InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?

Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?

Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten? Je kent het gevoel wel: je komt net van de apotheek met een medicijn dat je moet nemen en je hebt eigenlijk geen zin om de bijsluiter te lezen. Het enige wat je wilt is zo snel mogelijk genezen. Ook al kan de bijsluiter soms wat afschrikken door de moeilijke woorden en de lijst van neveneffecten die er in vermeld staan, toch is het nuttig om hem even door te nemen. Mogelijk mag je geen alcohol drinken of is autorijden afgeraden als je een bepaald medicijn slikt. Ook bij een zwangerschap is het opletten voor geneesmiddelen die schadelijk kunnen zijn voor de ongeboren baby. Al deze tegenindicaties kan je terugvinden in de bijsluiter, net als de maximumdosis per dag die je mag nemen. Waarop moet je zoal letten als je de bijsluiter van medicijnen gaat lezen?

Bijsluiter medicijnen lezen

Als je arts een geneesmiddel voorschrijft, dan geeft hij je normaal gezien al heelwat informatie over het medicijn. Hetzelfde geldt als je zonder voorschrift een geneesmiddel koopt bij de apotheek. Toch is het nuttig om steeds de bijsluiter van het geneesmiddel te lezen vóórdat je het gaat gebruiken. De informatie de je op de bijsluiter vindt, geeft je bijkomende informatie over de volgende dingen.

Gebruik of toediening medicijn

Doorgaans wordt een medicijn gebruikt via orale inname. Hierbij is het goed om te weten of je de pil vóór het eten, tijdens de maaltijd of erna moet innemen. De inname tijdens het eten wordt vaak aangeraden omdat de pil zo beter door de maag kan opgenomen worden, tezamen met het voedsel van je maaltijd. Ook voor het aanbrengen van een zalf of het toedienen van een injectie kan je bijkomende info vinden op de bijsluiter.

Dosis

Een dokter of apotheker zegt er niet altijd bij hoeveel pillen je maximaal mag nemen per 24 uur. Dit kan je altijd vinden op de bijsluiter. Vooral in het geval van pijnstillers, slaapmiddelen en kalmeermiddelen kan dit erg belangrijk zijn. Zeker omdat na een tijdje gewenning kan optreden, waarbij de patiënt soms op eigen houtje beslist om een hogere dosis te nemen om het gewenste effect te bereiken. Dit kan erg gevaarlijk zijn als de maximumdosis overschreden wordt. Kijk dus altijd op de bijsluiter naar de maximumdosis van het product dat je neemt.

Tegenindicaties

Sommige geneesmiddelen kunnen niet gebruikt worden als er sprake is van tegenindicaties. Dit betekent dat het afgeraden is om een bepaald geneesmiddel te gebruiken wanneer je je in een bepaalde medische of fysieke toestand bevindt. Veel voorkomende tegenindicaties zijn bijvoorbeeld nierinsufficiëntie, leverproblemen en darmbloedingen. Ook bij chronische aandoeningen is het opletten wanneer je van de arts een nieuw geneesmiddel moet nemen.

Zwangerschap en alcohol

Ook is het vaak zo dat zwangere vrouwen bepaalde medicamenten niet mogen nemen, en dit om de ongeboren baby geen schade toe te brengen. Daarnaast kunnen ook tegenindicaties gelden voor mensen die overgevoelig zijn voor een bepaald medicijn, waardoor hevige allergische reacties (bv. anafylactische shock) kunnen ontstaan. Soms is een medicijn niet aangeraden omdat de wisselwerking met eventuele andere medicijnen die je al neemt risico's kan inhouden. Voorts mag je bij bepaalde medicijnen geen alchohol gebruiken omdat dit het effect van het medicijn zou kunnen verzwakken of net versterken. Tenslotte hebben bepaalde geneesmiddelen een invloed op de concentratie, waardoor je het best geen activiteiten doet zoals: autorijden of het besturen van machines.

Bijwerkingen of neveneffecten

Reacties lichaam en geest

Erg belangrijk voor een patiënt is om te weten welke nevenwerkingen er kunnen ontstaan bij het gebruik van het geneesmiddel. Vooraf weten wat je te wachten kan staan is erg nuttig als je opeens last krijgt van typische neveneffecten zoals maagpijn, diarree, duizeligheid of overmatig zweten. Ook op mentaal vlak kunnen bijwerkingen ontstaan, denk aan gevoelens van euforie, depressie, lusteloosheid en somberheid. Vaak worden de mogelijke bijwerkingen ingedeeld in veel voorkomende bijwerkingen, weinig voorkomende bijwerkingen, zeldzame bijwerkingen en zéér zeldzame bijwerkingen.

Lijst nevenefffecten

Lees deze lijst goed zodat je weet welke neveneffecten kunnen optreden, maar laat je er ook niet door afschrikken. Producenten zijn verplicht om alle gemelde bijwerkingen op te nemen in de bijsluiter om de patiënt goed te informeren, maar dat betekent nog niet dat die bijwerkingen sowieso bij jou zullen optreden. Zogenaamde zéér zeldzaam voorkomende neveneffecten zijn ook werkelijk heel zeldzaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenKans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepenAls je een medicijn moet nemen is het altijd nuttig om eerst de bijsluiter te lezen. Op de bijsluiter van het geneesmidd…
Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingMedicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingWanneer iemand ziek is gebruikt hij/zij medicijnen. Maar medicijnen kunnen juist ook weer klachten veroorzaken. We noeme…
Bijsluiter bij medicijnenBijsluiter bij medicijnenBijsluiter bij medicijngebruik: bij iedere verpakking hoort een bijsluiter te zitten. Op de bijsluiter staan belangrijke…
Bijwerkingen van medicijnen melden bij LarebMedicijnen hebben nagenoeg allen bijwerkingen. De balans tussen de werkende stoffen en de bijwerkingen moet echter zodan…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/Aandoeningen/Thema_s/Bijsluiters.aspx?mId=10702&rId=84 (geraadpleegd op 20/12/2015).

Reageer op het artikel "Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-04-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!