InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Angststoornis leidt tot hart- en vaatziekten

Angststoornis leidt tot hart- en vaatziekten

Angststoornis leidt tot hart- en vaatziekten In Nederland kennen we het spreekwoord; de schrik slaat je om het hart. Dit spreekwoord herbergt oude kennis omtrent het verband tussen angststoornis en hartziekte. Uit onderzoek van de universiteit van Tilburg blijkt dat de relatie tussen angst en het hart bevestigd wordt door hedendaagse wetenschappelijke inzichten. De Tilburgse onderzoekers vergeleken de gegevens van 20 wetenschappelijke onderzoeken en concludeerden dat een angststoornis het risico op een aandoening van de kransslagader, de bloedvaten om het hart, vergroot met 26%. Het risico op overlijden aan een hartkwaal werd zelfs met 48% vergroot door langdurige angstbeleving.

Inhoud:

Wat is een angststoornis?

Een angststoornis is het dagelijks beleven van angstaanvallen zonder dat daarvoor een duidelijke oorzaak is. Angst kan in het leven mensen helpen doordat het lichaam en geest waarschuwt voor een gevaarlijke situatie. Het is gezond om enige angst te hebben bij het oversteken van een drukke verkeersweg. Maar wanneer je gewoon thuis bent, in een veilige omgeving of andere plaats waar je niets kan overkomen en je leidt toch aan angstgevoelens, dan is er sprake van een stoornis. Dat kan een fobie zijn, een stressgerelateerde stoornis of een angststoornis die gepaard gaat met alcohol- en ander drugsgebruik.

Relatie angst en ziekten

De relatie tussen angst en hartziekten mag voor velen logisch lijken maar voor de medische wetenschap is deze relatie onverwacht. Het is in wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat angstoornissen kunnen leiden tot schildklieraandoeningen, migraine, luchtwegenaandoeningen, maag-darmziekten, artritis en allergische klachten. Het is daarom extra zinvol om een angststoornis te behandelen, buiten het feit dat een angststoornis zelf een vrij lastige aandoening is waaronder mensen lijden. Angst lijkt een soort omgekeerde te zijn van positief denken, waarvan is aangetoond dat het daadwerkelijk helpt om sneller beter te worden. Dat kun je onder andere zien aan de geneeskrachtige werking van een placebo, een pil zonder geneesmiddel. Door een pil zonder geneesmiddel in te nemen verkrijgen mensen het positieve gevoel te worden genezen. In de praktijk geneest 30-40% van de mensen door het placebo-effect.

Het dodelijke gevaar van de reguliere geneeskunde

Angststoornissen worden in de reguliere geneeskunde aangepakt met anxiolytica zoals serotonineremmers. Deze medicijnen zijn zeer heftig en hebben allerlei nare bijwerkingen zoals seksuele dysfunctie, verminderde alertheid, verslaving en zelfs suïcidale neigingen. Op zich is het wonderlijk dat een medicijn wat mensen tot zelfmoord aanzet verkocht mag worden, terwijl er allerlei veilige en werkzame middelen zijn.

Cognitieve gedragstherapie

Ten eerste is er de cognitieve gedragstherapie. Deze therapie werkt voor vrijwel alle psychische stoornissen effectief, zo ook voor angstgerelateerde stoornissen. Uit een review van 13 onderzoeken bleek dat patiënten die cognitieve gedragstherapie volgden 56% kans hadden op genezing. Een cognitieve gedragstherapie wordt gekenmerkt door het feit dat een therapeut zich enkele weken lang intensief met een patiënt bezig houdt. Soms leidt dat al na twee weken tot enorme sprongen voorwaarts in de situatie van een patiënt. Een cognitieve gedragstherapie zou kunnen worden ondersteund door gebruikmaking van geneeskrachtige kruiden zonder bijwerking, zoals in de volgende alinea´s beschreven worden.

Kava

Kava is een plant uit Oceanië en de eilanden van de Pacifische oceaan. Het geldt als het meest effectieve middel tegen angststoornissen. In Nederland is het middel verboden op grond van een foutief onderzoek. Onderzoekers gebruikten de verkeerde delen van de kavaplant, de delen die nooit gebruikt worden door Polynesiërs en Melanesiërs. Het is een trieste zaak dat zulke slechte wetenschap leidt tot een verbod op een effectief en ongevaarlijk middel. In andere landen kun je wel kava-extract kopen en geldt het als het meest effectieve middel om een angststoornis te reduceren.

Kamille

Kamille geldt al eeuwenlang als rustgevend middel wat de scherpte van de geest niet beïnvloed. Deze kalmerende werking wordt bevestigd door hedendaagse wetenschap, zoals vrijwel alle traditionele medicinale werkingen van planten wordt bevestigd door modern onderzoek. Een onderzoek onder 57 patiënten met een angststoornis toonde aan dat kamille-gebruikers een significante verbetering lieten zien ten opzichte van mensen die een placebo namen.

Valeriaan

Valeriaan is het meest bekende en gebruikte middel in Europa om angststoornissen, depressie, nervositeit en slaapproblemen tegen te gaan. Het voordeel van valeriaan is dat je er niet sloom van wordt, zoals van synthetische medicijnen bij deze ziekten. Valeriaan is een ongevaarlijk product dat zelfs in de drogist, dus zonder doktersrecept, kan worden gekocht.

Passiebloem

Passiebloem komt van oorspong uit Zuid-Amerika en werd aldaar al eeuwenlang gebruikt om angst te reduceren. Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek bleek dat passiebloem net zo effectief werkt als oxazepam. Passiebloem heeft als voordeel op dit synthetische medicijn dat het geen bijwerkingen heeft. In Nederland is passiebloemkruid te koop in rustgevende, biologische theemixen.

Angststoornis door verkeerde voeding

Een ander feit is dat angststoornissen te maken kunnen hebben met een tekort aan voedingsstoffen. We eten veel voeding zonder voedingswaarde, vooral witte suiker, keukenzout, witmeelproducten zoals brood en pasta, witte rijst, bewerkte oliën en blikvoeding zijn daar voorbeelden van. Het eten van groenten en fruit zou al kunnen helpen om allerlei psychische problemen te reduceren. Met name je onthouden van producten als chips, patat, frisdrank en snoep zijn belangrijk voor een evenwichtig mentaal functioneren. Sommige wetenschappers zien dat het toedienen van voedingssupplementen waarde heeft voor mensen met angststoornis; daaruit blijkt al dat voedseltekorten een oorzaak is van angststoornissen. Voordat je met medicijnen begint moet je daarom eerst zorgen dat je gezond eet. Ga naar een biologische winkel en koop onbewerkte olie, verse groenten en fruit, volkoren graanproducten en himalayazout in plaats van keukenzout of natriumchloride. In dit verband is het goed om op te merken dat ADHD ook in verband wordt gebracht met verkeerde voeding.

Uiteraard moeten mensen met een angststoornis stoppen met alcohol, softdrugs en harddrugs.

Massage

Massage geeft aan iedereen die het ondergaat een ontspannend effect, Een deel van de kalmerende effecten van massage is gelegen in het feit dat je veel aandacht krijgt; je zou het als een toegepaste vorm van cognitieve gedragstherapie kunnen zien. Tijdens een massage geef je je helemaal over aan de masseur of masseuse en je angstgedachten komen alleen op die manier tot stilstand. Uit een meta-onderzoek van 27 onderzoeken blijkt dat massage een angststoornis aanzienlijk kan verminderen.

Lichaamsbeweging

Driemaal per week fietsen, wandelen, joggen of zwemmen kan stress verminderen en angststoornissen doen verdwijnen. In feite doe je even iets geheel anders en wordt je uit je normale situatie gehaald waardoor de angstgevoelens even niet gevoed worden door gewoonten en dwanggedachten. Lichaamsbeweging noopt je ertoe om je aandacht even helemaal ergens anders op te focussen. Daarnaast is lopen en beweging in het algemeen kalmerend. Het is ook goed voor mensen met een depressie. Een blokje om gaan is heel gezond tegen een angststoornis. Daarnaast is het slim om meerdere natuurlijke middelen te hanteren om angsten het hoofd te bieden.
Gerelateerde artikelen
Angststoornis door een somatische (lichamelijke) aandoeningAngststoornis door een somatische (lichamelijke) aandoeningDe angststoornis door een somatische (lichamelijke) aandoening is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV…
Natuurlijke remedies om Angst te behandelenNatuurlijke remedies om Angst te behandelenDoor onze levenswijze leiden meer en meer mensen aan stress en alle soorten angsten. Het is natuurlijk normaal om af en…
Kruiden tegen angstAngst wordt beschouwd als een vrije, ongebonden, zich niet aan een speciale situatie verbonden toestand. Angst is een no…
Kattenziekten: hartaandoeningKattenziekten: hartaandoeningHartaandoeningen komen vrij veel voor bij katten. Vaak wordt er gedacht dat de kat plotseling ziek wordt, maar meestal s…
Angststoornis door een middelAngststoornis door een middelDe angststoornis door een middel is één van de twaalf angststoornissen die door de DSM-IV worden onderscheiden. In dit a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Carnival of Souls, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Angststoornis
  • Medisch Dossier september 2011

Reageer op het artikel "Angststoornis leidt tot hart- en vaatziekten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-07-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!