ABSI kan wellicht de vervanger worden van de BMI

ABSI kan wellicht de vervanger worden van de BMI Heeft iemand nou overgewicht of niet? Jarenlang leek het berekenen van iemands BMI de betrouwbaarste methode om antwoord te geven op deze vraag. In 2012 beginnen onderzoekers hier echter aan te twijfelen. Jarenlange studie door onderzoekers van de The City College of New York heeft aangetoond dat het bepalen van iemands BMI-index niet de betrouwbaarste manier zou zijn om overgewicht vast te stellen. De nieuwe wetenschappelijke manier van meten, de ABSI, zou volgens de onderzoekers van The City College of New York een veel effectievere berekeningsmethode zijn.

Wat is de BMI-index

BMI staat voor Body Mass Index. BMI is één van de bekendste en meest gebruikte methodes om het ideale gewicht te bereken. De uitkomst van een BMI berekening is een standaardmaat. Deze berekening wordt voor het berekenen van het ideale gewicht wereldwijd gebruikt. Door iemands BMI te berekenen en de score te vergelijken met een zogenaamde BMI-tabel, wordt vastgesteld of er sprake is van overgewicht. Bij de BMI berekening wordt de verhouding aangegeven tussen het eigen gewicht en het kwadraat van de lichaamslengte. Door de BMI berekening kan door een persoon worden nagegaan hoe de lichaamsverhouding zich zou moeten verhouden met de standaard BMI normen. Met de standaardnormen wordt een ideaal gewicht bedoeld. Bij deze standaardnormen zijn de gezondheidsklachten, die kunnen ontstaan door overgewicht, nihil te noemen. De Body Mass Index stelt immers het ideale gewicht vast door de lengte van het lichaam in verhouding te zetten met het lichaamsgewicht. Een ideaal gewicht en dus een gezonde BMI waarde is volgens de ontwikkelaars zeer belangrijk. Een te hoge of een te lage BMI-index kan mogelijk (ernstige) gezondheidsklachten tot gevolg hebben. Om de BMI te berekenen kan men gebruik maken van een BMI calculator, maar men kan ook eenvoudig de volgende formule toepassen.

BMI = gewicht (kg) / lengte (m)

BMI-Index

De BMI-Index kent zes klassen. Bij een index onder de 18,5 of boven de 24,9 is er reden om kritisch naar het eigen leef en eet patroon te kijken en zonodig een huisarts te raadplegen.
BMI-index
Ernstig ondergewicht<17,59
Ondergewicht17,6-18,4
Normaalgewicht18,5-24,9
Licht overgewicht ( klasse 1)25-29,9
Obesitas overgewicht (klasse 2)30-39,9
Morbide obesitas, (klasse 3)>40

BMI-index niet betrouwbaar

Onderzoekers van onder andere het Weill-Cornell Medical College in New York hebben onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de BMI berekeningsmethode. Begin 2012 zijn de onderzoeksresultaten gepubliceerd. Volgens deze wetenschappelijke onderzoeken zou de BMI-index niet volledig betrouwbaar zijn. De onderzoekers geven aan dat de BMI-index, de daadwerkelijke hoeveelheid vet in het lichaam onderschat. Een betere methode dan de BMI-index zou dan ook de door de universitaire wetenschappers ontwikkelde ABSI-index kunnen zijn.

De ABSI-index

De ABSI-index (A Body Shape Index) is een nieuwe meetmethode die gebruikt kan worden om overgewicht en obesitas vast te stellen. De ABSI-index is een verdere ontwikkeling van de gebruikte combinaties van de zeer bekende en populaire Body Mass Index (BMI). Zo houdt BMI geen rekening met de verhouding tussen spiermassa en vetweefsel en even min met dikke botten of de plek waar het vet zich in het lichaam ophoopt. ABSI houdt wel rekening met de middelomvang van de persoon in kwestie. Amerikaanse Onderzoeksresultaten hebben daardoor aangetoond dat de ABSI-index een beter verband aangeeft, dan de BMI-index, met de sterftecijfers. Het grote verschil tussen de ABSI-index en de BMI-index is dat de BMI-index de nadruk legt op het totale lichaamsgewicht terwijl de ABSI-index de nadruk legt op de middelomvang en daarmee op de aanwezigheid van het totale buikvet. Niet alleen het overgewicht, maar ook te veel aan buikvet is immers schadelijk voor de gezondheid. Juist het buikvet verhoogt het risico op welvaartsziekten. Hierbij kan gedacht worden aan diabeet, kanker en hart- en vaatziekten. Deze aandoeningen verhogen vervolgens weer de sterftekans. De ABSI voorspelde beter een vroegtijdige dood. ABSI gebruikt voor berekening van de sterftekans geen factoren als leeftijd, seks, etniciteit of dat iemand rookt.

Wordt de ABSI-index de vervanger van de BMI-index?

De Amerikaanse onderzoekers hebben voor hun onderzoeksrapport gegevens van meer dan 14.100 niet zwangere Amerikanen verzameld. De uitslagen van dit onderzoek waren zeer positief. Toch is het onderzoek te nieuw om met 100% zekerheid te kunnen zeggen dat de ABSI-index de volledige vervanger wordt van de huidige BMI-index. De BMI is immers als indicator veel gemakkelijker en sneller te berekenen dan de ABSI. Wetenschappers gaan er echter vanuit dat de ABSI veel vaker voor medische doeleinden zal worden gebruikt. Dit omdat de ABSI vermoedelijk een betere gezondheidsindicator is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.bmi.nl
  • www.wikipedia.com
  • www.hln.be

Reageer op het artikel "ABSI kan wellicht de vervanger worden van de BMI"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 09-09-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!