InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Genezen met een placebo

Genezen met een placebo

Een placebo is een pil zonder medicinale werkzaamheid. Placebo´s worden gebruikt tijdens onderzoeken naar medicijnen. Een groep patiënten krijgt een pil met een geneesmiddel erin en een andere groep een placebo. De patiënten en de artsen in het onderzoek weten niet wie een pil krijgt en wie een placebo. Op deze manier wordt ´dubbelblind´ aangetoond dat er sprake is van een medicinale werking van een pil. De onderzoeken heten ook wel ´placebogecontroleerd´. Nu wil het geval dat als iemand een placebo krijgt er een kans is van 30 tot 50 procent dat de persoon geneest! Hoe komt dat?

Inhoud:

Geneesmiddelen werken voor 10 tot 20%

Mensen die medicijnen onderzoeken weten dat een pil bij slechts 10 tot 20 procent van de mensen werkt. 30 tot 40 procent van de mensen genezen door de placebowerking. Voor de overige categorie mensen van (40 tot 70%) geldt dat voor hen ´het geneesmiddel niet werkt´. In feite betekent dit dat de placebowerking van elk medicijn effectiever is dan de genezende werking van een zogenaamd geneeskrachtige stof in dat medicijn! In een besloten bijeenkomst gaf de directeur van medicijnfabrikant Bayer toe dat al de medicijnen van Bayer slechts voor 10 tot 20% van de mensen werken.

Het onderzoek van Kaptchuk

Ted Kaptchuk heeft het placebo-effect van medicijnen onderzocht. Hij deed dat door een normaal medisch onderzoek helemaal om te draaien. Hij vertelde de patiënten dat ze een placebo kregen; normaal gesproken weten deelnemers aan een onderzoek niet of ze een geneesmiddel of placebo krijgen. Op het doosje waar de neppil in zat stond met grote letters ´Placebo´. Daarnaast werd door de artsen verteld dat placebo´s zelfgenezende effecten hadden vertoond.

Genezen door een placebo

Kaptchuk gaf 40 mensen die aan prikkelbaredarmsyndroom leiden een placebo en 40 andere patiënten van dezelfde ziekte niets. Allen hadden ernstige erschijnselen van prikkelbaredarmsyndroom. Na drie weken was er een duidelijk meetbaar verschil: de groep die een placebo had ingenomen had veel minder klachten. De effecten van het placebo waren net zo effectief als een sterk medicijn tegen prikkelbaredarmsyndroom. In feite waren de resultaten van het placebo beter: 59% van de placebo-slikkers toonden verbeteringen terwijl voor het gangbare medicijn een percentage geldt van 51% die verbeteringen vertonen.

Relatie arts-patiënt

Hoe kan dat? Kaptchuk denkt dat het lichaam een zichzelf genezende werking heeft. Deze zelfgenezing wordt door een aantal factoren bevorderd. Ten eerste is een relatie tussen een arts en patiënt heel belangrijk. De meeste artsen behandelen hun patiënten als een nummer en geven hen pillen op basis van protocol. De artsen van Kaptchuk interviewden de patiënt, gaven iedereen veel aandacht. De patiënt ervoer de arts als zeer vriendelijk. Deze positieve ervaring geeft vertrouwen en is een basis om zelf te genezen.

Positief denken heeft geneeskracht

In de advertentie om deelnemers aan het onderzoek te verkrijgen stond vermeld dat het ging om een onderzoek naar een intrigerende lichaam-geesttherapie. Tijdens het gesprek werd verteld dat het placebo het zelfgenezend vermogen van de lichaam-geestconnectie reguleert. Hierdoor kan het zijn dat de patiënten extra vertrouwen kregen in de positieve afloop. Dat is blijkbaar belangrijk voor het daadwerkelijke zelfgenezingsproces van het lichaam. Positief denken heeft geneeskracht, zo concludeerde Kaptchuk.

Wetenschappelijk bewijs effectiviteit placebo

Het bijzondere aan het onderzoek van Kaptchuk is dat hij wetenschappelijke methoden heeft gebruikt om de ernst van ziekten en symptomen te meten. De gemiddelde werking van een placebo is vast gesteld op 30 tot 40 procent. Dat betekent dat van de 100 patiënten die een medicijn slikken, 30 tot 40 mensen genezen door het placebo-effect. Meestal is de werking van het medicijn ongeveer gelijk aan het placebo-effect. Een placebo is in feite net zo effectief als een medicijn, zo concluderen ook onderzoekers van de Otago-universiteit in Nieuw Zeeland.

Placebo´s worden steeds effectiever

Er doet zich eveneens een vreemd verschijnsel voor ten opzichte van placebo´s. Placebo´s lijken de laatste jaren steeds effectiever te worden. Met andere woorden: het lijkt wel alsof het zelfgenezend vermogen van mensen vergroot, ongeacht het gegeven of mensen nu geloven in zelfgenezend vermogen of niet. Dat is goed nieuws voor de patiënten maar slecht nieuws voor de medicijnfabrikanten. Voor hen is het steeds moeilijker om medicijnen te maken die meer effect hebben dan het placebo-effect. Wat de reden is dat placebo´s steeds effectiever worden is onduidelijk maar sommige mensen opperen dat dit komt door de overgang naar het Aquariustijdperk wat de mensheid momenteel beleeft. In dit tijdperk zou meer ruimte zijn voor het ontplooien van de geestkracht van mensen.

Oorzaken van het zelfgenezend vermogen

Het kan zijn dat de mens beschikt over wonderlijke vermogens om zichzelf te genezen. Met wonderlijk wordt hier bedoeld: betrekking hebbend op een fenomeen dat we nog niet volledig begrijpen. Misschien hebben we de hulp van een autoriteit zoals een arts nodig om deze vermogens te laten opblinken. Samenvattend zijn de volgende oorzaken belangrijk voor het feit dat de mens zichzelf geneest:
  • Een luisterend oor,
  • Een vriendelijk en medelevend arts,
  • Het ritueel van het krijgen van een pil,
  • Positief geloven in de genezing.
Gerelateerde artikelen
Placebo: beter dankzij nepmedicijnPlacebo: beter dankzij nepmedicijnJe wordt gefopt waar je bijstaat. De arts die je een placebo voorschrijft. Dit weet je natuurlijk niet en je slikt braaf…
Placebo-effect bij marketing van productenHet placebo-effect kent al jaren bekendheid binnen de medische wereld. Echter, niet alleen de medische wereld werkt met…
Het placebo- en nocebo-effectVeel mensen hebben in het dagelijks leven te maken met het placebo-effect en het nocebo-effect. Hierbij is het placebo-e…
Capsiplex om snel af te vallen!Capsiplex om snel af te vallen!Het is klinisch bewezen dat het Capsiplex extract het metabolisme merkbaar verhoogt, voor en na de training. In een klin…
Wetenschappelijk onderzoekOm nieuwe behandelmethoden en medicijnen te ontwikkelen is wetenschappelijk onderzoek nodig. Uiteraard zijn hier regels…
Bronnen en referenties
  • Medisch Dossier, februari 2012
  • https://www.wanttoknow.nl/wetenschap/energie/effectievere-placebos-big-pharma-in-problemen/

Reageer op het artikel "Genezen met een placebo"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 19-08-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!