Verzorging van lichte huidongemakken

Een droge of geïrriteerde hoofdhuid, droge en harde nagelriemen, kloven, insectenbeten, smet en (brand)wondjes. Het zijn zo van die kleine, maar vervelende ongemakken waarmee je niet zo gauw naar de dokter loopt, maar waarvan je wel het liefst zo snel mogelijk verlost bent. Bio-Oil staat bekend als een wonderolie, een alleskunner. De klassieke Nestosylcrème is dé duizendpoot bij jeuk en irritatie door insectenbeten, schaaf- en schuurwonden. Nestosyl introduceert nu drie nieuwe producten voor wondverzorging.

De natuurlijke genezing van een wond

Wondgenezing is een voortschrijdend proces, waarbij het beschadigde weefsel wordt gerepareerd. De genezing begint feitelijk meteen nadat de wond is veroorzaakt. Bij de huidwond zijn het de weefselbloedvaten die beschadigd zijn. Het bloed komt daardoor in aanraking met de buitenlucht. Het bloed stolt vervolgens en vormt een korst ter afdekking van de wond. Vanuit het randgebied van de wond vindt intensieve celvermeerdering plaats en de jonge bindweefselcellen vullen de wond geheel op ter vervanging van het verloren gegane weefsel. Vanuit het randgebied van de wond groeien fijne weefselbloedvaten in het nieuwe bindweefsel. De weefselvorming vindt plaats onder invloed van weefsel-prikkelstoffen. Over het nieuwe bindweefsel (granulatieweefsel) groeit vervolgens het epitheelweefsel. Daarna begint het samentrekken van de wond, de wondretractie; de bloedvaten verdwijnen voor het grootste deel en het weefsel krimpt in. Na dit proces is de wond genezen; het nieuwe weefsel is het littekenweefsel.

Mooi toch zoals Moeder Natuur dit allemaal heeft geregeld! Maar het gevaar van infectie ligt op de loer, want mensen hebben bijvoorbeeld de gewoonte om met hun vingers aan wondjes te zitten en eer je het weet heb je dan een bacteriële infectie. Moeder Natuur mag dus best een handje geholpen worden om infectie te voorkomen en het genezingsproces te bevorderen; dat kan met een ontsmettende crème.

Smet of intertrigo

Intertrigo of smetuitslag is een aandoening, waarbij de huid rood en schilferig wordt. Het komt vooral voor in lichaamsplooien, bijvoorbeeld in de borstplooi bij dikke vrouwen met hangborsten. Het is een schimmelaandoening veroorzaakt door gistcellen. Als de aandoening niet wordt behandeld, wordt het alleen maar erger.

Kloven

Kloven zijn plekken, waar de huid is ingescheurd. Wat de voeten betreft zijn er twee soorten kloven: de vochtige kloven tussen en onder de tenen en de droge kloven aan de hielen. De vochtige kloven ontstaan door (overmatige) transpiratie en langdurig verblijf in water; het is feitelijk een schimmel. De droge kloven ontstaan door een tekort aan talgproductie en te weinig transpiratie. De kloven aan handen en vingers worden meestal veroorzaakt doordat de huid extreem droog is, vooral gedurende de winter. Ook voor kloven geldt dat je er iets aan moet doen, omdat het anders alleen maar pijnlijker wordt.

De nieuwe wondverzorgers van Nestosyl

Het geneesmiddel Nestosyl Classic crème is al ruim 40 jaar in Nederland verkrijgbaar. De Classic werkt pijn- en jeukstillend bij insectenbeten en oppervlakkige schaaf- en snijwonden. Bevat de werkstof pramocaïnehydrochloride, die de wond enigszins verdooft en waardoor de drang om er aan te zitten afneemt. Het ingrediënt zinkoxide verkoelt vrijwel direct. Vanaf juni 2013 zijn er drie nieuwe wondverzorgingsproducten van Nestosyl te koop:
  • Nestosyl 3-in-1 Wondgel; ideaal voor oppervlakkige brandwonden en schaafwonden, maar ook voor heelkundige wonden en een lichte vorm van doorligwonden. Bevat o.a. carnosine tegen littekenvorming en zilvercitgraat ter voorkoming van infecties. € 9,99.
  • Nestosyl Smet- en schuurwondenspray; te gebruiken bij luieruitslag, uitslag ten gevolge van incontinentie, smet, schuurplekken door wrijving (lopen, paardrijden e.d.). Panthenol en dimethicone hebben een helende en beschermende functie; aloë vera en zinkoxide kalmeren en verzachten de geïrriteerde huid. € 12,99.
  • Nestosyl Klovenspray; stimuleert de wondgenezing en legt een vrijwel onzichtbaar filmpje over open kloven aan handen of voeten waardoor deze worden beschermd tegen ontstekingen.€ 12,99

Bio-Oil: de wonderolie uit Zuid-Afrika

Bio-Oil is een huidolie uit Zuid-Afrika is anno 2013 al zo'n tien jaar op de markt en staat algemeen bekend als hét middel ter bestrijding van striae, littekens en ouderdomsverschijnselen.De niet-vette Bio-Oil dankt zijn heilzame werking onder meer aan het PurCellin Oil™. Bio-Oil bevat verder de vitamines A & E en natuurlijke planten extracten uit o.a. rozemarijn, lavendel en kamille. De lichte olie kan echter nog voor tal van andere zaken ingezet worden, namelijk als:
  • verzachtende badolie na een dagje zonnen
  • anti-aging-verzorging, ook voor de huid rondom ogen en hals, om kleine rimpels en lijntjes te behandelen.
  • een egale huid; reduceert oneffenheden en pigmentvlekken
  • voedende nagel en nagelriemen behandeling; bij droge en harde nagelriemen
  • anti-statisch haarverzorging en verzorging van de droge en/of geïrriteerde hoofdhuid
  • gezichts- en lichaamsmoisturizer; de olie vult de natuurlijke huidoliën aan en voedt een droge huid die is aangetast door onder meer veelvuldig douchen, verwarming en airconditioning.
© 2013 - 2020 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Droge huid in de winter: huidverzorgingDroge huid in de winter: huidverzorgingWat zijn de oorzaken van een te droge huid tijdens de winter? Wat zijn de oorzaken waarom een droge huid nog droger word…
Mooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMooie voeten: oplossing voor eelt en klovenMet hoge temperaturen is het heerlijk om op slippers rond te lopen. Als je eelt of kloven hebt is dit meteen een heel st…
Huidsmetten, hoe behandelen?Huidsmetten, hoe behandelen?Er zijn veel huidproblemen, waaronder smetten. Bijvoorbeeld smetplekken onder de borsten of in de liezen. Wat is er tege…
Pijnlijke kloven in handen en vingers bestrijdenPijnlijke kloven in handen en vingers bestrijdenBehoorlijk wat mensen hebben in de winter hinder en pijn door vervelende kloven in de huid van de vingers en handen. De…

Acetaldehyde de veroorzaker van een kater na alcoholinnameAcetaldehyde de veroorzaker van een kater na alcoholinnameOvermatig alcoholinname zorgt ervoor dat je de volgende dag met een kloppende hoofdpijn wakker wordt. De mond is plakker…
Bronnen en referenties
  • Bakens 5 Dermatologie
  • Persbericht Awareness Engineers
  • www.nestosyl.nl
  • www.bio-oil.nl
  • www.provoet.nl

Reageer op het artikel "Verzorging van lichte huidongemakken"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 06-06-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!