InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?

Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?

Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk? Slecht slapen: het overkomt de meesten onder ons wel eens als we gebukt gaan onder stress. Maar bij sommigen wordt een slechte nachtrust een gewoonte en dan kan je symptomen gaan ontwikkelen, zowel op fysiek als mentaal vlak. Slaapproblemen kunnen op lange termijn zelfs leiden tot depressie. Het belang van een goede nachtrust mag dan ook niet onderschat worden. Wie problemen heeft om goed "door" te slapen of om makkelijk in slaap te komen kan gebaat zijn met melatonine. Supplementen met melatonine zorgen ervoor dat lichaam en geest makkelijker ontspannen waardoor de slaap sneller ingeleid wordt. Waarom is een goede slaap zo belangrijk en wat zijn de voordelen ervan?

Voordelen goed slapen

In onze snelle, moderne samenleving hebben veel mensen stress en dat heeft zo zijn gevolgen voor de gezondheid. Een van die gevolgen is slecht slapen. Doordat je blijft piekeren over wat er overdag gebeurd is of wat er de volgende dagen staat te gebeuren, zal het moeilijker worden om in slaap te geraken en dóór te slapen. Toch is een goede nachtrust onontbeerlijk voor de gezondheid en brengt het tal van voordelen met zich mee.

Goede nachtrust: lichaam en geest

Fit

Het belangrijkste voordeel van een ongestoorde, uitgebreide slaap is dat je lichaam bij het wakker worden uitgerust zal zijn. Je spieren en organen zullen 's nachts goed hersteld zijn van de inspanningen van de dag. Als je goed geslapen hebt, zal je je 's ochtends dan ook fit voelen.

Fris hoofd

Een ander voordeel van een goede nachtrust situeert zich op mentaal vlak. Door een slaap van goede kwaliteit hebben ook je hersenen goed kunnen recupereren en dit zal je zeker merken op psychologisch vlak. Je zal met een fris hoofd aan de dag kunnen beginnen en meer energie hebben om na te denken en mentale inspanningen te doen. Je zal je beter kunnen concentreren op je werk. Bovendien zal je beter kunnen omgaan met conflictsituaties en minder snel geïrriteerd zijn.

Immuunsysteem

Doordat je lichaam 's nachts goed heeft kunnen rusten, zal het zich op alle vlakken goed kunnen herstellen. Dit is positief voor je weerstand. Dankzij een goede slaap zal je immuunsysteem dus sterker worden en je beter bestand maken tegen ziektes en aandoeningen zoals bijvoorbeeld griep. Ook op lange termijn is dit erg belangrijk: een langdurig slaapprobleem heeft niet altijd zichtbare gevolgen op korte termijn, maar kan op langere tijd de ontwikkeling van ziekten vergemakkelijken.

Mentale sterkte

Mensen die chronisch last hebben van slaapproblemen kunnen makkelijker vatbaar worden voor gevoelens van vermoeidheid, lusteloosheid en somberheid. Deze symptomen kunnen uitmonden in depressie of burn-out. Het probleem bij een slaapstoornis op lange termijn is dat het lichaam de tijd niet krijgt om nachten met onvoldoende slaap in te halen. Het moet dus in haar reserves tasten en dit kan leiden tot symptomen die nadelig zijn je fysieke en/of mentale toestand.

Beter onthouden

Voorts is het zo dat wie goed slaapt minder problemen heeft om dingen te onthouden. Op die manier kan je dus ook beter functioneren in het dagelijks leven. Bij sommige mensen kan slecht slapen te maken hebben met de ziekte van Alzheimer of Parkinson. Wat hier vooral heel belangrijk is, is dat 's nachts de hersenen goed moeten kunnen rusten en herstellen. Onrustige slapers maken meer kans op ziektes die met de hersenen te maken hebben.

Supplementen met melatonine

Melatonine is een hormoon dat je hersenen het signaal geeft dat het tijd is om te gaan slapen. Na zonsondergang en in de loop van de avond maakt het lichaam meer melatonine aan waardoor het weet dat het stilaan tijd is om aan een welverdiende nachtrust te beginnen. Melatonine kan genomen worden onder de vorm van supplementen waardoor je rustiger wordt en meer kans maakt om goed te kunnen slapen.
Enkele voorbeelden van nuttige supplementen voor een betere nachtrust:
  • Davitamon Speciaal Voor de Nacht
  • Valdispert Nachtrust
  • Sambrosa Slaapsap
  • A. Vogel Dormesan

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is melatonine?Melatonine is een stof die een belangrijke rol speelt in het slaap- en waakritme van een mens. Melatonine wordt al door…
Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenTips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenMoeilijk in slaap vallen is vaak een reden voor chronische slaapproblemen. Slecht slapen maakt dat je een gevoel van ver…
Ontspannen vóór het slapen: tips om snel in slaap te komenOntspannen vóór het slapen: tips om snel in slaap te komenMakkelijk in slaap geraken is vaak cruciaal om te kunnen genieten van een goede nachtrust. Het is vooral een moeilijk be…
Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Een goed waak slaap ritme is van groot belang voor je welbevinden. In de huidige jachtige tijd is het al moeilijk om dit…
Slaapproblemen: hoeveel uren slaap per dag heb je nodig?Slaapproblemen: hoeveel uren slaap per dag heb je nodig?Slaapproblemen hebben niet alleen met de kwaliteit maar ook met de kwantiteit van de slaap te maken. Het aantal uren dat…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/psyche/5714/goede-nachtrust-kan-je-leven-verlengen (geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Voordelen goed slapen: waarom is nachtrust zo belangrijk?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Slaapstoornissen
Medische informatie…
Schrijf mee!