De betekenis van dromen over dieren

De betekenis van dromen over dieren Iedereen droomt elke nacht tijdens zijn/haar slaap, maar wat veel mensen niet weten is dat de meeste van deze dromen een betekenis hebben die te achterhalen is als je maar weet waar je naar moet kijken als je ís ochtends je droom herleeft. Dromen zijn ontzettend veelzijdig en kunnen dienen als boodschapper van jouw onderbewuste. Doordat het onderbewuste zich uit in dromen kun je veel gelukkiger worden als je dromen juist interpreteert. Je moet dan wel echt aan de slag gaan met de dingen die je tegenkomt en je onderbewuste dwars zitten. Het kan lastig zijn om hier achter te komen, maar uiteindelijk zal het lukken. Ben je nu nieuwsgierig naar jouw droom met dat ene dier en kun je er zelf niks van maken, dan is deze informatie iets voor jou.

Dromen over dieren in het algemeen

Als je tijdens het dromen dieren tegenkomt wil je natuurlijk weten wat deze dieren betekenen. Dieren in een droom staan voor primitieve verlangens en de daarmee gepaard gaande seksuele natuur van ieder mens. Nu verschilt het natuurlijk per dier welke betekenis er precies achter een droom schuil gaat, maar dromen over dieren zijn te herleiden door middel van de fysieke eigenschappen van een dier. Om hier even kort op in te gaan een voorbeeld. Als je droomt over een valse hond die bedreigend overkomt dan voel je je door iets of iemand bedreigt. Als je met een dier in gevecht bent gedurende jouw droom betekend dit dat je worstelt met iets wat je liever verdringt. Bij de zoektocht naar een betekenis van een droom is het bij dieren het makkelijkst deze te zien als een menselijk instinct. Zo duidt angst voor bepaalde wezens op te weinig zelfkennis of angst voor een gebeurtenis, je moet vooral niet te moeilijk denken.

Alle aspecten

Probeer je ook vooral niet te veel te focussen op alleen het dier, want de rest van de droom is ook belangrijk. Het gevoel dat een droom geeft is van groot belang bij de vertaling van de droom. Als een droom bedreigend overkomt betekend dit dat jij het gevoel hebt dat je niet alle situaties in jouw leven in de hand hebt. Hiertegenover staat dat als je een wild dier temt dat je goed in je vel zit en alle situaties aan kan. Door dit gevoel kun je alles goed overzien en wordt je succesvol zolang je eerlijk blijft en dit gevoel behoudt.

Wordt je nou juist aangevallen door een wild dier en je overwint het gevecht door het dier te doden dan zul je ook in het leven de gevechten met concurrenten aangaan en winnen. Zoals je ziet is er een verschil tussen het temmen en het doden van het wilde dier, het lijken kleine verschillen maar deze details zijn wel degelijk belangrijk voor een juiste interpretatie van de droom.

boerderijdieren

Droom je juist elke dag over onschuldige boerderijen in plaats van bedreigende wilde dieren, dan ben jij klaar om te groeien en de potentie in jou te gaan onderzoeken. Je bent er dan klaar voor om te gaan ontdekken en jezelf te gaan ontplooien.

Vriendelijke dieren

Je kunt ook nog dromen over het doden van een vriendelijk dier zoals een konijn, mus, fazant etc.. Een voorbeeld is dat je per ongeluk een eekhoorn dood rijdt tijdens een rit in een auto die jij bestuurd. Als dit het geval is dan gaat het niet helemaal goed met jou. Je doet dan elke dag iets waar je eigenlijk moreel tegen bent. De droom laat zien dat je eigenlijk elke dag een stukje van jezelf negeert waardoor je het uiteindelijk verliest/ doodt omdat het verdwenen is. Verloochen jezelf dus niet door iets te doen waar je tegen bent of dit nou bewust of onbewust is.

Pratende dieren

Een veel voorkomende categorie dieren die in dromen voorkomen zijn pratende dieren. Pratende dieren kunnen gezien worden als een koerier van het onderbewuste. Pratende diere brengen direct een bericht over van iets waar je jezelf niet van bewust bent, maar waar je ongemerkt wel erg mee kan zitten. De boodschap van zo een koerier kun je ontwarren door goed te letten op wat het dier zegt. De kern van het bericht is meestal dat je op je eigen instincten en vermogens moet vertrouwen.
Verder heb je nog dromen waarin dieren andere dieren aanvallen. Deze dromen geven aan dat je onderbewuste het gevoel heeft dat er een conflict is of aan het ontstaan is met iemand die je goed kent en je dierbaar is.

Een andere betekenis van deze droom is dat je het niet aandurft om jezelf te laten zien. Of omdat je denkt dat jouw verlangens en emoties niet begrepen worden door anderen of omdat je denkt dat anderen niet weten hoe ermee om te gaan.
Bij dromen die gaan over dode dieren heb je bewust of onbewust het idee dat je een onderdeel van jezelf onderdrukt, je kunt je niet uiten zoals je wil en je voelt je daardoor onderdrukt.

Dode dieren

Bij dromen die gaan over dode dieren heb je bewust of onbewust het idee dat je een onderdeel van jezelf onderdrukt, je kunt je niet uiten zoals je wil en je voelt je daardoor onderdrukt. Je mist iets van jezelf en het is zaak dit gemiste erug te vinden en naar boven te halen om volledig gelukkig te kunnen worden.

Laboratoriumdieren

Als laatste categorie komen de dromen over laboratoriumdieren. Deze dromen zijn misschien nog wel het makkelijkst te interpreteren. Op laboratoriumdieren wordt geëxperimenteerd en dit is precies wat deze dromen ook van jou verlangen. Je moet gaan experimenteren met allerlei karaktereigenschappen, jezelf ontplooien, grenzen opzoeken en nieuwe dingen proberen. Overwin je angsten, maak eens andere keuzes. Als je droomt over experimenten op dieren ervaar je moeilijkheden in het uitvoeren van ideeën en bepaalde doelen. Voorkom je echter dat de dieren aan experimenten worden blootgesteld dan kun je verzet bieden aan alles waar het dier voor staat.

Zoals je ziet hoeft het interpreteren van dromen niet moeilijk te zijn, maar er zijn ook zeker moeilijke dromen bij. Sommige dromen zijn in eerste instantie moeilijk te vertalen naar de werkelijkheid, maar uiteindelijk valt bijna elke droom wel op zijn plaats. Echter er is een categorie dromen die gewoon echt niets lijkt te betekenen.
© 2012 - 2020 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Dieren en dromenDieren en dromenVan dromen weet men tegenwoordig een stuk meer dan vroeger, dankzij moderne technieken zoals hersenscans en door er simp…
Dieren: hoe ze slapen en dromenDieren: hoe ze slapen en dromenDe mens heeft gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per dag nodig. Maar hoe zit het met dieren? Hoe slaapt bijvoorbeeld een dolfij…
Dromen tijdens de zwangerschapDromen tijdens de zwangerschapVeel zwangere vrouwen krijgen in hun zwangerschap te maken met dromen. Soms kunnen die dromen mooi en bijzonder zijn, ma…
Uitzonderlijke slaappatronenUitzonderlijke slaappatronenOver het algemeen is het bekend: Bijna alle zoogdieren dromen. Toch zijn er een paar dieren die een uitzondering vormen…

Gezond vliegen, hoe kun je risicoloos de wereld overvliegenGezond vliegen, hoe kun je risicoloos de wereld overvliegenHet is een bekend verschijnsel dat reizen een gevaar voor de gezondheid kan zijn. Je kunt zowel voor en tijdens de reis…
Overgaan van een kunstgebit naar een klikgebitEen kunstgebit verliest in de loop van de jaren zijn houvast doordat vooral de onderkaak slinkt. Een nieuw kunstgebit is…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ThePixelman, Pixabay
  • http://www.grotebeer.net/droomsymbolen.html
  • http://droominfo.nl/droomwoordenboek/hoofdstuk/categorie/12
  • http://www.droomwoordenboek.nl/dromend.html

Reageer op het artikel "De betekenis van dromen over dieren"

Reacties

Carolien, 10-05-2018 15:09 #14
Mijn hondje is een maand geleden overreden door een tractor, ik heb jammer genoeg alles gezien, en vooral de gruwelijke details. Elke dag zie ik dit nog voor mijn ogen gebeuren, heel traag en heel gedetailleerd. Zij was mijn kindje, mijn geluk, mijn troost. Nu heb ik deze nacht gedroomd van haar. Ik lag in het ziekenhuis en ze kwam elke dag tot daar gewandeld om mij te bezoeken. Ze was heel speels en vrolijk en levendig. Zoals ze ook echt was. Het deed me zoveel deugd om haar zo te zien. Ipv het gruwelijke beeld van haar overlijden. Maar als ik wakker werd en besefte dat ik droomde en dat ze er niet meer is voelde ik de leegte weer zo over mij vallen. Ik zit er al de hele dag mee. Wil het zeggen dat ze gelukkig is? En wat zegt het dat ze mij elke dag kwam bezoeken? Ik mis haar nog zo hard. Ik heb ondertussen een nieuw hondje maar elke dag rollen de tranen nog van mijn gezicht voor mijn kleine meid. Reactie infoteur, 11-05-2018
Jouw hondje mist jou nog steeds, maar zal bij jou zijn als je haar nodig hebt om jou op te vrolijken ook al is ze er niet direct.

Gerda Wijnvoord, 22-09-2017 02:48 #13
Het is nu 02.15 uur en zit beneden weer zo'n rare droom over onze herder die er al 28 jaar niet meer is. Weet niet precies hoe het ging maar zou bij iemand slapen maar zag eerst een rooie kat voor de tv zitten in m'n ouderlijk huis waar op ik zeg nee ik slaap thuis beestjes zijn ook lang alleen geweest.
Dan zecht iemand Caesar de hond is niet meer zo als hij was, hij is heel rustig en slaapt veel. Dus ik kom de kamer binnen huil waarop hij reageerde en op staat en naar me toe komt alleen in mn droom is hij helemaal wit. Ik zeg tegen hem het is tijd he jongen waarop ik dus raar wakker word en erg moet janken. Snap niks van deze droom.

Martine, 21-09-2017 08:11 #12
Heb vannacht gedroomd over zowel leeuwinnen als zwarte grote en kleine katten, echt bang was ik niet maar heb er wel voor moeten zorgen mede door hulp van een ander persoon om de leeuwinnen te verwijderen en op te sluiten in een andere kamer om de zwarte katten te beschermen. Ik zit natuurlijk wel in strijd in het persoonlijke leven om sociale contacten niet te verliezen. Mijn man is momenteel nogal gefrustreerd omdat hij dingen niet kan verwerken en ik veel in zijn plaats moet oplossen, mijn verzet is een Koffietijd gaan drinken waar er ook gepensioneerde aangename mensen zijn. Zou het daarmee te maken hebben, mijn man is zelf ook mee daar máar wil niet meer gaan.

Bbbb, 17-08-2017 21:37 #11
Onlangs droomde ik over ZEEPOKKEN. Heel raar, dit is niet meteen een dier waar ik mee bezig ben. Ik weet wel dat ik er enorm door in paniek was.

Ayline, 19-03-2017 07:56 #10
Ik heb vannacht gedroomd dat ik aan het rondrijden was met moeder en broer totdat we een herder tegenkwamen. De herder ging een gevecht aan met zijn hond omdat hij zijn kudde schapen had aangevallen. Er lag 1 ram dood op de zijkant, een ander schaap was zwaar toegetakeld en de anderen waren geblesseerd. Ik kon het niet laten om de herder te helpen dus stopte ik de wagen en schoot hem te hulp. Ik heb 2 schapen en 1 lammetje in mijn auto gestoken omdat zij nog ongedeerd waren. Het lammetje sprong in mijn armen. Nadien heb de wagen in de garage geparkeerd en ben de schapen vergeten. De volgende ochtend heb ik ze pas in de tuin losgelaten en heb ze water gegeven. De herder in kwestie had de strijd met zijn hond opgegeven en heeft de hond losgelaten die de kudde in de wei terug heeft aangevallen. Wat zou dit kunnen beteken?
Hartelijk dank

Robert, 24-02-2017 13:12 #9
Ca. 20 jaar geleden had ik een hond (jachthond) wat mijn grote vriend was. Momenteel hebben we 2 konijnen en wat vogels. Vannacht heb ik de volgende droom gehad.
De 2 konijnen lagen dood in de kooi en iemand anders heeft ze zonder te kijken in de kliko gegooid. Mijn hond (van vroeger) lag in zijn mand met wat bloed voor hem. Ik vermoed dat de hond de 2 loslopende konijnen in de tuin heeft aangevallen/mee gespeeld omdat het zijn instinct is en de hond niet op de hoogte was dat ik nog 2 konijntje had. Ik wilde de konijnen weer uit de kliko halen om ze te begraven zodat mijn kinderen er ook afscheid van konden nemen, maar toen werd ik wakker. Ik ben erg benieuwd wat deze droom wil vertellen, want ik kan het de hele dag al niet uit mijn hoofd zetten. Reactie infoteur, 01-03-2017
Dromen over konijnen zien meestal op geluk en prettige dingen. Honden, met name lieve honden wijzen op voordeel en positieve ervaringen. Valse honden wijzen echter op tegenstand en ongeluk, dus minder positieve aspecten. Het feit dat hier een hond vermoedelijk de konijnen aangevallen heeft lijkt het erop dat er een einde komt aan het geluk en de prettige dingen. Echter doordat het niet vast staat dat de hond dit gedaan heeft lijkt mij dit niet het geval. Ik denk eerder dat er sprake is van een onbewust verlangen naar de grote vriend van vroeger, de hond dus omdat je een mindere klik met de konijnen hebt.

Steven, 08-01-2016 06:43 #8
Ik droomde dat ik op een scooter reed, met een meisje achterop. Op een gegeven moment reed ik langzamer en zag ik een paar poezen op straat, ik moest over een brug heen en daar waren ook veel poezen, ik reed richting de brug. En toen beet een poes me in me nek, het rare was dat het meisje achterop niet werd aangevallen en me niet hielp.

Petrus, 09-07-2015 10:08 #7
Hallo, ik heb 2 keer waarvan ik mij duidelijk kan herinneren dat ik gedroomd heb dat ik een dierenvriend ben. De eerste keer gaat over geïrriteerde katten waarvan de haren van deze katten overeind stonden. Anderen konden de katten niet aaien, want dan halen ze uit met hun klauwen. Wanneer ik mijn hand presenteerde, gingen de katten er met hun hoofdje tegen aanwrijven en werden ze kalm. Een paar uur geleden droomde ik over een hele grote golden retriever dat geen baasje had. Ik speelde eerst met de hond maar hij raakte daarna zoek. Ik ging mee met vrienden. Een meisje had allemaal spullen bij zich en we speelden met een bal die van dit meisje was. Het meisje moest huilen dus ik troostte haar door de bal af te pakken en het terug te geven. Daarna vonden dat meisje en ik de hond en knuffelden met de hond. De hond kwijlde. Weet iemand wat deze dromen betekenen?

Els, 27-12-2014 20:17 #6
Zojuist droomde ik dat een kennis op de fiets mij kwam vertellen dat mijn ex overleden is. het moment dat hij op het erf komt. komen er veel honden te voorschijn. net als of zij mij willen beschermen. tussen de honden was er een grote witte abnormale grote stevige witte hond. mijn kennis schrikt er van en ik probeer hem te kalmeren. ik heb wat lekkers in mijn hand en gooi het naar de honden toe. het is een soort van afleiding manoeuvre.mijn kennis en ik sprinten gauw de trap op doen de deur en raam op slot zo dat we tijd met elkaar kunnen doorbrengen. rare is. de woning waar wij in gingen is van mijn oom die overleden is. de woning ziet er wat bouwvallig uit.

Cindy, 07-10-2014 09:33 #5
Ik droomde dat ik bij mijn vriend in de auto zat. Op de weg zaten poezen, kittens, kleine mini varkentjes, ratjes, allemaal even tam en het regende. Ik heb ze toen binnen gehaald. Ik vertroetelde ze en ging bellen met de dierenambulance. Mijn vriend werd emotioneel en zei dat ik iets met dieren moest gaan doen. Reactie infoteur, 11-11-2014
Wilde dieren (rat) wijze vaak op een situatie die je niet in de hand hebt. Doordat deze dieren tam zijn heb je onbewust controle over een situatie gekregen waarvan je niet wist dat je ermee zat. De andere dieren wijzen op groei. Je bent nu klaar om om jezelf te gaan ontdekken en jouw volledige kracht in te gaan zetten. Dar het regent houdt in dat je klaar bent voor een omkeer. Je ben toe aan iets nieuws in je leven. Waarschijnlijk duidt de reactie van jouw vriend hierop. Waarschijnlijk is de tijd rijp om iets met de gezondheid van dieren te gaan doen omdat je dit onbewust altijd al wilde.

Kim, 05-08-2014 08:36 #4
Ik droomde vannacht over de overleden hond van mijn eveneens overleden oma.
In de droom diende Pekkie een spuitje te krijgen om in te slapen. Toen dat was gebeurd ging ik nog een kijkje nemen, hij leefde nog. Ik hurkte naast hem neer en liet mijn tranen de vrije loop. Toen ik wakker werd, liepen de tranen ook echt over mijn wangen. De omgeving waar de droom zich afspeelde was vaag. We waren niet bij oma thuis of bij de dierenarts.
Ik weet niet wat de betekenis is. Ik zit momenteel in een transformatieproces dus misschien wil het zeggen dat een bepaald aspect van mezelf moet afsterven? Een hond betekent ook vriendschap, dus kan het misschien ook zijn dat ik vriendschappen zal moeten loslaten? Door dat transformatieproces komen er de laatste dagen nogal veel zaken boven, vooral emotioneel, die ik moet loslaten. Reactie infoteur, 11-08-2014
Ik denk dat het huilen om de overleden hond te maken heeft met de band die jij met jouw oma had. Doordat de hond nog leefde zou ik zeggen dat de band met jouw oma nog leeft terwijl zij er niet is, kan dit een onverwerkt verlies zijn gezien het huilen om de hond? Ik weet niet precies om wat voor transformatieproces het gaat. Maar er kan ook sprake zijn van een onderdrukking van bepaalde gedachten of gevoelens die juist vrij komen tijdens deze transformatie waardoor je beter in je vel zit. Ook kan het zijn dat je toch even moet wennen aan de nieuwe jij ondanks dat deze jouw beter bevalt. Zeker kan het zo zijn dat je oude zaken zoals vriendschappen onbewust achter je wilt laten om verder te kunnen gaan.

Alice, 10-04-2014 21:46 #3
Vannacht droomde ik over een hele grote hond, een dingo alleen veel groter, zijn kop kwam tot aan mijn schouder. Ik was in eerste instantie erg bang voor die hond maar later bleek hij heel lief en aanhankelijk te zijn. Verder was ik druk met hem eten te geven. Wat betekent deze droom? Reactie infoteur, 13-04-2014
Een droom waarin een valse hond voorkomt duidt vaak op tegenstanders en pech in het leven. Als deze hond vriendelijk is, wijst dat op een toekomstig voordeel en veel vrienden vrienden. Het constant eten geven lijkt erop te wijzen dat je een behoefte in het leven mist waarmee je erg druk bezig bent, dit kaan een project op het werk zijn of liefde, ambitie en rust. Je probeert te voorkomen dat de hond ondervoed raakt met alle gevolgen van dien. Je bent duis onbewust naarstig op zoek naar iets wat je mist in jouw leven.

Flo, 18-12-2013 09:57 #2
Ik droomde dat ik zwanger ben van een geit?! Ik was er heel erg blij mee erg vrolijke droom in het echt ben ik ook zwanger nog maar kort van de eerste, maar de geit komt steeds terug in mijn droom.
Ow en als ik over een mensen baby droom voel ik me zo raar word zelfs wakker met een raar gevoel terwijl ik van de geit blij word? Zijn geiten geen duivelse dieren? Reactie infoteur, 21-12-2013
Geiten zijn geen duivelse dieren in de betekenis van een droom. Bij een droom over geiten is het geslacht erg belangrijk. Er is een specifiek verschil in de interpretatie. In principe staat een mannelijke geit voor koppigheid en agressie, terwijl een vrouwelijke geit voor bescheidenheid, onpasselijkheid en vaardigheden. Het zwanger zijn van een geit in een droom heeft zeker geen slechte betekenis.

Varenna (infoteur), 17-01-2013 14:15 #1
Leuk artikel, Weeswijzer. Ik mis alleen iets dat voor veel mensen toch wel belangrijk is, namelijk dromen over huisdieren en dan met name je eigen huisdier(en). Ik heb begrepen dat zo'n droom vaak iets wil zeggen over de controle die je over dingen denkt te hebben. Droom je bijvoorbeeld dat je je huisdier kwijt bent, heb je het idee de controle over iets in je leven kwijt te zijn en vice versa. Klopt dat? Reactie infoteur, 20-01-2013
Dit klopt ja. In principe heb je controle over huisdieren. Als je een huisdier kwijt bent heb je de controle over hem verloren. Dit kan betekenen dat je onbewust of bewust het idee hebt dat je de controle over jouw leven bent kwijtgeraakt. Doordat zo een droom een boodschap vanuit jouw onderbewuste is kan het erg moeilijk zijn om erachter te komen waar je deze controle nou mist, omdat jij voor jouw gevoel eigenlijk perfecte controle hebt. Toch is het zaak om deze controle te herwinnen om gelukkiger te worden.

Bij dromen over jouw eigen huisdieren gebruikt het onderbewuste de eigenschappen van het huisdier. Jij als eigenaar kent namelijk precies alle details van de persoonlijkheid, gedragingen en gewoonten van het huisdier. Ons onderbewuste kiest voor de droom een gebalanceerde mix van symbolen om de droom betekenis te geven. Dit betekend dat de betekenis van dromen over eigen huisdieren vooral gezocht moet worden in de karaktereigenschappen van dat dier.

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 02-06-2018
Subrubriek: Diversen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!