InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oestrogeen hormoon en functie

Oestrogeen hormoon en functie

Oestrogeen hormoon en functie Oestrogeen hormoon of oestrogenen is een hormoon dat voornamelijk tijdens de zwangerschap veel voorkomt, maar gedurende het hele leven bij de vrouw een belangrijke rol speelt. Ook de man heeft een kleine hoeveelheid oestrogeen in het bloed. Oestrogeen speelt niet alleen een rol bij de vruchtbaarheid en zwangerschap, maar ook bij de groei en ontwikkeling van meisjes of bij de stevigheid van de botten. Een tekort of een teveel aan oestrogenen levert klachten op.

Oestrogeen of estrogeen hormoon

Bijna iedereen kent oestrogeen: een hormoon dat we voornamelijk in verband brengen met de vruchtbaarheid en de zwangerschap. Toch komt dit hormoon niet alleen bij vruchtbare of zwangere vrouwen voor maar ook bij kinderen, pubers, vrouwen tijdens en na de overgang en zelfs bij mannen.

Productie van het hormoon

Oestrogene hormonen bestaan voornamelijk uit oestradiol, oestriol en oestron.
  • Oestradiol komt het meest voor als oestrogeen hormoon. Het speelt een rol bij de vruchtbaarheid en voortplanting maar bepaald ook de botdichtheid. Een tekort aan oestradiol heeft invloed op de ovulatie en uit zich in een tekort aan het luteïniserend hormoon of het follikel stimulerend hormoon. Oestrogeenproducerende tumoren bevatten een hoog niveau oestradiol.
  • Oestriol komt voornamelijk in de zwangerschap voor. Het wordt aangemaakt in de eierstokken vanuit een steroïde. Dit hormoon wordt vaak voorgeschreven bij een blaasontsteking of bij overgangsklachten.
  • Oestron is het oestrogene hormoon dat tijdens de vruchtbare jaren het minst voorkomt. Na de menopauze komt dit hormoon meer voor in vergelijking met de andere oestrogene hormonen. Oestron wordt geproduceerd door de follikels tijdens hun groeifase.

Oestrogene hormonen worden in verschillende delen van het lichaam aangemaakt. Dit zijn onder andere in de eierstokken, de bijnierschors, de placenta tijdens de zwangerschap en de testikels bij mannen.

Oestrogeenspiegel hoog en laag

De oestrogeenspiegel (hoeveelheid oestrogeen in het bloed) is niet continue hetzelfde. Bij mannen is de oestrogeenproductie van nature erg laag maar kan hoger worden wanneer het hormoon testosteron erg weinig wordt aangemaakt. Testosteron wordt vanaf het 25e levensjaar steeds minder aangemaakt, waardoor rond het 50e levensjaar het hormoon oestrogeen de kop op kan steken en vooral afname van spieren en opslaan van buikvet veroorzaakt.

Bij vrouwen is het hormoon oestrogeen ook altijd aanwezig. Kinderen hebben een laag niveau oestrogeen. Net voor de puberteit neemt de productie toe om tijdens de puberteit een piek te vormen. In de volwassen jaren is er weer een daling te zien, gelijk aan die van vlak voor de puberteit. Maandelijks schommelt de oestrogeenspiegel onder invloed van hormonen uit de hypofyse. Tijdens de zwangerschap stijgt de oestrogeenspiegel enorm. De menopauze oftewel de overgang laat een daling van het oestrogeen zien tegenover die van de vruchtbare jaren. De postmenopauze oftewel de periode na de menopauze laat een sterkere daling. De oestrogeenspiegel wordt soms zelfs nog lager dan tijdens de kinderjaren. Hierdoor komt botontkalking veel voor bij vrouwen na de menopauze: oestrogeen is namelijk verantwoordelijk voor de botdichtheid.

Functie van het hormoon

Oestrogeen speelt voornamelijk een rol bij de ontwikkeling van de geslachtskenmerken en bij de vruchtbaarheid. Tijdens de puberteit neemt de oestrogeenproductie toe, waardoor de lengtegroei ook toeneemt. Wanneer de lengtegroei voltooid is zorgt oestrogeen ervoor dat de groeischijven verkalken. Daarnaast zorgt oestrogeen voor de ontwikkeling van de borsten. Ook de geslachtsorganen veranderen.

In de menstruele cyclus speelt oestrogeen vooral een rol tijdens de eerste helft van de cyclus. Onder invloed van dit hormoon vindt opbouw van het baarmoederslijmvlies plaats. Dit is nodig om de innesteling van een bevruchte eicel mogelijk te maken. Halverwege de cyclus is er een duidelijk piek in de oestrogeenspiegel, waardoor de eisprong plaatsvindt. Daarna daalt het niveau weer.

Tijdens de zwangerschap wordt er tot wel duizend keer zoveel oestrogeen geproduceerd, voornamelijk oestriol. Dit wordt vanuit de placenta aangemaakt en afgegeven aan het bloed. Dit hormoon moet ervoor zorgen dat de eierstokken op non-actief worden gesteld. Ook groeien de borsten en de baarmoeder onder invloed van dit hormoon.

Tekort aan oestrogeen

Vrouwen die een tekort aan oestrogeen hebben, worden moeilijk zwanger doordat er (bijna) geen eisprong plaatsvindt. De menstruatie blijft hierdoor ook uit. Bovendien zorgt een tekort voor haaruitval en kan het botontkalking (osteoporose) veroorzaken. Daarnaast presteren de hersenen minder goed en kan de bloeddruk ongeregeld raken. Een tekort aan oestrogeen kan ontstaan door langdurige stress, een te laag vetpercentage en ongezonde leefgewoonten. Een te hoog oestrogeengehalte zorgt voor extra vetopslag. Vet produceert ook weer oestrogeen met nog meer vetopslag als gevolg. Teveel oestrogeen verhoogt het risico op hart-en vaatziekten en op kanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Israëlische studie: stoppen van schizofrenie voor het begintnieuws uitgelichtIsraëlische studie: stoppen van schizofrenie voor het begintVolgens een studie van de Universiteit van Tel Aviv in Israël kan schizofrenie gestopt worden voordat de symptomen begin…
ZwangerschapshormonenZwangerschapshormonenWat voor hormonen spelen een belangrijke rol tijdens de zwangerschap? Wat is de rol van deze hormonen? En wat zijn de ge…
Zwangerschap week 3Zwangerschap week 3De derde week van de zwangerschap is eigenlijk de eerste week. De zwangerschap is begonnen, de eicel en de zaadcel zijn…
Oestrogeen remt de verouderingOestrogeen remt de verouderingOestrogenen zijn belangrijke hormonen die bij vrouwen onder andere de veroudering tegengaan. Om te begrijpen hoe men doo…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.org/wiki/Oestradiol
  • Wikipedia.org/wiki/Oestriol
  • Integraalmedischcentrum.nl/index.php?section=22&page=83
  • http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/seks-relatie/3304/zet-een-turbo-op-je-testosteron

Reageer op het artikel "Oestrogeen hormoon en functie"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 19-05-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!