Waarom lachen we? Een Joodse visie

Lachen staat aan de wortel van wie we zijn als menselijke wezens. Het is het eerste ding dat ouders trots waarnemen in de ontwikkeling van hun baby. Een baby voelt, lang voordat het verbaal en fysiek begint te communiceren, de boodschap van een lach instinctief en reageert daar bijna altijd op. Waarom lachen we eigenlijk? En hoe verklaart het Jodendom dit fenomeen?

Openbaar bezit

Rabbi Jisrael Salanter onderwees dat het het gezicht van een persoon wordt beschouwd als een openbaar bezit en dat men naar iedereen moet lachen. Een zuur gezicht kan het humeur van anderen schaden en we mogen geen schade toebrengen aan anderen. Hoe gelukkiger zou de wereld zijn als we allemaal naar elkaar lachten?

Dit is exact wat de Ethiek van de Vaderen (5:15) in gedachte heeft wanneer het zegt: "Accepteer alle mensen met een vrolijk gezicht."

Tanden

Heb je je ooit afgevraagd dat wanneer we warmte en vriendelijkheid wensen te tonen naar een ander persoon, we instinctief lachen en in een reflex onze tanden tonen? Als we het lichaam konden scheppen zou je dan voorstellen je mond te openen en je tanden te tonen als blijk van vriendschap? Waarom schiep God ons op deze manier? Waarom wordt het tonen van tanden geassocieerd met openheid en vriendelijkheid?

In de Midrash staat: Zoals de sterkte van een persoon binnen zijn tanden wordt gehouden (zonder tanden is het moeilijk te eten en sterk te worden), zo ook wordt de sterkte van het joodse volk gevonden binnen de Tora.

Tanden worden hier geassocieerd met wijsheid.

Volgens de mystieke bronnen zijn er 32 paden van wijsheid. Dus er zijn ook 32 paden van wijsheid binnen een persoon (in het hoofd) die gekanaliseerd worden tot elk van de gehele set van 32 tanden van een volwassene. Het nummer 32 heeft de numerieke waarde van het Hebreeuwse woord 'lev' (hart). Dit betekent dat onze 32 tanden vertegenwoordigen wat in ons hart zit.

Tanden worden geassocieerd met het hart en met wijsheid. Wat betekent dit alles?

De wijsheid van de mens begint met gedachten in het hart, maar als het daar blijft dient de wijsheid zichzelf. Om er voor te zorgen dat de wijsheid van de wereld een betere plek maakt, moet het worden uitgedrukt door de mond. Wanneer we onze mond openen en spreken dan delen we onszelf met de wereld. Lachen is een symbool van onze bereidheid onszelf te openen voor anderen.

Onze vele tanden vertegenwoordigen de vele gedachten die door onze hoofd lopen; gedachten die het vermogen hebben anderen te helpen, een positieve indruk achter te laten op deze rondom ons en op de hele wereld. Wanneer we onze mond openen en lachen naar iemand communiceren we het volgende bericht: "Ik wil je tonen wat binnenin me zit." Wanneer we lachen en onze tanden ontbloten tonen we anderen dat er veel binnen zit dat we willen delen.

Of we het ons wel of niet realiseren, wanneer we lachen tonen we een glimp van onze wijsheid. God schiep ons zo dat wanneer we gelukkig zijn we lachen en onze tanden tonen. "Ik heb een geweldig humeur. Ik voel de grootsheid van het leven. Ik ben blij levend te zijn in deze wereld. Dus ik toon mijn tanden aan de wereld -en door mijn tanden, ontbloot ik mijn wijsheid. Ik deel mijn wijsheid met anderen. Dit is waarom ik lach. Dit is de reden waarom ik mijn tanden toon."

Wanneer we iemand begroeten dan lachen we deze persoon meestal toe. Lachen toont onze vriendelijkheid en openheid naar de andere persoon toe. Wanneer ik frons houd ik mijn mond stijf dicht; ik verberg mijn tanden. Ik zeg dat ik mijn mond niet open wenst te doen of mijn wijsheid aan iemand te tonen. Maar wanneer ik lach, zeg ik tot mijn naaste: "Ja, ik wil je leren kennen. Ik wil mijn wijsheid met je delen, mijn inzichten, mijn persoonlijke bijdragen aan deze wereld met jou. Ik toon mijn tanden, de raam naar mijn wereld en mijn wijsheid en ik wil dat je deelneemt in wat ik te bieden heb."

DE LACH IS HET LICHT IN JE RAAM DAT ANDEREN VERTELT DAT ER EEN ZORGZAME DELENDE PERSOON BINNEN IS.
Gerelateerde artikelen
Waarom baby’s lachen in hun slaapWaarom baby’s lachen in hun slaap‘Waarom lacht mijn baby in zijn slaap?’ is een vraag die elke ouder zich waarschijnlijk weleens heeft afgevraagd. Een sl…
Geschiedenis Jodendom: Joodse filosofie - Philo & SaädjaGeschiedenis Jodendom: Joodse filosofie - Philo & SaädjaDe oorsprong van de Joodse filosofie dateert al vanuit de tijd van de Bijbel. Er zijn veel argumenten in de Bijbel terug…
Zoeken naar wijsheid volgens Joodse wijshedenZoeken naar wijsheid volgens Joodse wijshedenEr valt veel te leren in het leven. U kunt alles zelf uitzoeken, maar dit is dwaas en kost veel tijd. Wijsheid zult u na…
Ziel: uw wezen dat wijsheid en perspectief geeftZiel: uw wezen dat wijsheid en perspectief geeftUw innerlijk wezen is een puur Goddelijke vonk: uw ziel. Dat wezen geeft uw wijsheid en perspectief dat u nodig heeft in…

De geneeskracht van look en azijnOnderzoek heeft uitgewezen dat knoflook en azijn een uitstekende remedie kunnen zijn tegen bepaalde kwaaltjes en ziektes…
Condooms gemaakt van schapendarm of visblaas?Ze bestaan in verschillende geuren en smaken maar zijn er allemaal met hetzelfde doel: het voorkomen van een ongewenste…
Bronnen en referenties
  • Rabbi Boruch Leff (modern orthodoxe jood)

Reageer op het artikel "Waarom lachen we? Een Joodse visie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 11-07-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!