InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Teenslippers en flipflops, populair maar ongezond!

Teenslippers en flipflops, populair maar ongezond!

Teenslippers en flipflops, populair maar ongezond! In Nederland zijn we gewend om schoeisel aan onze voeten te hebben. Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt er voor een bepaald schoeisel gekozen. Teenslippers en flipflops zijn zeer zeker iedere zomer weer erg populair. Terwijl teenslippers in de jaren tachtig en negentig vooral op het strand werden gedragen, worden slippers in de 21e eeuw ook steeds vaker gedragen tijdens het werk en andere dagelijkse activiteiten. Teenslippers, het minimale schoeisel, met het bandje tussen de grote en de tweede teen, zijn dan wel super eenvoudig uit en aan te trekken en lekker eenvoudig voor op het strand, toch hebben teenslippers ook vele nadelen voor de gezondheid. Het dragen van slippers is niet alleen slecht voor de voeten, maar wetenschappelijk onderzoek heeft ook uitgewezen dat het dragen van slippers in vele gevallen de oorzaak is van het ontstaan van heupproblemen en rugklachten.

Teenslippers of flipflops

Teenslippers, ook wel flipflops genoemd, zijn een soort schoeisel die voornamelijk tijdens de zomermaanden worden gedragen. Deze schoeiselvorm is onder vrouwen zeer populair. Dit, omdat het schoeisel zeer eenvoudig aan- en uit te trekken is. Daarnaast zijn teenslippers, tijdens een tropische dag, niet zo warm en plakkerig aan de voeten. Daarnaast heeft men, door het dragen van teenslippers, het gevoel de voet helemaal vrij te kunnen bewegen. De zolen van een teenslipper bestaan uit stevig materiaal. De teenslipper wordt aan de voet gehouden door een rechtopstaand stukje plastic of leer. Dit stukje plastic of leer wordt tussen de grote teen en de tweede teen van de voet geklemd.

Het dragen van teenslippers is ongezond

Onderzoek, van het American College of Foot and Ankle Surgeons en de American Orthopaedic Foot and Ankle Society, heeft uitgewezen dat de teenslipper vele nadelige effecten heeft voor de gezondheid. Door veel en langdurig teenslippers te dragen, gaan mensen hun lichaamshouding, tijdens het lopen, veranderen.

Hamertenen

Door het dragen van teenslippers is het noodzakelijk om de tenen te krullen. Door het krullen van de tenen kan men op een eenvoudige wijze de slipper vastgeklemd houden. Hierdoor gaat men vaak kleine stappen maken en komen de hielen minder krachtig op de grond terecht. Ook kan het krullen van de tenen leiden verkorting van de buigspieren van je tenen. Het gevolg kan zijn dat de drager van teenslippers last kan krijgen van hamertenen. Deze zogenaamde hamertenen kunnen voortkomen bij de middelste tenen. Het gewricht tussen het eerste en tweede kootje van de teen is dan gebogen. Hierdoor zal een kromming van de teen optreden, de zogenaamde hamervorm.

Overbelasting

Vele slippers beschikken over een te slappe zool. Door het dragen van slippers met een te slappe zool kan een foutieve houding van de voet gestimuleerd wordt. Door een slappe zool zet men namelijk de voet zo neer dat men met de binnen enkel te veel naar binnen keert. Wanneer dragers van slippers deze houding erg veel aannemen, dan kan de drager last krijgen van overbelasting aan onder andere de:
  • voeten,
  • knieën,
  • heupen,
  • rug.

Nederlandse resultaten

De Nederlandse sportpodoloog, André Kox, heeft de Amerikaanse onderzoeksresultaten, op basis van zijn eigen bevindingen, bevestigd. André Kox geeft op basis van zijn onderzoeken aan dat hij in het najaar een toestroom van patiënten ontvangt. Vooral komen patiënten met klachten die voor 99% zijn ontstaan door het lopen op teenslippers. Het blijken vooral patiënten te zijn, die in de zomer bijna alleen op teenslippers hebben gelopen. Klachten die André Kox als voorbeeld geeft zijn:
  • Ontsteking van de achillespees
  • Ontsteking aan het bindweefselband op de voetzool;
  • Irritatie van het scheenbeen;
  • Bot- en teenbreuken.

Mogen teenslippers dan helemaal niet worden gedragen?

Teenslippers zijn heerlijk schoeisel om te dragen tijdens een dagje aan het strand. Het dragen van teenslippers wordt dan ook niet volledig afgeraden. Wel wordt men aangeraden om niet langer dan twee uur per dag teenslippers te dragen. En dan bij voorkeur niet tijdens het maken van een lange wandeling of tijdens het winkelen.

Gevaren van buitenaf

Aangezien de teenslipper open is, biedt de slipper ook weinig bescherming tegen gevaren van buitenaf. Denk hierbij aan de zon, insecten en scherpe voorwerpen die wondjes aan de voeten kunnen veroorzaken. Vooral bij diabetespatiënten kunnen deze wondjes ernstige gevolgen hebben. Door het krijgen van wondjes, kunnen er infecties optreden. Infecties kunnen in ernstige gevallen zelfs amputaties van de voet noodzakelijk maken.
Voordat men slippers gaat dragen is het daarom belangrijk dat men er goed over nadenkt of de omstandigheden, veilig genoeg zijn.

Teenslippers en fabels

Onderzoek mag dan hebben uitgewezen dat het dragen van slippers nadelige effecten heeft op de gezondheid, toch zijn er ook fabels de wereld in geroepen. Vooral fabels over de nadelige effecten van het dragen van de slipper op de menselijke gezondheid. Zo zou het dragen van slippers de potentie van mannen verminderen. Het verminderen van de potentie zou volgens deze fabel te wijten zijn aan diverse chemische substanties. Het gaat in deze fabel om de chemische substantie die zolen van de teenslipper zouden bevatten. Ondertussen is aangetoond dat dezelfde chemische substanties, ftalaten genoemd, ook in vele soorten speelgoed en baby flesjes voorkomen en zeker geen impotentie bij mannen kunnen veroorzaken. Wel zou uit onderzoek zijn gebleken dat sommige ftalaten schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van de mensen.
Gerelateerde artikelen
Plakkies, de trendy en duurzame teenslippersPlakkies zijn de nieuwe trend in teenslippers. De teenslippers zijn trendy en extra bijzonder doordat ze van autobanden…
Teenslippers, niet voor elke dagLekker luchtig op een warme zomerdag, makkelijk in huis en op de camping en hygiënisch in het zwembad. Vele van ons slip…
Hamertenen; van oorzaak tot behandelingHamertenen; van oorzaak tot behandelingHamertenen is een afwijking aan je tenen. Een hamerteen is een teen die afwijkend staat en verschillende oorzaken kan he…
De meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeDe meest voorkomende teenafwijkingen op een rijtjeAfwijkingen aan de tenen komen veel voor. Meestal gaat om het kromme tenen, hamertenen, klauwtenen, vergroeide tenen of…
De juiste schoenen voor elk kindKindervoeten groeien één tot twee schoenmaten per jaar. Het probleem is dat deze kinderen nog altijd dezelfde schoenen d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CorteseEugenio, Pixabay
  • www.morguefile.com
  • www.wikipedia.org
  • www.nieuwsblad.be
  • www.telegraaf.nl
  • www.hielspoorinfo.nl
  • www.vwa.nl
  • www.gezondheid.be

Reageer op het artikel "Teenslippers en flipflops, populair maar ongezond!"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 25-06-2017
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!