InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > 7 supplementen voor gewichtsverlies

7 supplementen voor gewichtsverlies

7 supplementen voor gewichtsverlies Er worden veel afvalsupplementen verkocht. Deze krijgen van de fabrikant fantastische claims mee die in de meeste gevallen niet worden ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Soms is er wel sprake van afvallen maar gebeurt dat op zeer bescheiden schaal, bijvoorbeeld 80 gram tot 200 gram per week. Daarom is het goed om eens te lezen of jouw supplement wel echt goed werkt.

Inhoud:

1. CLA

CLA is geconjungeerd linoleenzuur, een soort omega 3 vetzuur. Het is geen basis omega 3; dat is een veel gezondere stof. CLA wordt als supplement verkocht. Het zou lichaamsvet verminderen en spiermassa vergroten. 60 Mensen met obesitas kregen 12 weken lang CLA in verschillende doses toegediend. Bij iedereen nam het lichaamsvet af. Wanneer mensen meer dan 3,4 gram CLA innamen na het lichaamsvet duidelijk meer af dan wanneer mensen slechts 1.,7 gram innamen. In een ander onderzoek tijdens een krachttrainingsprogramma bleek dat 5 gram CLA tot afname van het lichaamsvet leidde. Daar staat tegenover dat diverse andere onderzoeken met CLA niet tot vetvermindering leidde. Daarnaast blijkt eveneens dat het lichaamsgewicht niet afnam; de vetmassa werd omgezet in spiermassa. CLA is daarom geen goede keus als je wilt afvallen.

2. Groene thee

Groene thee wordt niet alleen verkocht in theezakjes maar ook als supplement. In de V.S. staat het zelfs op plaats vier van de meest verkochte supplementen. Een extract van groene thee zou calorieverbruik en vetvertering verhogen. Dat zou komen omdat volgens speculaties groene thee een effect heeft op het sympathische zenuwstelsel. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat groene thee met veel catechinen inderdaad leidt tot gewichtsverlies en verminderde buikomtrek. Dat geldt dus voor de groene theedrank, bijvoorbeeld oolongthee. Daarnaast kan groene thee-extract ook helpen. Uit ander onderzoek blijkt dat wanneer een groene theeextract wordt gegeten tijdens de maaltijden, er meer calorieën verbrand worden. Het metabolisme wordt versneld zonder dat de hartfrequentie wordt verhoogd. Dat laatste is nogal eens het geval bij andere afslankmiddelen. Er is een ´maar´ aan het gebruik van groene thee. Je kunt bij overmatig gebruik, vanaf 8 koppen per dag, misselijk worden en last krijgen van zuuroprispingen. Daarnaast kan teveel groene thee drinken leiden tot leverschade. Een groene thee-extract moet je niet nemen op de lege maag. Groene thee kan met in achtneming van deze feiten een goed afslankingsmiddel zijn.

3. Hoodia

Hoodia is een kruid uit de Kalahariwoestijn in Afrika. Hoodia zou de eetlust remmen en op die manier tot gewichtsverlies leiden. Er zijn helaas weinig wetenschappelijke onderzoeken over Hoodia. Uit enkele onderzoeken op dieren bleek dat dieren inderdaad minder gingen eten. Omdat er geen kjlinisch onderzoek is gedaan weten we niets over de veiligheid van hoodia. Verder zit het weliswaar in diverse afslankingsproducten maar blijkt bij controle dat er een verwaarloosbaar deel hoodia in deze producten zit. Experts zeggen dat als het werkelijk talloze supplementen zou zitten, er te weinig hoodia-planten op aarde zouden zijn. Hoodia is daarom geen garantie tot afslanking en zal eerst op grote schaal verbouwd en wetenschappelijk onderzocht moeten worden wil het een veilig en werkzaam afslankingsmiddel zijn.

4. Chroom

Chroom wordt geafficheerd als een wondermiddel dat lichaamsvet reduceert, de eetlust remt en de stofwisseling verhoogt. Deze wervingsteksten worden niet structureel ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Er zijn wetenschappelijke onderzoeken geweest die 20 vrouwen met overgewicht volgden tijdens een dieet- en trainingsprogramma wat aangevuld werd met chroomgebruik. Chroom bleek inderdaad voor meer gewichtsverlies te zorgen als het in samenwerking met een dieet en bewegingsprogramma werd gebruikt. Maar andere onderzoeken toonden geen gewichtsvermindering door chroom. Verder was het totale gewichtsverlies minimaal; 80 gram tot 200 gram per week. Dat betekent dat als je het een jaar zou gebruiken je in het beste geval 10 kilo zou afvallen en in het slechtste geval vier kilo. Chroom is daarom geen effectief middel om af te vallen.

5. L-Carnitine

L-carnitine is een soort aminozuur. Het helpt mee vetten in energie om te zetten. Het wordt gebruikt om af te vallen en het zit in vele sportvoedingsproducten. Carnitine zou een gewichtsafnamebevorderende stof zijn. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt inderdaad dat L-carnitine uit rood vlees en zuivel tot gewichtsvermindering kan leiden. Er is echter geen wetenschappelijk onderzoek dat L-carnitine in supplementvorm aanwijst als mogelijkheid om af te vallen. Uit een Australisch onderzoek blijkt dat L-carnitine als supplement helemaal niet werkt. Daarbij komt dat sommige deelnemers aan het onderzoek last kregen van misselijkheid en diarree, wat hen noopten met het onderzoek te stoppen. L-carnitine is geen goed afslankmiddel.

6. Hydroxycitroenzuur

Hydroxycitroenzuur wordt verkocht als supplement omdat het de eetlkust zou verminderen en de opslag van vetten uit koolhydraten zou reduceren. Er is inderdaad een onderzoek gedaan wat positieve resultaten had in die zin dat deelnemers gewicht verloren. Maar daarnaast zijn er veel meer onderzoeken die concludeerden dat hydroxyxitroenzuur of HCA helemaal geen effect had. Er zijn onderzoeken op dieren gedaan die uitwezen dat hoe groter de dosis was, hoe meer de eetlust werd geremd maar deze conclusies hoeven niet op mensen van toepassing te zijn. HCA is een supplement met bijwerkingen. Het kan leiden tot hoofdpijn, en ziekten van het maagdarmstelsel. HCA is geen goed afslankmiddel.

7. Pyrodruivenzuur

Pyrodruivenzuur of pyrovaat wordt in het lichaam aangemaakt als onderdeel van de glucosestofwisseling. Fabrikanten claimen dat het lichaamsvet doet afnemen en dat het ervoor zorgt dat de energie effectiever wordt gebruikt. In een wetenschappelijk onderzoek bleek pyrodruivenzuur inderdaad tot reductie van lichaamsvet te leiden. Ook andere wetenschappelijke onderzoeken bevestigen de werking van pyrovaat om lichaamsvet te verminderen. Het bleek zelfs bij lage doseringen effectief te zijn. De mensen die zijn onderzocht deden mee aan een bewegingsprogramma van 4 tot 60 minuten per week. Mensen die pyrodruivenzuur innamen bleken meer lichaamsvet te verliezen. De onderzoekers zeggen echter zelf dat ze maar weinig mensen hebben onderzocht en dat de onderzoeken van korte duur waren. Daarnaast zijn er bijwerkingen verbonden aan dit middel zoals winderigheid, opgeblazen gevoel en diarree. Dat mogen lichte bijwerkingen zijn, Toch is het omdat er te weinig onderzoek is gedaan niet aan te raden om producten met pyrodruivenzuur in te nemen.

Conclusie

Conclusie: van deze zeven behandelde supplementen werkt alleen groene thee of groene thee-extract. De eenvoudigste manier om een gezond afvalsupplement in te nemen, dat bovendien vele antioxidanten bevat, is het drinken van drie tot vijf koppen groene thee per dag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gewichtsverlies met Hoodia gordonii?Gewichtsverlies met Hoodia gordonii?De feestdagen komen er weer aan. De moeilijkste dagen om niet aan te komen. En met dat in het achterhoofd, gaan toch vee…
Afvallen? Hoodia gordonii woestijnplant stilt de hongerAfvallen? Hoodia gordonii woestijnplant stilt de hongerIedereen die wil afvallen kiest zijn eigen dieet, er is een ruime keuze. Atkins, Sonja, Dr. Frank, Shakes, bloedgroepend…
Afvallen met groene thee, groene thee is gezondAfvallen met groene thee, groene thee is gezondGroene thee vindt zijn oorsprong in China en Japan. Het is meer dan een heerlijke dorstlesser, als je elke dag twee tot…
Bronnen en referenties
  • Tijdschrift Medisch Dossier februari 2012

Reageer op het artikel "7 supplementen voor gewichtsverlies"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-07-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!