InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > New Dehli gen maakt bacteriën onoverwinnelijk

New Dehli gen maakt bacteriën onoverwinnelijk

Antibiotica behoren tot de meest succesvolle medicijnen. Dat succes lijkt ten einde. In 2008 is een gen ontdekt dat alle bacteriën resistent maakt tegen antibiotica. Dat betekent dat ziekteverwekkende bacteriën niet meer met antibiotica kunnen worden bestreden. Daardoor lijkt het einde van het antibioticatijdperk ingeluid. We zullen terug moeten vallen op natuurlijke antibiotica of bacteriofagen, de manier die ze in de dictatoriaal-communistische Sovjet-Unie gebruikten om bacteriën te bestrijden.

Inhoud:

Gen verandert bacteriën in superbacteriën

Het New Dehli virus wordt meegenomen door toeristen uit India naar de rest van de wereld. In Engeland gaan veel mensen voor een goedkope cosmetische operatie naar India; ze kwamen terug met bacteriën die beschikten over het New Dehli gen waardoor ze niet meer konden worden geholpen met antibiotica. Elke bacterie wordt door dit gen, dat eigenlijk New Delhi-metallo-bèta-lactamase of NDM-1 heet, veranderd in een superbacterie dat bestaande synthetische antibiotica verslaat.

Patiënten in Engeland besmet

Niet alleen ´medische toeristen´ nemen het gen mee naar huis; ook gewone toeristen zijn daar verantwoordelijk voor. Professor Tim Walsh van de Cardiff universiteitsschool van medicijnen, zegt dat beacteriën met dit gen in het drinkwater kan zitten van India, Pakistan en Bangla Desh. In augustus 2010 bleken 50 ziekenpatiënten in Londen en Nottingham met het virus geïnfecteerd. Artsen vrezen dat als de bacterie zich over de wereld verspreid, het gebruik van antibiotica zinloos wordt. Er wordt gezegd dat de medische wereld weer bijna terug bij af is. Antibiotica geldt als één van de grootste succesverhalen van de medische industrie. De ontwikkeling van de geneeskunde dreigt terug geworpen te worden tot het tijdperk van voor de ontdekking van antibiotica.

Supergen wordt veroorzaakt door farmaceuten

De bacterie zit vooral in de riolen van India. Ditzelfde riool is ernstig vervuild met medicijnen. Wetenschappers denken dat de medicijnvervuiling er juist toe heeft geleid dat het New Dehli-gen kon ontstaan. Fabrikanten dumpen hun afvalproducten gewoon in de rivier waardoor er allerlei mutaties ontstaan in kleine organismen. In feite denken wetenschappers dat de farmaceutische industrie verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van het New Dehli-gen. Farmaceutische bedrijven beëindigen op deze manier de werkzaamheid van hun eigen medicijnen.

Immuun voor antibiotica

NDM of het New Dehli-gen dreigt na 70 jaar een einde te maken aan het antibioticatijdperk. Antibiotica worden niet alleen tegen ziekten gebruikt maar ook om oogsten te verbeteren en het vleesvolume van een veestapel te vergroten. In feite is antibiotica tegelijkertijd een groeimiddel. Omdat dit ongecontroleerd gebruik ertoe leidt dat antibiotica in het grondwater terecht komt, krijgen ziekteverwekkende bacteriën de kans om immuun te worden voor antibiotica. Die kans hebben bacteriën in India met beide handen aangegrepen. Ze ontwikkelden een extra gen dat niet alleen hen zelf maar ook andere bacteriën immuun maakt voor het belangrijkste medicijn van de westerse geneeskunde.

Bacteriofagen

Door het dreigende einde van antibiotica komen de bacteriofagen in beeld. Bacteriofagen kunnen eveneens bacteriën bestrijden; dat deden ze voordat het antibiotica-tijdperk begon. Bacteriofagen of fagen zijn in feite bacterie-eters. Ze voeden zich met ziekteveroorzakende bacteriën. In de Soviet-Unie werden bacteriofagen met groot succes ingezet in plaats van antibiotica. Bacteriofagen hebben als voordeel dat ze kunnen muteren, net als de bacterie. Het nadeel van bacteriofagen is dat voor elke bacterie slechts één soort bacteriofaag bestaat. Op dit moment worden bacteriofagen op kleine schaal gebruikt in Polen en Georgië. In het westen wordt ermee geëxperimenteerd, bij voorbeeld om het in te zetten tegen de listeria-bacterie. Daarnaast mogen antibiotica steeds minder vaak worden ingezet bij dieren. De veehouderij maakt op dit moment steeds vaker gebruik van de vooroorlogse effectiviteit van de bacteriofagen. Het zou kunnen zijn dat als antibiotica inderdaad binnen afzienbare tijd onwerkzaam worden, de hele medische wereld moet overstappen op bacteriofagen of natuurlijke antibiotica.

Superbacteriën bestonden altijd al

In feite is het niet nieuw dat er superbacteriën bestaan die resistent zijn tegen antibiotica. De eerste resistente bacterie werd al in 1947 ontdekt. E. coli en salmonella zijn redelijk bekende superbacteriën waartegen geen antibioticum helpt. Daarentegen zijn er wel natuurlijke middelen die tegen salmonella helpen zoals koriander. Als je last hebt van een in principe dodelijke salmonella-besmetting, kan het natuurlijk antibioticum koriander je leven redden.

Natuurlijke antibiotica

Er zijn allerlei gewone voedingsstoffen die sterkere antibioticawerking hebben dan het synthetische medicijn. Het voordeel aan natuurlijke antibiotica is dat bacteriën er altijd resistent voor blijven; in tegenstelling tot synthetische antibiotica is nog nooit aangetoond dat een natuurlijk antibioticum ineens een bacterie niet meer kon bestrijden. Hier volgt een korte opsomming van de meest bekende natuurlijke antibiotica:
  • Echinacea is een natuurlijk antibioticum wat bacteriën en virussen in de luchtwegen bestrijdt.
  • Essentiële oliën zoals tijm-, rozemarijn-. Pijnboom-, munt-, marjolein-, citroenmelisse-, lavendel- en kruidnagelolie hebben bewezen binnen drie uur 90% van een kolonie schadelijke bacteriën uit te schakelen.
  • Kurkumawortel is een natuurlijk antibioticum tegen chlamydia, E. colie en salmonella.
  • Honing is een natuurlijk antibioticum dat wordt gebruikt om wonden schoon te maken.
  • Knoflook vertraagt de werking van 20 verschillende bacteriën en is é´en van de krachtigste nayuutlijke antibiotica.
  • Tea-tree-olie vernietigt de dodelijke MRSA-bacterie en bestrijdt acné, eczeem, schimmelnagels en infecties.
  • Cranberry werkt tegen maaginfecties en urinewegeninfecties.

Willekeurig gebruik verbieden

Eén van de noodmaatregelen die worden getroffen om antibiotica langer te kunnen blijven gebruiken is om het willekeurig gebruik aan banden te leggen. Er wordt naar gestreefd om antibiotica zo weinig mogelijk voor te schrijven bij ziekten. Voorheen werd al te gemakkelijk een antibioticakuur gegeven. Alleeen al in Groot Brittannië worden jaarlijks 38 miljoen recepten voor antibiotica uitgeschreven. Daarnaast is vlees en gevogelte besmet met antibiotica. Er is reeds een groot aantal mensen dat geen vlees of minder vlees eten uit angst dat antibiotica in hun lichaam niet meer goed gaat werken. De intensieve veehouderij is verantwoordelijk voor antibiotica in vlees. Ze gebruiken het niet als medicijn maar als groeimiddel.
Gerelateerde artikelen
Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie NDM-1. Wat is dat?Superbacterie is de verzamelnaam voor alle bacteriën die immuun zijn tegen (vrijwel) alle soorten antibiotica. Deze bact…
De superbacterie bedreigt EuropaDe superbacterie bedreigt EuropaNog niet zo lang geleden creëerde de ziekenhuisbacterie onrust bij de bevolking: ze was de oorzaak van een heleboel over…
Antibiotica: tips tegen antibiotica resistente bacteriënAntibiotica: tips tegen antibiotica resistente bacteriënAntibiotica zijn in de westerse geneeskunde een zodanig aanvaard geneesmiddel geworden dat het bij tal van ontstekingen…
Bacteriofaag: oplossing als antibiotica niet meer werktBacteriofaag: oplossing als antibiotica niet meer werktEen bacteriofaag is een virus van een bacterie. Wanneer je last hebt van een bacteriële infectie dan kan zeer effectief…
Bacteriofaag: fagentherapie behandeling bacteriële infectiesBacteriofaag: fagentherapie behandeling bacteriële infectiesEen bacteriofaag als oplossing voor antibioticaresistentie? Bacteriofagen zijn virussen die bacteriën vernietigen. De ba…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/New_Delhi-metallo-b%C3%A8ta-lactamase
  • Medisch Dossier september 2011

Reageer op het artikel "New Dehli gen maakt bacteriën onoverwinnelijk"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 21-07-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!