InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ooglidcorrectie? Het loont de moeite
mijn kijk op

Ooglidcorrectie? Het loont de moeite

Eindelijk is het dan zover. Op vrijdagmorgen vroeg vertrek ik met mijn man naar de privé-kliniek om daar mijn bovenoogleden te laten corrigeren. ’s Nachts heb ik best goed geslapen, ik heb er maar één keer over gedroomd. In de week voorafgaand heb ik activiteiten bedacht die ik na de operatie ga doen. Want werken, sporten, bukken enzovoort zijn verboden. Dus heb ik mezelf een weekje vakantie gegund. Dan ga ik genieten van alleen maar leuke ontspannende dingen.

De beslissing

Kom je thuis van een lekker dagje werken, vraagt je man: “Heb je het druk gehad? Je ziet er zo moe uit!” Of word ik ’s morgens wakker met gezwollen oogleden alsof ik uren heb liggen huilen en rood van het schraal zijn. En voordat dat weer weggetrokken is! Wat zullen ze op het werk wel zeggen? Het eerste wat ik ’s morgens doe is in de spiegel kijken naar mijn hangende oogleden. Dan denk ik: ”Nog drie maanden en dan word ik vijftig. Daar ben ik trots op, omdat ik me nog lang geen vijftig voel en vaak ook niet als vijftig geschat wordt. Maar dan die hangende luikjes! Ja, die wil ik dan toch wel weg hebben. Mijn gedachten gaan verder naar het maken van een serieuze stap naar de plastische chirurg.

Privé-kliniek

Omdat ik vind dat het niet bij denken moet blijven, heb ik direct een afspraak gemaakt met een plastische chirurg in een privé-kliniek. Daar hoef ik niet lang over na te denken, want voorwerk naar welke kliniek ik zou gaan, had ik natuurlijk al lang en breed verricht. Na een vriendelijk welkom en een lekker kopje thee of koffie, volgt eerst een gesprekje met een van de consulenten. Zij vraagt naar mijn wensen en informeert mij over de gang van zaken. Daarna komt de plastische chirurg een praatje maken. Een enthousiaste man, die er zeker wel wat moois van wil maken en daar ook zin in heeft. Ik weet nog dat ik dacht “dan ben ik aan het goede adres. Deze man vindt zijn werk leuk en dat kan alleen maar goede resultaten opleveren”. Ik heb direct maar een afspraak voor de behandeling gemaakt. Ik moest nog vijf weken wachten.

Mijn voorbereiding

Hoe heb ik me voorbereid op al het onbekende wat me te wachten stond? Dat is lastig, dus ik heb me maar meer bezig gehouden met wat te doen na de operatie. Het moet toch gebeuren, ik kan er niet meer onderuit. Trouw de adviezen gevolgd. Tien dagen voor de operatie geen alcohol en starten met het innemen van arnicadruppels. Dit om te voorkomen dat het bloed te veel verdund zou zijn wat kan leiden tot grotere bloeduitstortingen na de operatie. Wel heb ik me erop voorbereid dat de eerste twee dagen na de operatie zou bestaan uit veel liggen op de bank met verkoelende kompressen op mijn ogen. Dat moest ik dan maar over hebben om ‘mooi’ te worden.

De dag zelf

En dan breekt de vrijdag aan. Nog één keer kijk ik goed in spiegel om te onthouden hoe mijn ogen eruit zien. In de kliniek wacht ons weer een hartelijk welkom met een kopje thee en koekje. Mijn man blijft in de wachtkamer een boek lezen. Het duurt allemaal hooguit een uur. Een van de consulenten neemt mij mee en geeft nog de laatste informatie en instructies. Ik krijg een (veel te groot) operatiejasje aan en een blauwe muts op. Van allerlei kanten worden mijn ogen op de foto gezet. Dan komt de plastische chirurg mij even dag zeggen en hij vertrekt naar de operatiekamer. Even later gevolgd door mij. Ik mag op een stoel plaatsnemen. Ondertussen wordt alles klaargezet en krijgt de chirurg een steriele jas en handschoenen aan. Ik word nog verder ingepakt en dan mag ik mijn ogen sluiten.

De operatie

Na de desinfectering geeft de chirurg in ieder ooglid vier prikjes, beginnend vanaf de buitenkant. Het is niet echt prettig, maar te overkomen. Terwijl ik naar de muziek op de achtergrond luister, voel ik wat gefrutsel aan mijn ogen. Er wordt gesneden (de chirurg vertelt dat hij zo’n 10 mm per ooglid weghaalt). Dan worden met een apparaatje de haarvaatjes dichtgeschroeid. (wat ruikt dat verbrand!) en dan volgt het hechten. Het doet natuurlijk geen pijn, maar je voelt wel wat gefriemel. Het hechten vond ik vervelender aanvoelen dan het verdoven. Nog even het gezicht napoetsen en dan mag ik mijn ogen opendoen. Direct na het opstaan werp ik een blik in de spiegel. Gezwollen rond de ogen, een rode lijn van hechtingen, maar mijn oogleden zijn weer goed zichtbaar. Dat belooft zeker wat!

De koeling

In een apart kamertje staat een ligstoel klaar. Een grote handdoek over mij heen (ik ben wat rillerig) en dan begint het koelproces. Om de 10 minuten verse kompressen gedrenkt in gekoeld fysiologisch zout. Gelukkig komt mijn man mij vergezellen. Na een uur mag ik naar huis, waar ik dit minimaal één keer per uur voortzet en dat voor twee dagen lang. De eerste uren na de operatie, zeker als de verdoving uitwerkt, trekt het aan alle kanten en is het redelijk pijnlijk. De tweede dag is de pijn voor een groot deel weggetrokken! Het wordt wel steeds roder, maar op dag drie zie ik het verkleuren naar geel.

Frisse blik

Vijf dagen na de operatie gaan de hechtingen eruit. Er is nog iets van een verkleuring te zien, en het is nog wat gezwollen. Ik ga nog lekker een paar dagen rustig aan genieten van mijn vakantie. Dan kan ik me over een paar dagen weer fatsoenlijk vertonen op het werk. Ik ben benieuwd wie er wat aan me ziet! Een reactie zou natuurlijk leuk zijn, maar voor mij telt eigenlijk maar één ding: ik kijk weer met een frisse blik de wereld in en zie er straks, als ik vijftig word, zeker stralend uit.
© 2007 - 2018 Bikkel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ooglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglidOoglidcorrectie - correctie aan het boven- en of onderooglidBij het ouder worden kunnen de oogleden verslappen en gaan hangen. De bovenste oogleden kunnen zo zwaar worden dat ze ov…
Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden ontstaan meestal bij het ouder worden of bij vermoeidheid. Met name voor vrouwen kunnen hangende oogle…
OoglidcorrectieOoglidcorrectiePlastische chirurgie is helemaal van deze tijd. Middels moderne technologieën blijken artsen prima in staat om ontevrede…
Ooglidcorrectie, voor- en nadelenOoglidcorrectie, voor- en nadelenHangende oogleden, zakjes onder de ogen, rimpels rondom de ogen. Dat zijn meestal de redenen waarom mensen besluiten tot…
Hangende oogleden door zachte lenzen?Hangende oogleden door zachte lenzen?Uit onderzoek blijkt dat het dragen van zachte contactlenzen een risico op hangende oogleden met zich meebrengt, net zoa…

Reageer op het artikel "Ooglidcorrectie? Het loont de moeite"

Reacties

Yvonne, 28-11-2007 08:21 #2
Hoi Erica, Als ik zo lees is het toch wel meegevallen. Niet zo als ik wel eens op t.v. zie. Maar je zult toch wel blij zijn dat het achter de rug is. Op naar de 50!

Evelien, 27-11-2007 21:32 #1
Prima geschreven stuk, het maakt goed duidelijk wat er nu eigenlijk gebeurt tijdens zo'n ingreep. Het toegankelijke verhaal geeft ook een keer een positievere kijk op de plastische chirurgie, ipv de tegenwoordig gangbare gruwelverhalen. nogmaals, prima stuk!

Infoteur: Bikkel
Laatste update: 01-12-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Mijn kijk op…
Schrijf mee!