InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? Tips

Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? Tips

Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? Tips Goede voornemens: we maken ze allemaal wel eens met nieuwjaar. Nieuwjaar is het ideale moment om iets aan ons leven te veranderen en een nieuwe start te nemen. Stoppen met roken of drinken, overtollige kilo's kwijtspelen of nu eindelijk eens écht de ware liefde vinden: het zijn maar enkele voorbeelden van voornemens die worden gemaakt in het zicht van een nieuw jaar. Maar vaak blijft het bij een ambitieus plan dat we niet kunnen volhouden. Hoe kan je goede voornemens volhouden en welke tips komen hierbij van pas?

Nieuwjaar: een nieuwe start

Nieuwjaar is het moment bij uitstek om nieuwe plannen te maken of om iets aan je leven te veranderen. Een nieuw jaar betekent het afsluiten van het oude jaar en van een stuk van het verleden. We kunnen met nieuwjaar weer een bladzijde van het boek van ons leven omdraaien, en daarbij ook alle mislukkingen en tegenslagen.

Waarom goede voornemens maken?

Nieuwjaar is simpelweg bekeken de dag waarop het jaartal met een cijfer verhoogt. Het markeert een precieze scheiding in de tijdsrekening en is daarom makkelijk te onthouden als dag waarop er iets in ons leven veranderde. Het heeft te maken met ons gevoel voor overzicht en duidelijkheid om ons dingen voor de geest te halen. Het nu eenmaal makkelijker om uit te rekenen hoever je al staat met je goede voornemen als je de dagen of weken kan uitrekenen vanaf 1 januari.

Meest gemaakte voornemens

Het maken van goede voornemens wijst er in ieder geval op dat je de ambitie hebt om iets aan je leven te veranderen. Het kan gaan om een gezondere levenswijze, een doelstelling op professioneel vlak of een stopzetten van een gewoonte. Veel gemaakte voornemens zijn bijvoorbeeld:
  • afslanken
  • rijk worden
  • meer geld sparen
  • gezonder eten
  • meer boeken lezen
  • stoppen met roken
  • de ware liefde vinden
  • uit de schulden geraken
  • minder alcohol drinken of er volledig mee stoppen

Goede voornemens volhouden: tips

Opschrijven

Het is makkelijk om bij het nuttigen van een glas champagne wat vage voornemens te declameren zonder jezelf serieus te nemen. Iedereen doet dat wel eens, maar om succes te hebben schrijf je je voornemens best op. Maak een document aan in je pc en breng je ambities samen in een lijst. Je kan ook een ouderwets notitieboekje bijhouden, waarin je elke dag voor het slapen gaan de stand van zaken noteert.

Realistisch blijven

Breng een rangorde aan in je lijst van voornemens naargelang ze belangrijker zijn. Is stoppen met roken voor jou het belangrijkst, zet dit dan op nummer één. Ga zo verder het rijtje af met je volgende doelstellingen. Let er wel op dat je niet té veel ambitie hebt en dat het nakomen van je voornemens onmogelijk wordt. Gebruik je zelfkennis om je doelen te stellen en blijf reëel. Maak geen onrealistische voornemens waarvan je diep vanbinnen al weet dat je ze niet kan realiseren, zoals bijvoorbeeld het verdienen van een miljoen euro op korte tijd.

Opvolgen

Een mondeling voornemen is sneller opgegeven dan een schriftelijk. Als je je doelstellingen op papier zet, dan is de confrontatie met het niet naleven ervan harder. Bovendien kan het opvolgen van je voornemens je positiever maken en stimuleren. Schrijf bijvoorbeeld hoe je het er vanaf hebt gebracht per week, of per maand, of zelfs per dag. (Voorbeeld: Vandaag zoveel minder sigaretten gerookt dan gisteren, enz....). Op die manier kan je je vooruitgang zien en daar moed uit halen.

Kenbaar maken

Een goed middel om je te stimuleren is om op een ernstige manier je goede voornemens kenbaar te maken aan je familieleden, vrienden en omgeving. Maak hen duidelijk dat je aan het afslanken bent en al zoveel kilo's kwijt bent, of dat je gaat stoppen met roken. Zo zullen mensen je in de toekomst herinneren aan je voornemens en je ernaar vragen, wat een extra stimulans kan betekenen. Je zal ook onbewust meer je best gaan doen omdat je geen gezichtsverlies wil lijden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Je hebt besloten iets in je leven te veranderen. Je hebt een goed voornemen en je bezit de motivatie om te veranderen. M…
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…
Goede voornemens, hoe hou je ze vol?Goede voornemens, hoe hou je ze vol?Op bepaalde momenten in het jaar, bijvoorbeeld met de start van het nieuwe jaar, of wanneer we weer een paar kilo te zwa…
Waarom steken we met oud en nieuw vuurwerk af?We steken allemaal elk jaar met oud en nieuw vuurwerk af. Waarom steken we vuurwerk af en hoe is vuurwerk ontstaan?
Goede voornemens: tips om je voornemens vol te houdenAls het nieuwe jaar begint willen we dit goed beginnen, zodat we een nieuw jaar tegemoet gaan waarin we niet meer de fou…

Reageer op het artikel "Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? Tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-11-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Eindejaarstips
Medische informatie…
Schrijf mee!