InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Rollator of rolstoel of beiden in één: de Rollz
recensie

Rollator of rolstoel of beiden in één: de Rollz

Rollator of rolstoel of beiden in één: de Rollz Een rolstoel of rollator: hulpmiddelen zijn er om uw mobiliteit te bevorderen. Het kiezen van het juiste hulpmiddel en de aanschaf daarvan kan een hele toer zijn. Het gebruik ervan moet u leren en... u moet er mentaal aan toe zijn. Want wie wil er nu lopen met een wandelstok? Vaak de eerste stap als u minder mobiel wordt. Een stok maakt u oud... zelfs al is het 'design'. Lopen met een rollator: dan bent u pas echt oud. Met een rollator behoort u tot de 'grijze golf'. Een rolstoel maakt u als het ware 'invalide' of 'gehandicapt'. Maar wat als een hulpmiddel de rollator en rolstoel combineert en u ook uw wandelstok nog mee kan nemen? Geeft u dat dan uw bewegingsvrijheid terug? En hoe ziet dat eruit? Een recensie van de 'Rollz Motion', enig in zijn soort.

Een Rollz Motion: is dat een rollator of een rolstoel?

Een ‘Rollz Motion’ is een rollator die u met behulp van een ‘rolstoelpakket’ met enkele handgrepen om kan bouwen tot een rolstoel. ‘Rollz’ is de merknaam. 'Rollz International' de naam van het Nederlandse bedrijf dat hem liet ontwerpen en 1n 2010 op de markt bracht. In de serie producten van Rollz, wordt deze rollator en rolstoel in een 'Rollz Motion genoemd. Voor dit ‘hybride’ hulpmiddel bestaat geen apart zelfstandig naamwoord. Het rolstoelpakket kan gemakkelijk worden meegenomen. Het kan aan de rollator gehangen worden. Het hangt dan ter hoogte van de ‘zitting’ aan de achterkant. Nadeel daarvan is wel dat de gebruiker minder goed tussen de handvatten van de rollator in kan lopen. Nu doen veel gebruikers van de rollator dat toch niet, maar dat is wel het juiste gebruik van een rollator!

Net zoals een rollator en een flexibele rolstoel (een rolstoel waarvan de rugleuning en de zitting kan worden ingevouwen), kan de ‘Rollz Motion’, als het rolstoelpakket is afgekoppeld, worden ingeklapt en meegenomen worden in de achterbak van iedere auto. Dat beweert althans de leverancier van de 'Rollz Motion'.

Voor welke doelgroep is deze Rollz?

De 'Rollz Motion' is bedoeld voor mensen die nog wel met behulp van een rollator kunnen lopen, maar daarmee geen lange afstanden meer kunnen afleggen. Voor deze mensen, senior of niet, kan de 'Rollz Motion', als men moe is, worden omgebouwd tot rolstoel.

Als rolstoel, is de 'Rollz Motion' geen rolstoel in de zin dat degene die erin zit, er zelf mee rijden kan. Als rolstoel is dit hybride hulpmiddel bedoeld om de oudere of minder valide loper te kunnen vervoeren, wanneer deze zelf te moe is om verder te lopen achter zijn rollator. Met andere woorden: bent u minder valide en gaat u alleen op stap, dan heeft u er weinig tot niets aan. Misschien kunt u wel zelf de rollator ombouwen tot rolstoel en dan uitrusten, maar u kunt zich dan niet meer voortbewegen. Kortom een hulpmiddel voor echtparen van wie de een nog wel goed ter been is maar de ander niet meer. Of voor moeder en dochter, vader en zoon in mantelzorg-combinaties.

Het rolstoelpakket bevat behalve een rugleuning twee voetensteunen om aan de rolstoel te hangen. De rolstoel is niet bedoeld om de hele dag in te zitten of mee gereden te worden.

Gebruiksgemak van de Rollz Motion

Opvouwen, uitvouwen en inklappen

De 'Rollz Motion' lijkt bij een demonstratie gemakkelijk te gebruiken. Inklappen om hem in de auto te leggen, het rolstoelpakket er aan hangen, de rollator ombouwen tot rolstoel en vice versa, het ziet er eenvoudig uit.
De handels die u daarvoor nodig heeft zijn knalrood in tegenstelling tot de zwarte bekleding en daarmee gemakkelijk te vinden.
Ook zijn ze niet onnodig klein.

Wendbaarheid

De 'Rollz Motion' is door de afmetingen van de vier wielen goed wendbaar. De draaicirkel is klein omdat de voorwielen het kleinst zijn en de achterwielen het grootst.

Verstelbaarheid

Zowel de handvatten als de voetsteunen zijn verstelbaar. Dat draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van dit vervoersmiddel. Als de rollator omgebouwd wordt tot echt vervoersmiddel, dan draait u de handvatten om en stelt ze af op de hoogte die handig is voor diegene die de rolstoel duwt.

Hindernissen nemen

Deze 'Rolls Royce' onder de rollators, heeft bij een van de achterwielen een klein pedaal dat u met uw voet kan gebruiken om de rolstoel wat op te wippen als u een drempel over moet of een stoep op en af. Iets wat iedere rolstoel zou moeten hebben.

Tilbaar lichtgewicht?

Van dit hulpmiddel weegt de rollator 10,6 kilo en het rolstoelpakket 3,7 kg. Zwaarder dan sommige andere rollators, maar weer lichter dan sommige rolstoelen.

Veiligheid

Veilig remmen en zitten

De veiligheid van de 'Rollz Motion' lijkt wat groter dan die van de doorsnee rollator. De remmen van de rollator zijn trommelremmen (dus een soort fietsremmen). Dat betekent dat degene die de rolstoel duwt, pompend en gedoseerd kan remmen. Handig als u een hellinkje af moet. Veel ouderen gebruiken een rollator ook om even op uit te blazen. Ze gaan dan op het zitplankje zitten. Bij de 'Rollz Motion' kan dat uiteraard ook, al helemaal als u hem heeft omgebouwd tot rolstoel. Dan zit u zelfs beter: een veiligere manier om uit te rusten dan op een rollator. Zelfs als de rollator een band heeft waar u tegen kunt leunen die voorkomt dat u achterover valt.

Design

Deze Rolls Royce voor minder validen is netjes en comfortabel uitgevoerd. De rollator / rolstoel is er in diverse kleuren. Oranje, voor wie vaderlandslievend is of er mee naar een voetbalwedstrijd wil, grijs, zandkleurig en lichtblauw voor mensen die liever niet zo opvallen. Er is zelfs een limited edition, dan is het hulpmiddel paars. Daar betaalt u dan wel extra voor!

De 'Rollz Motion' heeft in 2012 twee prijzen gewonnen: de ‘Product design award’ en de ‘Reddot design award’, een eervolle vermelding. Maar het is voorstelbaar dat u gebruiksgemak en veiligheid belangrijker vindt dan het ontwerp.

Accessoires

Facultatief kan bij de 'Rollz Motion' een extra tas geleverd worden, een houder voor een wandelstok en een bekerhouder. Hoe nodig dat is moet u zelf beoordelen. Onder de rolstoel zit nog een net waarin u iets zou kunnen opbergen. Ook in de rugleuning, waar de voetsteunen in zitten, kunt u nog wel iets opbergen. En hoe nodig is het om behalve een rollator en een rolstoel ook nog een wandelstok mee te nemen? Nou, misschien voor de partner dan. En een bekerhouder of een houder voor uw flesje water, ach, misschien wel.

Vergeleken met…

De 'Rollz Motion' laat zich qua kwaliteit lastig vergelijken omdat hij uniek is in zijn soort. U zou de 'Rollz Motion' als rollator kunnen vergelijken met verschillende rollators en als rolstoel met andere rolstoelen. Als rollator zal hij dan wel goed uit de bus komen, als rolstoel wat minder.

De prijs

De prijs van de 'Rollz Motion' bedraagt in 2016 € 747,00 inclusief btw. Dat is natuurlijk schrikken als u het vergelijkt met een rollator. Maar weer voordelig als u het vergelijkt met een rolstoel. Bovendien u koopt min of meer een rollator en een rolstoel tegelijkertijd. Op termijn zullen er wellicht aanbiedingen komen en zullen er tweedehands-exemplaren in omloop komen.

Waar te koop?

Uw nieuwe 'Rolls Royce' is te koop in diverse thuiszorgwinkels. Waar precies kunt u te weten komen op de website: www.rollz.com. Als u overweegt de 'Rollz Motion' te kopen, laat u hem dan vooral uitgebreid demonstreren.
Probeer of u hem goed kunt tillen. Kunt u hem gemakkelijk uitvouwen, inklappen en ombouwen? Hoe vindt u zelf het zitcomfort en het loopcomfort?

Het is mogelijk de 'Rollz Motion' voor een dag te huren: een ideale gelegenheid om hem uit te testen in de praktijk. Hoe duur dat is vermeld de site van de leverancier helaas niet.

Meer weten?

Kijk dan op de site: www.rollz.com. Bekijk het filmpje, lees de handleiding en laat u uitvoerig voorlichten in een thuiszorgwinkel.

Eindoordeel over de 'Rollz Motion'?

Mij lijkt het ideaal als u zich de prijs kunt veroorloven en als de gebruiker bereid is om zich te laten rijden en niet al te veel ondersteuning en zitcomfort nodig heeft bij het zitten in de rolstoel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rolstoelen, welke zijn er zoal te koopRolstoelen zijn al eeuwen in gebruik als hulpmiddel voor mobiliteit. Waren het vroeger houten stoelen op een plank met w…
Kopen van een rollatorKopen van een rollatorEr zijn verschillende zaken waar u rekening mee moet houden wanneer u een rollator koopt. Een rollator is bedoeld voor (…
Een rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewichtEen rollator: aanschaf, vergoeding, lichtgewichtIedereen wil graag mobiel zijn en blijven, soms zijn hier hulpmiddelen bij nodig zoals een rollator. Wat is een rollator…
Ouderen, mobiliteit en technologieMobiliteit betekent beweeglijkheid of verplaatsbaarheid en houdt in brede zin alle vormen van voortbewegen in. Voor oude…
Rollators en veiligheidRollators en veiligheidEen rollator is een looprek op wieltjes dat wordt gebruikt ter ondersteuning bij het lopen meestal door ouderen en mense…
Bronnen en referenties
  • www.rollz.com
  • Folder Rollz International
  • Mondelinge voorlichting en demonstratie Medipoint Leiden

Reageer op het artikel "Rollator of rolstoel of beiden in één: de Rollz"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 12-06-2016
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!