dieet in Amerika voor het zevende jaar (2011, 2012, 2…
recensieThe Wave nu door de Duitsers zelf verfilmd in Die WelleOm zijn leerlingen duidelijk te maken hoe het kwam dat Hitler een zodanige aantrekkingskracht had op de mensen startte h…
Bronnen en referenties
  • Het Sonoma dieet van Connie Guttersen.
  • Website Vetvrij.com

Reageer op het artikel "Sonoma-dieet: manier om slank te worden, zelfs met glas wijn"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 02-01-2019
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!