InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kwik in glucose-fructosestroop

Kwik in glucose-fructosestroop

Kwik in glucose-fructosestroop Vanaf de jaren 80 van de 20e eeuw zijn fabrikanten geleidelijk aan steeds vaker glucose-fructosestroop uit mais gaan gebruiken als zoetmiddel in plaats van suiker. Deze zoetstof staat in Engelstalige landen bekend onder de afkorting HFCS(High-Fructose-Corn-Syrup). In mais zit van nature geen fructose; dat wordt er via industrieel proces door middel van enzymen gemaakt van in mais aanwezige glucose. Voor de fabrikant heeft glucose-fructosestroop het voordeel dat het producten langer houdbaar maakt. Het ´plankleven´ van een product wordt verhoogd en het heeft een goedkopere kostprijs. Dat laatste komt vooral door Amerikaanse overheidssubsidies op de maisproductie en Amerikaanse importheffingen op suiker gemaakt uit bieten. Overigens is deze handelspolitiek van de V.S. zeer omstreden.

Inhoud:

Natuurlijk of versynthetiseerd?

Glucose-fructosestroop wordt door fabrikanten een natuurlijke stof genoemd. Zij zijn de enige die het een natuurlijk product vinden; de meeste mensen vinden het een gesynthetiseerd zoetwaar. Glucose-fructosestroop zorgt sterker voor obesitas dan suiker. Daarnaast is het verantwoordelijk voor leer- en gedragsproblemen van kinderen. HFCS zit in frisdrank dat volop op school mag worden verkocht. In Australië is een onderzoek gedaan waarbij de frisdrankautomaten enkele weken van school werden gehaald. Dat leidde al binnen een paar weken tot betere schooltresultaten.

Tot welke ziekten leidt gesynthetiseerde fructose?

Fructose op zich is een stof die in fruit voorkomt; het wordt ook wel vruchtensuiker genoemd. Door via chemische kunsten van glucose fructose te maken hebben veel mensen, zelfs artsen, het idee dat frisdrank waar glucose-fructosestroop in zit gezonder is dan frisdrank waar suiker in zit. deze redenering is echter gebaseerd op een groot misverstand. Afgestudeerd arts en tevens natuurarts Geert Verhelst heeft aangetoond in zijn boek ´Suiker & Zoetstoffen´, dat door fructose:
  • De lever belast wordt,
  • Er vette degeneratie van organen plaats vindt,
  • Mensen obesitas krijgen,
  • Er een verhoogd kans op hart- en vaatziekten is,
  • Grijze staar bevorderd wordt,
  • Jicht vaker plaats vindt,
  • Nierstenen ontstaan en nierfalen volgt,
  • Hoge bloeddruk mogelijk is en
  • De bloedsuikerspiegel te laag wordt.

Glucose-fructosestroop zit overal in

Gluciose-fructosestroop zit vaak samen met witte suiker, soms zelfs aangevuld met kunstmatige zoetstoffen in koekjes, snoep, jam, ontbijtgranen, cake, gebak, crackers, brood, roomijs, sauzen en allerlei andere producten. Je krijgt al snel erg veel van HFCS binnen. In totaal worden er drie enzymprocessen op maiszetmeel losgelaten zodat er met behulp van bacteriën HFCS ontstaat. Dat is een ingewikkeld industrieel proces en als je HFCS vervolgens als ´natuurlijk´ wilt omschrijven dan wordt dit begrip wel heel erg opgerekt.

Kwik in glucose-fructosestroop

Renée Dufault is een onderzoekster die in 2005 monsters verzamelde van verschillende fabrikanten van glucose-fructosestroop. In 9 van de 20 monsters zit een grote hoeveelheid kwik. De gemiddelde Amrikaan krijgt dagelijks maar liefst 50 gram HFCS binnen, en dat komt neer op 28.5 mcg kwik via HFCS. Dat is een hoog percentage, hoger dan het kwikgehalte in vis. Alhoewel in 1957 al bekend was hoe je HFCS noest maken, was pas in de jaren 70 ontdekt dat je dit het beste kan doen met natronloog of natriumhydroxide, een stof die gecreëerd wordt met behulp van kwik. Fabrikanten melden echter keer op keer dat op ´mysterieuze´ wijze kwik verloren is gegaan. In 2000 melden vier Amerikaanse bedrijven dat er 7 ton kwik ´in het niets was verdampt´. Dezelfde meldingen werden ook gedaan door Engelse fabrikanten. Milieuorganisatie Oceana kwam erachter dat de bedrijven verantwoordelijk zijn voor kwikvervuiling in de lucht en in de watervoorziening. Maar dat verklaart slechts een deel van de 7 ton kwikverlies. In 2003 meldden 9 kwikverwerkende installaties wereldwijd dat er 8 ton kwik was verloren gegaan via de lucht en het water. Voor de overige 30 ton kwik die men ´kwijt´ was, had men geen verklaring. Deze was in de glucose-fructosestroop terecht gekomen. Dat verklaart de hoge kwikgehaltes die Renée Dufault had gezien in producten met HFCS. Overigens gebruiken niet alle glucose-fructosestroop kwik voor hun productieproces.

Voor de consument is er geen voordeel aan glucose-fructosestroop. Het blijkt dat in vele producten met HFCS het giftige metaal kwik zit. Kwik wordt gebruikt tijdens de productie van glucose-fructosestroop.

Kwik in supermarktproducten

Dr. David Wallinga van het Institute for Agriculture and Trade Policy onderzocht in 2009 op een andere manier producten op aanwezigheid van kwik. Hij kocht gewoon in de supoermarkt 55 producten met HFCS en constateerde dat een derde van die producten kwik bevatten. Daaronder zaten bekende merken zoals Quaker en Kraft, merken die eveneens in Nederland te koop zijn. In barbecuesauzen zat het meeste kwik en in frisdranken zat helemaal geen kwik. Wallinga geeft aan dat zijn onderzoek een momentopname was. Het kan goed zijn dat op andere tijdstippen de kwikgehaltes veranderen.

Leugens uit de industriehoek

De industrie reageerde verdedigend op de onderzoeken waaruit bleek dat kwik in producten met glucose-fructosestroop zit. Erickson is voorzitter van een belangenvereniging voor maisverwerkende bedrijven en hij zei dat de industrie al jaren geleden is afgestapt van het gebruik van productieprocessen waarbij kwik nodig is. Dat is een onware opmerking aangezien er nog vele bedrijven zijn die natronloog gebruiken, waarvoor kwik is vereist. De FDA, de Amerikaanse voedselautoriteit, heeft sinds 2005 niet gereageerd op de constateringen dat er kwik in vele supermarktproducten zit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Summ, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose-fructosestroop
  • Medisch Dossier mei 2011
  • Boek suiker & zoetstoffen, Geert Verhelst

Reageer op het artikel "Kwik in glucose-fructosestroop"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 20-07-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!