InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepam

Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepam

Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepam Heb je vaak last van gevoelens van angst en spanning, of geraak je je emoties moeilijk de baas? Heb je het moeilijk om in slaap te raken of lekker door te slapen? Dan kan het kalmeermiddel oxazepam je helpen om rustiger te worden. Oxazepam is een medicijn dat emoties afremt waardoor angstgevoelens vermeden kunnen worden. Verder hebben ook patiënten met slaapstoornissen baat bij dit kalmeermiddel doordat je er kalmer van wordt. Behalve deze voordelen kan oxazepam ook heelwat nadelen en bijwerkingen met zich meebrengen. Relatief vaak voorkomende bijwerkingen van oxazepam zijn bijvoorbeeld hoofdpijn, sufheid en maagklachten. Waarop moet je letten wanneer je dit kalmeermiddel gebruikt en welke neveneffecten kan het nog zoal veroorzaken?

Wat is oxazepam?

Oxazepam is een kalmeermiddel dat behoort tot de geneesmiddelengroep van de benzodiazepinen. Oxazepam is een geneesmiddel dat rust brengt bij de patiënt en de spieren ontspant. Voorts verbetert het de overdracht van prikkels in de hersens en worden gevoelens van angst onderdrukt. Hierdoor kan je beter in slaap geraken en langer "doorslapen". Dit kalmeermiddel is enkel verkrijgbaar op voorschrift van de arts en moet met de nodige omzichtigheid gebruikt worden, vooral omdat na langdurig gebruik gewenning kan optreden. Oxazepam behoort jaarlijks tot de meest voorgeschreven geneesmiddelen van Nederland.

Kalmer worden

Oxazepam wordt doorgaans voorgeschreven bij patiënten die last hebben van gevoelens van angst, spanning, slaapstoornissen en ontwenningsverschijnselen na het stoppen met langdurig alcoholgebruik. Oxazepam is een geneesmiddel dat de emoties onderdrukt waardoor je kalmer en rustiger kan worden. Dit is een groot voordeel voor de patiënt die last heeft van gevoelens van angst en spanning.

Werking en dosis

Werking

Als je oxazepam gebruikt worden die gevoelens onderdrukt en mogelijke gevolgen vermeden zoals hartkloppingen, trillende handen of overmatig zweten. Oxazepam kan tijdelijk angstgevoelens verminderen maar kan de oorzaak van die emoties niet wegnemen. Daarvoor moet je zelf een oplossing trachten te zoeken. Daarnaast kan oxazepam het makkelijker maken om de slaap te vatten, en dit doordat het middel je rustiger maakt.

Dosis

Oxazepam is verkrijgbaar onder de vorm van tabletten van 10 en van 50 mg. De voorgeschreven dosis oxazepam is doorgaans 10 mg, waarbij de piek in de werking van het middel ongeveer na drie uur optreedt. Na een zestal uur vermindert die piek en na een tiental uur is oxazepam meestal uitgewerkt. In zeer ernstige gevallen zal de arts een (vrij hoge) dosis van 50 mg oxazepam voorschrijven.

Gebruik en gewenning

Waar je rekening mee moet houden is dat oxazepam je erg goed kan helpen om rustiger te worden, maar dat een regelmatig gebruik het effect vermindert. Dit komt omdat je lichaam zal gaan wennen aan het effect bij veelvuldig gebruik. Daarom is het belangrijk om het medicijn enkel te gebruiken als je denkt dat het nodig is. De bedoeling is om er geen gewoonte van te maken dit kalmeermiddel op lange termijn te nemen. Effecten van gewenning maken immers dat het medicijn minder resultaat geeft. Eens de klachten verminderen is het dan ook raadzaam om de dosis geleidelijk af te bouwen, zodat eventuele ontwenningsverschijnselen beperkt worden.

Alcohol en autorijden

Oxazepam werkt spierontspannend en kan daardoor je reactievermogen aantasten. Hierdoor ga je mogelijk te traag reageren of te laat beslissingen nemen in het verkeer, wat levensgevaarlijk kan zijn. Daarom is het beter om niet met de wagen te rijden als je dit product neemt. Ook zwangere vrouwen onthouden zich best van het gebruik van oxazepam. Het gebruik van dit geneesmiddel samen met alcohol is af te raden doordat alcohol het effect nog versterkt. Daarnaast kunnen ook andere neveneffecten van oxazepam op de voorgrond treden.

Bijwerkingen oxazepam

Oxazepam kan tal van bijwerkingen veroorzaken, die heel erg uiteenlopend zijn. Vooral het hoofd, de hersenen en het spijsverteringsstelsel kunnen hiervan last ondervinden. Soms kan het gebruik van oxazepam symptomen veroorzaken die het in principe probeert te bestrijden, zoals bijvoorbeeld hartkloppingen. Oxazepam kan in het algemeen leiden tot de volgende neveneffecten:

Hoofd en hersenen

  • sufheid
  • hoofdpijn
  • verwardheid
  • duizeligheid
  • coördinatieproblemen
  • verminderd reactievermogen
  • gevoelens van depressie

Spijsvertering

  • maag- en darmklachten
  • toename in gewicht
  • verminderde eetlust

Slaap

  • snurken
  • slecht slapen
  • algemeen vermoeid en slaperig gevoel

Andere neveneffecten

  • hartkloppingen
  • verminderd libido
  • huiduitslag
  • jeukende huid
  • wazig zien of dubbelzien
  • afhankelijkheid van oxazepam op lange termijn (langer dan twee maanden)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam (kalmeringsmiddel)Oxazepam is een kalmeringsmiddel (ook wel benzodiazepine genoemd) dat voorgeschreven wordt bij klachten als slapelooshei…
Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?Oxazepam en alcohol: welke effecten geeft dit?Oxazepam is een kalmeringsmiddel dat gebruikt wordt om slapeloosheid en angstgevoelens te bestrijden. Dit middel heeft i…
Oxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam werking, toepassing en bijwerkingenOxazepam is een tranquillizer uit de groep van de benzodiazepinen. Het middel is een van de meestgebruikte medicijnen en…
Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Vergoeding, kosten en ervaringen van Oxazepam in 2019Ruim één miljoen Nederlanders, tussen de 15 en de 64 jaar, gebruiken op regelmatige basis slaap- en kalmeringsmiddelen.…
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/medicijn/30512/oxazepam-tabletten-generiek
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Oxazepam.aspx?mId=10704&rId=418 (bronnen geraadpleegd op 22/11/2015).
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Oxazepam (geraadpleegd op 01/05/2017).

Reageer op het artikel "Kalmer worden met oxazepam: gebruik en bijwerkingen oxazepam"

Reactie

Berkvens, 15-01-2019 18:03 #1
Oxazepam innemen bij iemand die aangezichtspijn heeft is dat verstandig? deze persoon heeft de hele dag hoofdpijn. een nadeel van oxazepam is hoofdpijn als bij werking, toch wordt oxazepam voorgeschreven.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 12-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Rustiger worden
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!