InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Statines werken niet

Statines werken niet

Statines zijn cholesterolverlagende middelen die worden voorgeschreven aan mensen met een hartinfarct. Wetenschappers dachten sinds de jaren 60 dat hartinfarct en cholesterol iets met elkaar te maken zouden hebben. Cholesterol werd verdeeld in een goede LDL-cholesterol en een slechte HDL-cholesterol. Hedendaags inzicht heeft deze visie met feiten om zeep geholpen. In werkelijkheid spelen zowel LDL- als HDL-cholesterol een zeer belangrijke rol in het lichaam. Cholesterol dient niet als iets kwaadaardigs beschouwd te worden; integendeel. Cholesterol vervoert andere stoffen die het lichaam kunnen helpen om ziekten te bestrijden. Dat is de reden dat mensen met aderverkalking een hoger cholesterolpercentage hebben. Door het afweermechanisme van de mens in te perken met statines, creëren een averechts effect wat sneller leidt tot andere ziekten. In de praktijk is nooit aangetoond dat statines hart- en vaatziekten voorkomen.

Inhoud:

LDL herstelt schade

LDL-cholesterol signaleert ontstekingen in de aderen. Wanneer er cholesterol plaque ontstaat aan de aderwanden, is dat een gevolg van ontsteking. LDL probeert de ontsteking te repareren. Daardoor is er een aannemelijke kans dat als er een probleem is met het bloed, er meer LDL-cholesterol wordt gemeten. Dat betekent geenszins dat LDL-cholesterol slecht is; dat is een onjuiste conclusie. LDL probeert juist de schade te beperken en herstellen.

Statines en LDL

Als statines worden ingenomen dan daalt het LDL-cholesterolgehalte. Hierdoor kan LDL zijn normale functie in het lichaam niet meer uitvoeren. Uit onderzoek van 2004 blijkt dat een laag LDL-cholesterolgehalte gepaard gaat met maag-darm-kanker. Het is evenwel onduidelijk of dat komt door de kanker, of dat een laag LDL-percentage kanker veroorzaakt.

Cholesterol, essentieel onderdeel van hersenen

Cholesterol zit grotendeels in de hersenen van de mens. Cholesterol houdt ons scherp en voorkomt dementie. Wanneer we cholesterolverlagende statines nemen is er een vergrote kans op dementie. Dementie is het gevolg van ontstekingen op celniveau. Andere wapenfeiten van cholesterol zijn:
  • De vorming van hersensynapsen en daarme de communicatie tussen hersencellen,
  • De synthese van vitamine D uit zonlicht,
  • Door vitamine D-aanmaak gezondere botten en kankerpreventie,
  • productiue van geslachtshormonen,
  • Productie van gal waardoor de spijsvertering beter plaats vindt.
Met zoveel positieve eigenschappen van cholesterol is het zeer de vraag of het verstandig is cholesterolverlagende medicijnen in te nemen.

De cijfers over de werking van statines

Volgens een Scandinavisch onderzoek neemt de kans op vroegtijdige sterfte door hartproblemen af met 0.66% als er jaar in jaar uit statines worden geslikt. Dat is een zeer laag percentage. Dokters geven het idee dat het 100% werkt terwijl het nog niet eens voor 1% werkt. Een medicijn dat zo slecht werkt zou niet eens verkocht mogen worden; het heeft namelijk schadelijke bijwerkingen. Een Schots onderzoek kwam uit op nog een lager percentage voor de werking van statines: het zou 0.18% werken om sterfte door hartinfacrt te voorkomen.

Statines hebben bijwerkingen

Statines veroorzaken:
  • Myopathie(spiezwakte of spierreuma),
  • Ziekte van Parkinson,
  • Ziekte van het Centraal zenuwstelsel,
  • Extra hoog cholesterolgehalte(averechtse werking)
  • Geheugenverlies,
  • Duizeligheid,
  • Prikkelbaarheid,
  • Depressie.
  • Verder veroorzaken statines:
    • Vergrote kans op kanker,
    • Vergrote kans op diabetes,
    • Vergrote kans op hartfalen.

Vet leidt niet tot hartziekten

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die veel vetten eten uit kaas, boter, yoghurt en melk geen verhoogde kans op hartaanval hebben. Er waren 1815 mensen 10 jaar lang onderzocht en van deze groep kreeg niet één een hartaanval. De cholesteroltheorie houdt onder meer in dat teveel vet eten leidt tot verhoogd cholesterol. Ook dit aspect van de cholesterolhypothese blijkt onjuist. Vet eten blijkt juist gezond. Dat wordt overigens bevestigd door traditioneel levende groeperingen zoals de Masaï en de Eskimo´s. Zij eten zeer vet eten maar krijgen nooit een hartaanval.

Margarine-industrie

Het vermeend ongezonde vet-aspect van de cholesterolmythe werd vooral gepropageerd door de margarine-industrie die met zogenaamd cholesterolverlagende margarine op de markt kwam en deze met kwasi-wetenschappelijke verhalen aan de man bracht. Talloze journalisten zijn betaald om verhalen te publiceren over de cholesterolmythe maar de aanname dat cholesterol slecht zou zijn voor het hart wordt niet door wetenschappelijk onderzoek gestaafd. Niet alleen de farmaceutische industrie maar ook de voedingsindustrie heeft veel baat gehad bij de sprookjes die werden verteld over cholesterol.

Cholesterolleugens gesteund door overheid en belastingbetaler

De cholesterolleugens worden vandaag de dag nog steeds verteld door artsen. Dat komt omdat artsen volgens een protocol werken. Ze kunnen het niet eens zijn met dit protocol, maar moeten toch eraan voldoen. Artsen zitten gevangen in een dwangbuis van de farmaceutische industrie die zo machtig is dat ze via het opleidingssysteem van artsen de artsen in spé een verwrongen werkelijkheid opleggen waar overigens steeds meer artsen doorheen prikken.

Mensen gaan vaker naar natuurartsen

Daarnaast worden artsen betaald door de farmaceutische industrie. Men krijgt allerlei financiële beloningen voor het voorschrijven van dure producten. Uiteindelijk is de belastingbetaler de financieel gedupeerde en de patiënt het slachtoffer. Belastingbetalers betalen middels de torenhoge zorgpremie mee aan de dure farmaceutische medicijnen die niet werken; dat is wettelijk verplicht door de overheid. Steeds meer mensen beginnen dit in te zien en stappen naar een natuurgenezer die mensen met effectieve middelen zonder bijwerkingen kan helpen.
Gerelateerde artikelen
Cholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol: noodzakelijk en toch gevaarlijkCholesterol is iets wat je in je lichaam met bepaalde hoeveelheden nodig hebt om een vlotte stofwisseling te verkrijgen.…
Metabolisme en voeding: CholesterolEr zijn verschillende factoren die een invloed hebben op de cholesterol concentratie van het plasma. In dit artikel word…
Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat doet cholesterol met je lichaam?Wat moet je allemaal weten van je cholesterol in je lichaam? Hoe vaak moet je het laten checken? Wat zijn de symptomen?…
Wanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigWanneer heb je een cholesterolverlagend middel nodigCholesterol is een van de bouwstoffen die een mens nodig heeft voor cellen en hormonen en wordt door het lichaam zelf én…
Bronnen en referenties
  • Maandblad Medisch Dossier, oktober 2011

Reageer op het artikel "Statines werken niet"

Reacties

James, 17-01-2014 12:52 #2
Beste,

Hoe kan het zo zijn dat in mijn familie, waar heel erg gelet word op de voeding, FH geconstateerd is, en aangetoond is dat met behandelen van statines de waardes tot een ''normaal'' gezakt zijn? Daar waar voor de inname van statines de waardes van het slechte cholesterol drie maal zo hoog waren. Reactie infoteur, 21-01-2014
Statines verlagen het cholesterolgehalte, dat is zeker waar. Maar: hoge cholesterol is juist erg gezond! De hersenen bestaan voor hetovergrote deel uit cholesterol. Er is geen enkel wetenschappelijk verband tussen hoge cholesterol en hart-en vaatziekten. Dat blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken van onafhankelijke onderzoekers. Dat in tegenstelling tot onderzoeken van statineproducenten; deze niet-onafhankelijke onderzoekers beweren allemaal dat hoog cholesterol ongezond is. Lees voor een wetenschappelijke onderbouwing van deze redenering het boek van Dr. Uffe Ravnskov, Feiten en fabels over cholesterol.

Ik begrijp dat deze informatie als verwarrend kan worden ervaren. Het is echter tijd om de groteske cholesterolmythe te ontzenuwen en mensen te wijzen op de gevaren van statines, zoals het gevaar op kanker, wat blijkt uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken.

Verder is het interessant om op te merken dat de ´normale´ waarden volgens artsen vanaf de jaren 70 tot nu stapsgewijs omlaag zijn gegaan zodat er steeds meer statines kunnen worden voorgeschreven.

Jim, 26-08-2013 10:52 #1
Hoe komt het dat in families waar vooral de mannen lijden aan Familiaire Hypercholesteremie, de sterfte aan hart- en vaatziekten zo hoog is? Als er geen relatie is tussen een hoog cholesterolgehalte en hart- en vaatziekten zou dat bij FH ook geen verschil uitmaken. Reactie infoteur, 26-08-2013
Beste Jim,
Het antwoord is verrassend simpel, omdat in families, vooral in gezinnen, iedereen dezelfde slechte voeding eet. Voorbeelden zijn witmeelproducten, blikwaar, suikerhoudende producten, eten uit potjes, verpakte maagvulsels met veel E-nummers. Het is vrij logisch dat mensen uit een gezin of familie die vaak ongeveer hetzelfde eten een hogere kans op bepaalde ziekten hebben. In de ene familie is dat hart- en vaatziekten, in de andere familie kanker. Het heeft totaal niets met genetische aanleg te maken, alleen met inferieure voeding en dranken. Artsen ontkennen dit omdat hun inzichten achter lopen op de wetenschappelijke feiten.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-08-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!