InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Borstkanker: Het gevaar van vroege constatering
mijn kijk op

Borstkanker: Het gevaar van vroege constatering

Borstkanker: Het gevaar van vroege constatering Je denkt misschien dat het maar goed is dat borstkanker tijdig kan worden opgespoord. Dan heb je het mis. Het is zelfs zo dat een vroegtijdig vermoeden van vermoedelijke borstkanker vaak helemaal geen kanker is, en dat je wel kanker krijgt van de chemokuur of bestraling. Dat is een zeer duidelijke en aantoonbare stelling die menig arts als onzinnig zal afwimpelen, maar helaas voor hen is er volop wetenschappelijk bewijs voor dit gegeven.

Inhoud:

Kanker in beginstadium ontdekken?

Oncologen raden aan om elke twee jaar een mammogram te laten doen. Een mammogram is een borstkankeronderzoek met behulp van een röntgenfoto. Hierdoor kan men naar eigen zeggen kanker in een vroeg stadium ontdekken waardoor de genezingskans verhoogd zou worden. Er is een aantal wetenschappelijke bevindingen die deze bewering tegenspreken. De voorzitter van de Cancer Prevention Coalition in de V.S., Samuel Epstein heeft in 2001 samen met Rosalie Bertell en Barbara Seaman een artikel hierover geschreven.

Mammografie geen vroegdiagnostiek

In dit artikel staat dat een mammografie maken geen vroegdiagnostiek is, want borstkanker is altijd ongeveer acht jaar aanwezig voordat het opgespoord kan worden. Het idee dat een mammogram een vroege diagnose van borstkanker bewerkstelligt is daarom onjuist. Wellicht kan het iets eerder worden opgespoord dan als men last van het bekende knobbeltje gaat krijgen. Maar is deze iets vroegere diagnose wel wenselijk?

Valse positieven op de mammogram

In het artikel van Epstein, Bertell en Seaman staat verder dat er sprake is van valse postieven tijdens een mammogram. Men ziet iets op de foto en concludeert dat het kanker is, terwijl het dat helemaal niet is. Toch springen artsen gelijk in een reflex op en zeggen: maar je moet er voor de zekerheid gelijk iets aan doen! Begin met chemokuur of bestraling, of laat je borst afzetten. Voor de zekerheid! Iedereen zou inmiddels moeten weten dat zowel de gifstoffen die een chemokuur met zich meebrengen als bestraling, kanker als belangrijkste bijwerking heeft. Er wordt met een kanon op iets geschoten wat misschien helemaal niet bestaat.

Niet in borsten knijpen

Sinds 1928 is bekend dat borsten met kanker heel voorzichtig behandeld moeten worden. Het kan namelijk gebeuren dat door het samenpersen van de borsten kankercellen zich gaan losmaken en verspreiden, waardoor de ziekte snel om zich heen grijpt. Wat gebeurt er echter met een mammogram? Borsten worden stevig en dikwijls pijnlijk samen geperst! Het kan dus zijn dat een mammogram gelijk de kanker nog erger maakt door het te verspreiden. Deze kwalijke mogelijkheid wordt geheel genegeerd door de artsen.

DCIS

Een speciale soort van borstkanker is Ductaal Carcinoma In Situ (DCIS). Dit is een pre-invasieve vorm van kanker. Van DCIS is bekend dat 80% nooit gaat voortwoekeren; dit is een relatief onschuldige vorm van kanker die het lichaam zelf bestrijdt. Deze kanker, die zich zeer vaak niet doorzet, wordt evenwel bij behandeling door chemotherapie en bestraling juist wel kwaadaardig. De tragiek van de vroegdiagnostiek is juist dat er meer mensen zijn dood gegaan door borstkanker.

Overdiagnose leidt tot doden

In 2005 is de kritiek op de mammogram bevestigd door een artikel met de naam: ´mammography, is early detection really the best way of prevention?´, wat verscheen in een medisch tijdschrift en werd geschreven door universitair docent Matthew Anderson van het Albert Einstein College of Medicine. Hij zegt hierin dat het duidelijk is dat vroege ontdekking van kanker niet altijd waardevol is. Het kan in de eerste plaats gaan om een inactieve kanker die nooit problemen oplevert. Er is dan sprake van overdiagnose die door behandeling tot sterfgevallen kunnen leiden.

Meedoen aan bevolkingsonderzoek?

Onderzoekers Olsen en Gotsche schreven in de Cochrane Review dat de mammografie op zijn best een mager instrument is. De US Preventive Task Force heeft voorgerekend dat er 1224 mammografieën moeten worden uitgevoerd om 14 jaar nadien één kankerdode te voorkomen. Brian Peskin rekende uit dat dit getal neerkomt op een effectiviteit van 1% en een mislukkingspercentage van 99%. Het is dus maar de vraag of het verstandig is mee te doen aan het bevolkingsonderzoek tegen borstkanker waar mensen in staat worden gesteld om een mammografie te laten maken. Er zijn andere manieren om te constateren of je borstkanker hebt maar deze zijn duurder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
DCIS: voorstadium van borstkanker maar nog geen kankerDCIS: voorstadium van borstkanker maar nog geen kankerDuctaal carcinoom in situ (DCIS) is een voorstadium van borstkanker dat vaak wordt vastgesteld naar aanleiding van bevol…
Een blaastest die borstkanker op kan sporenEen blaastest die borstkanker op kan sporenIn Nederland krijgen jaarlijks ongeveer 13.500 mensen de diagnose borstkanker. Door de vergrijzing zal dit getal de kome…
Ademtest om borstkanker op te sporenAdemtest om borstkanker op te sporenEen ademtest kan net zo effectief als een mammografie of mammogram borstkanker signaleren, en dat in slechts zes minuten…
Inflammatoire borstkanker: Tumor in de borst met roodheidInflammatoire borstkanker: Tumor in de borst met roodheidInflammatoire borstkanker (inflammatoir mammacarcinoom) is een zeldzame en agressieve vorm van borstkanker. Hierbij kome…
Preventie: Borstkanker voorkomen en tijdig ontdekkenPreventie: Borstkanker voorkomen en tijdig ontdekkenMet Pink Ribbon nog vers in het geheugen is het goed om na te denken over hoe wat je nu eigenlijk zelf kunt doen om bors…
Bronnen en referenties
  • Boek: Brian Peskin, Het verzwegen verhaal van kanker

Reageer op het artikel "Borstkanker: Het gevaar van vroege constatering"

Reactie

Warbout, 05-04-2014 13:07 #1
Als je naar de indianenreservaten terugkijkt die aan bevolkingsonderzoek mee moesten doen en waar vroege constateringen waren van kanker, die genazen zichzelf met Indiaanse kruiden en in Canada met wiet en hennep. Conclusie: Daarna helemaal geen kanker meer aanwezig en werden gezond oud. Hier wordt meteen bestraald, chemokuren en gesneden en is helaas een kort stukje rekken van leven maar wel met veel pijn
en geestelijke kwelling. Maar dat komt mede door de farmaceutische maffia en de medische opleiding waarin men wordt geprogrammeerd en de oudste geneeswijze ter wereld (Natuurgeneeskunde) als niet bewezen wordt beschouwt. Terwijl bijvoorbeeld bewezen is dat de griepprik niet helpt maar wel geld in het laadje brengt. Reactie infoteur, 06-04-2014
Mooi verhaal. Ik geloof het graag. Maar wil je voor de sceptici een bron vermelden? Bij voorbaat dank!

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!