InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zomer en zwemmen: Kans op verdrinking door hydrocutie

Zomer en zwemmen: Kans op verdrinking door hydrocutie

Zomer en zwemmen: Kans op verdrinking door hydrocutie In de zomermaanden zoeken veel mensen een aangenaam verblijf buiten de eigen woonplek. Zodra de temperaturen tropische waarden aannemen is er niets fijner dan het nemen van een verkoelende duik in heerlijk verfrissend water. Dit lijkt in eerste instantie volledig onschuldig, want zon, zee en strand zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Toch kan het nemen van een verkoelende duik in het water, soms zeer desastreuze en vervelende gevolgen hebben. Door de grote temperatuur wisselingen kan het menselijk lichaam in shock raken. Een shock kan in sommige situaties bewusteloosheid en soms zelfs verdrinking tot gevolg hebben.

Verdrinking in Nederland

Van veel doodsoorzaken worden statistieken bijgehouden. Uit deze statistieken blijkt dat er jaarlijks wereldwijd ruim 3.000 mensen door verdrinking sterven. Ook in Nederland heeft men te maken met overlijden door verdrinking. Uit de Nederlandse statistieken blijkt, dat er een gemiddelde is van ruim zeventig sterfgevallen door verdrinking per jaar.
Vooral in de zomermaanden heeft men, ook in Nederland, te maken met relatief veel sterfgevallen door verdrinking.
In de zomer van 2013, waren er op 5 augustus al 16 meldingen van dodelijke slachtoffers door verdrinking. Het gaat hier om verdrinkingen in wateren als:
  • Kanalen,
  • Meren,
  • Plassen,
  • Sloten,
  • Rivieren,
  • Zeeën,
  • Zwembaden.

Geoefende zwemmers

Bij veel gevallen van verdrinking gaat het om:
  • jonge kinderen,
  • personen van allochtone afkomst,
  • om mensen met een medische achtergrond.
Toch zijn er ook ieder jaar een aantal gezonde en goed geoefende zwemmers die, tijdens het zwemmen, komen te overlijden. De redenen hiervoor kunnen divers zijn, maar een belangrijke oorzaak, die vooral blijkt voor te komen tijdens dagen met tropische temperaturen, is hydrocutie.

Wat is hydrocutie?

Wanneer men spreekt over hydrocutie, dan heeft men het over een thermische shock. Een thermische shock kan ontstaan wanneer men het lichaam te snel laat afkoelen. Hydrocutie treedt dan ook vaak op in de zomer en kan bijvoorbeeld ontstaan door het nemen van een duik in het relatief koude zeewater. Een thermische shock ontstaat veelal nadat men heeft liggen zonnen. In dat geval is het verschil tussen de hoge buitentemperatuur en het koude (zee)water er groot. Door deze grote temperatuurschommeling kan het lichaam in shock raken. Zodra het lichaam in aanraking komt met het water, treedt er zeer onverwachts een brutale reflex in werking. Een reflex die de ademhaling tijdelijk kan doen laten stoppen. Door deze shock krijgen de hersenen tijdelijk te weinig zuurstof. Te weinig zuurstof in de hersenen kan leiden tot bewustzijnsverlies en zelfs, in het ergste en vervelendste geval, met verdrinking tot gevolg.

Hoe kan hydrocutie worden voorkomen?

Hydrocutie treedt zeer plotseling op, waardoor mensen letterlijk worden overvallen door de shock. In bepaalde omstandigheden kan het lichaam onverwachts gevoeliger reageren, waardoor het moeilijk is om het risico op hydrocutie volledig uit te sluiten of te voorkomen. Wel kan men het beste enkele voorzorgsmaatregelen nemen.

Voorzorgsmaatregelen

  • Duik nooit ineens met een warm lichaam in het water. Laat het lichaam geleidelijk wennen aan de temperatuur van het water. Doe eerst de gevoelige zones.
Denk hierbij aan:
  1. Hals
  2. Gezicht.
  • Bevochtig voor in het water te gaan het lichaam, bijvoorbeeld door het nemen van een douche en laat het lichaam zo langzaam aan de veranderende watertemperatuur wennen.
  • Blijf, voor men gaat baden, niet lang in de zon. Blijf vooral niet langer in de zon, wanneer de temperatuur van het water lager is dan 18°.
  • Ga niet zwemmen (in zee of zwembad) binnen drie uur na het nuttigen van een warme maaltijd.
  • Voorkom ook hevige (sport)inspanningen voordat men gaat zwemmen.
  • Wees vooral voorzichtig met alcohol gebruik.

Wat moet je doen bij hydrocutie?

Wanneer men in aanraking komt met een slachtoffer met hydrocutie, dan moeten de hulpdiensten heel snel geïnformeerd en gewaarschuwd worden. Bij een hart- of ademstilstand zal men direct hartmassage en mond-op-mond beademing moeten toepassen. Een slachtoffer, waarbij de longen geen water bevatten (een blanco hydrocutie), kan gereanimeerd worden. De reanimatie moet dan wel heel snel binnen enkele minuten na de ademstilstand plaatsvinden. Wanneer het slachtoffer last heeft van flauwte, dus zonder bewustzijnsverlies, dan volstaat het om het slachtoffer op te warmen. Het opwarmen van de persoon moet, door de persoon in zijlingse positie te brengen, plaatsvinden. Het liggen in een zijdelingse positie van de persoon is nodig, om het stikken te voorkomen. Ook in dit geval is het noodzakelijk, om de hulpdiensten te waarschuwen.
Gerelateerde artikelen
Stranden nabij LissabonLissabon biedt voor elk wat wils. Cultuur, lekker eten, een historische stad maar ook geweldige stranden nabij de hoofds…
Lakes Entrance: Stranden en bezienswaardigheden in de stadLakes Entrance is een stad aan de kust in Australië. Deze plaats ligt in de staat Victoria. Het staat bekend om de uitge…
De meest bijzondere strandenNederland heeft een relatief lang kustgebied en buitenom stranden langst de kust kunt u ook genieten van stranden in de…
De gevaren van zwemmenDe gevaren van zwemmenZwemmen is een populaire bezigheid. Zwemmen kan in de zee, in een meer, een rivier of gewoon in het zwembad. Maar is zwe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • www.e-gezonheid.be
  • www.cbs.nl
  • www.wikipedia.org
  • www.ad.nl
  • www.telegraaf.nl

Reageer op het artikel "Zomer en zwemmen: Kans op verdrinking door hydrocutie"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 24-06-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!