InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Diclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffecten

Diclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffecten

Diclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffecten Diclofenac behoort tot de geneesmiddelengroep van de NSAID's en is een van de meest gebruikte pijnstillers. Diclofenac werkt pijnstillend en ontstekingsremmend en is daardoor uiterst geschikt bij tal van ontstekingen die de patiënt pijn bezorgen, zoals bijvoorbeeld reuma en spierpijn. Om de maag te beschermen is ook een bijzondere vorm van Diclofenac verkrijgbaar, namelijk Microprostol. Maag- en darmklachten zijn de meest frequent gehoorde neveneffecten van Diclofenac, maar op lange termijn kan ook de kans op hartinfarct verhogen. Wat zijn de meest voorkomende bijwerkingen van deze ontstekingsremmende pijnstiller en waar moet je rekening mee houden bij het gebruik ervan?

Diclofenac: pijnstiller en ontstekingsremmer

Diclofenac is een medicijn dat behoort tot de groep van de niet-steroïdale ontstekingsremmers of NSAID's. NSAID staat voor: "non-steroidal anti-inflammatory drugs" (niet-steroïdale ontstekingsremmende geneesmiddelen). Het is een erg vaak gebruikt geneesmiddel dat doorgaans voorgeschreven wordt bij pijn die samengaat met een ontsteking. Voorbeelden zijn gewrichtsontstekingen en spierproblemen. Diclofenac werkt tegelijk pijnstillend en ontstekingsremmend.

Gebruik Diclofenac

Ontstekingen

Diclofenac kan erg efficiënt zijn tegen tal van ziekten en aandoeningen. Vaak schrijven artsen het voor bij ontstekingen van spieren en gewrichten, zoals bijvoorbeeld reuma, artrose, maar ook bij spierpijn en lage rugpijn. Voorts kan het ook resultaat hebben tegen koorts, verkoudheid en griep. Verder is Diclofenac soms ook nuttig om zwellingen te voorkomen en tegen te gaan, zoals in het kader van een postoperatieve behandeling.

Alcohol

Het drinken van alcohol wordt afgeraden wanneer je Diclofenac gebruikt. Alcohol is een product dat de maag erg prikkelt en hierdoor kan je last krijgen van de spijsvertering. Diclofenac is bij langdurig gebruik op zich al relatief zwaar voor de maag, wat maakt dat een combinatie met alcohol af te raden is. Autorijden vormt doorgaans geen probleem wanneer je Diclofenac gebruikt, tenzij je last hebt van neveneffecten zoals slaperigheid, duizeligheid of wazig zien. In dat geval laat je je wagen voor alle zekerheid aan de kant en neem je het beste geen risico's.

Merknamen Diclofenac

Diclofenac is een soortnaam die verkocht wordt onder verschillende merknamen. In de apotheek kan je Diclofenac onder meer verkrijgen onder de volgende namen: Voltaren, Voltaren Emulgel, Actavis, Cataflam, Otriflu, Naclof en Dicloabak.

Neveneffecten: maag- en darmklachten

Gevoelige maag

Een langdurig gebruik van Diclofenac kan het spijsverteringsstelstel erg op de proef stellen, zeker bij mensen die op dat vlak al gevoelig zijn. Een van de meest voorkomende bijwerkingen van Diclofenac is dan ook het ontwikkelen van maag- en darmklachten zoals bijvoorbeeld maagpijn en buikkrampen.

Microprostol

Om hier een bijkomende bescherming tegen te bieden, is er ook een bijzondere vorm van Diclofenac beschikbaar. Het gaat om Diclofenac gecombineerd met de stof Microprostol; dat is een stof die bescherming biedt aan de maag. In deze vorm kan je dit product kopen onder de merknamen:
  • Arthrotec
  • Artrotec
  • Normulen
  • Misofenac

Andere bijwerkingen

Naast veel voorkomende klachten die te maken hebben met maag en darmen, kan Diclofenac ook het risico op een hartinfarct verhogen. Wat dat betreft vormen oudere mensen die lange tijd deze ontstekingsremmer nemen de grootste risicogroep. In het algemeen kan Diclofenac ook andere neveneffecten met zich meebrengen zoals:
  • hoofdpijn
  • diarree
  • haaruitval
  • duizeligheid
  • draaierigheid
  • oorsuizingen
  • vermoeidheid
  • benauwdheid
  • angstgevoelens
  • bloedafwijkingen
  • slaapproblemen
  • gehoorproblemen
  • huiduitslag en jeuk
  • zwartkleurige ontlasting
  • wazig zien of dubbelzien
  • vochtophoping in enkels en polsen
  • ontstekingen in de mond en op de tong

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Medicijn: diclofenacMedicijn: diclofenacDiclofenac is een middel dat wordt voorgeschreven bij pijn en/of ontstekingen aan gewrichten, spieren, oog, hoofdpijn of…
Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!Pijnstillers; wondermiddel of gevaar?!Pijnstillers als Ibuprofin, Aleve en Diclofenac worden ook wel NSAID’s genoemd. Ze verlichten pijn en zijn bovendien ont…
Reuma en brandnetel, enkele onderzoekenReuma en brandnetel, enkele onderzoekenVoor chronische ouderdomskwalen zoals artrose zijn planten zoals brandnetel, moerasspirea en wilg traditioneel veel gebr…
Diclofenac: bijwerkingen, dosering, alcohol & maagbeschermerDiclofenac: bijwerkingen, dosering, alcohol & maagbeschermerDiclofenac is een ontstekingsremmende pijnstiller, welke behoort tot de niet-steroïde ontstekingsremmende middelen (NSAI…
Diclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet b…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Diclofenac.aspx?mId=10704&rId=364
  • http://www.bewustgezonder.nl/page/1687/diclofenac-niet-steroidale-ontstekingsremmers-voltaren-cataflam.html (bronnen geraadpleegd op 30/05/2016).

Reageer op het artikel "Diclofenac: gebruik, bijwerkingen en neveneffecten"

Reacties

Mj, 02-03-2017 17:43 #3
Mij is aangeraden om diclofenaç zetpillen 50 mg te gaan gebruiken. Hoef ik dan geen maagbeschermers te gebruiken? Reactie infoteur, 04-03-2017
Beste,

Wanneer u het medicijn niet oraal inneemt komt het niet in contact met de maag.
Als u diclofenac zetpillen gebruikt hoeft u aanvullend dus geen maagbeschermer te nemen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Suus, 12-06-2014 21:08 #2
Sinds ongeveer 5 maanden slik ik 150 mg diclofenac per dag (voor gewrichtspijn) maar heb sinds een tijdje het idee dat het nauwelijks nog helpt. Ben nu een paar dagen gestopt en voel me stukken beter, minder moe en vooral veel minder pijn! Dan vraag ik me toch af of ik pijn kan krijgen van een pijnstiller?! Heb wel ooit zoiets gehoord maar toch raar…
Ik kijk voorlopig even aan of ik nog aan de diclofenac moet, probleem is dat ik hiervoor al zo'n 5 andere medicijnen heb geprobeerd en dit is het enige wat werkt…
Iemand enig idee of pijnstillers pijn kunnen veroorzaken? Reactie infoteur, 13-06-2014
Hallo Suus,

Dat pijnstillers pijn kunnen veroorzaken is op het eerste zicht inderdaad niet zo logisch, vermits ze net bedoeld zijn om pijn te bestrijden.
Maar mogelijk voel je meer pijn omdat je lichaam gewoon is geraakt aan Diclofenac. Een gewenning aan het geneesmiddel vermindert mogelijk de werking en de efficiëntie ervan. Een andere verklaring kan zijn dat je lichaam de Diclofenac niet meer nodig heeft, maar dat is moeilijk met zekerheid te zeggen. Je behandelende arts kan je meer uitleg geven over het gebruik van Diclofenac.

Alvast beterschap gewenst,

Vriendelijke groet,
Verdanov

J. van der Klooster, 14-11-2013 12:09 #1
Diclofenac heeft bij mij 2x voor een bijna dodelijke afloop gezorgd: mijn hartslag daalde tot een absoluut minimum. Beide keren werd ik per ambulance naar een ziekenhuis gebracht en werd mijn leven net gered. Diclofenac bleek niet op mijn maag, maar op mijn hart in te werken, ondanks een maagbeschermer. Ik lichtte de Medische Tuchtraad (of I.d.) in, zonder veel merkbaar resultaat, in ca 2009 denk ik.

Waarschuw hiervoor, in hemelsnaam. Ik gebruik Diazepan sindsdien indien nodig.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-02-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!