InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tryptofaan, een belangrijk essentieel aminozuur

Tryptofaan, een belangrijk essentieel aminozuur

Tryptofaan is een belangrijk aminozuur dat gelukkig in vele verse voedingsoorten zit. Wie verse producten tot zich neemt kan moeilijk een tekort aan tryptofaan krijgen. Maar wat doet tryptofaan eigenlijk precies? Het is een aminozuur wat in het lichaam wordt omgevormd tot andere stoffen waarvan serotonine het belangrijkst is.

Inhoud:

Melatonine uit tryptofaan

Een stof die naast serotonine kan worden gemaakt door het lichaam uit tryptofaan is melatonine. Dit is een belangrijke stof die met name de slaap reguleert. Kort gezegd: zonder melatonine kun je niet slapen. Mensen die een veranderd dag- en nachtritme hebben door hun werk, bijvoorbeeld vliegtuigpersoneel, nemen melatonine in zodat ze alsnog fijn kunnen slapen.

Melatonine als antidepressiemedicijn

Melatonine, het bijproduct van tryptofaan, zou zelfs beter werken als Prozac, het synthetische antidepressiemedicijn met zware bijwerkingen. Wat Prozac vooral doet is de afbraak van serotonine vertragen. Serotonine gaat door het leven als ´gelukshormoon´ omdat het belangrijk is voor het gevoel van welbevinden in de mens. Mensen die depressief zijn hebben een lage hoeveelheid serotonine. Dat kan echter ook betekenen dat mensen die aan depressie leiden te weinig vers voedsel eten en dat ze beter zouden zijn geholpen als ze tijdelijk overstappen op de inname van melatoninetabletten. Melatonine werd gegeven aan depressieve patiënten voordat Prozac uitgevonden was.

In de V.S. is melatonine als supplement populair omdat het kanker zou tegengaan, depressie zou voorkomen en de slaap zou reguleren.

Tryptamine

Tryptofaan is een essentieel aminozuur. Essentieel betekent dat het niet door het lichaam kan worden aangemaakt. Vanuit tryptofaan worden stoffen gemaakt die in de categorie indolaminen vallen, zoals serotonine en melatonine. Behalve serotonine en melatonine wordt tryptamine aangemaakt uit tryptofaan. Tryptamine is een stof die in afgeleide, gesynthetiseerde vorm tot hallucinerende drugs zoals LSD wordt verwerkt. Tryptamine komt ook voor in natuurlijke vorm en vormt bijvoorbeeld de hallucinogenen DMT en psylocyibine. Ook wordt er een synthetisch hoofdpijnmedicijn van gemaakt genaamd sumatriptan maar dat heeft als nare bijwerking dat het bloed groen-zwart kan kleuren. Bovendien kan deze synthetische variant tot hartfalen leiden.

Tryptofaantekort leidt tot obesitas

Een tryptofaantekort leidt ertoe dat er minder serotonine wordt aangemaakt. Dit gelukshormoon is essentieel voor het menselijk welbevinden. Een tekort aan serotonine leidt ertoe dat mensen, vooral vrouwen, het tekort gaan invullen door veel zoetigheid te eten. Dat is een oorzaak van obesitas.

Tryptofaantekort leidt tot prikkelbaarheid en boulimia

Tryptofaan is een belangrijke stof voor het algemeen welbevinden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen sneller geneigd zijn tot ongedurigheid, opvliegers en boulimia als ze een tekort aan tryptofaan in de hersenen hebben. Door voeding met tryptofaan te eten kan, in combinatie met het drinken van genoeg water, prikkelbaarheid worden opgelost. Boulimia komt volgens de arts Batmanghelidj vooral doordat men te weinig water drinkt; het lichaam heeft te weinig water om eten te verteren en ziet maar één uitweg; overgeven.

Tryptofaan in voeding

Aminozuren zitten voornamelijk in eiwitrijk voedsel. Vlees, kip en vis bevatten veel tryptofaan maar er zijn daarnaast veel plantaardige voedselsoorten en zuivel die tryptofaan bevatten. Tegenwoordig zijn steeds meer mensen niet zo blij met vlees als eiwitbron omdat bekend is dat de koeien allerlei vreemde dingen zoals mais eten en geen gras. Bovendien zitten er altijd medicijnresiduën in vlees. Daarnaast werkt de vlees- en visindustrie met groeihormonen die tegelijkertijd een antibiotica zijn voor mensen. Wanneer je te veel antibioticarijk vlees eet dan werkt het medicijn antibiotica niet meer. Dat zijn allemaal reden, naast de afgenomen smaak, om vlees te laten staan. Daarom volgt hier een tabel met vegetarische bronnen van tryptofaan.

Vegetarische bronnen van tryptofaan

In deze tabel zie je de vegetarische bronnen van tryptofaan. De laagste nummers bevatten het meest tryptofaan. Gedroogde eipoeder is weliswaar kampioen om zijn tryptofaangehalte maar dat eten we weinig. Op plaats 20 in dit rijtje staat melk. Van melk is bekend dat het een slaapgevend effect heeft. Het zou kunnen zijn dat dit komt door tryptofaan, waaruit immers het slaapregulerend hormoon melatonine wordt gemaakt. Echter is het voor de wetenschap moeilijk om aan te tonen welke van de vele stoffen in melk een slaapstimulerende werking heeft. Er zijn vele groenten, noten en zaden niet opgenomen in deze tabel maar die slechts weinig minder tryptofaan bevatten dan nummer 24, bloemkool.
1. Gedroogde eipoeder2. Spirulina3. Sojabonen4. Spinazie5. Waterkers6. Champignons
7. Knolraap8. Broccoli9. Peterselie10. Asperges11. Parmezaanse kaas12. Sesamzaad
13. Cheddar kaas14. Zonnebloempitten15. Havermout16. Kikkererwten17. Verse ei18. Wit meel
19. ongezoete chocolade20. Melk21. Witte rijst22. Aardappels23. Banaan24. Bloemkool

Tryptofaan als supplement en voedingscomponent

Ondanks dat bekend is dat tryptofaan de slaap opwekt kan het niet effectief als medicijn bij slecht slapen, insomnia of slapeloosheid worden ingezet. Hetzelfde geldt voor depressies. We weten dat tryptofaan de neurotransmitter serotonine aanmaakt waarvan bekend is dat depressieve patiënten er een tekort aan hebben maar desalniettemin kan een synthetisch supplement een patiënt weinig helpen. Daarom is het een betere weg om via water, voeding en geneesplanten te proberen om slapeloosheid en depressie te bestrijden. Van tryptofaan is ook bekend dat het lichaam het omzet in vitamine B3. Dat is een extra reden om tryptofaanhoudende voeding in te nemen, mocht je lijden aan depressie. Depressiepatiënten hebben namelijk vrijwel altijd een tekort aan vitamine B3.
Gerelateerde artikelen
Wat is serotonine?Wat is serotonine?Serotonine is een neurotransmitter. Deze stof heeft verschillende belangrijke functies bij de spijsvertering. Onder ande…
Serotonine, het gelukshormoonSerotonine, het gelukshormoonNeurotransmitters zijn chemische stofjes die worden gebruikt voor de overdracht, intensivering en het veranderen van ele…
Neurotransmitter: serotonineNeurotransmitter: serotonineSerotonine is een van de neurotransmitters die een invloed uitoefent op diverse delen en functies van het menselijk lich…
Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan, effectief bij depressie?Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren, die ons lichaam niet zelf aan kan maken en die we uit ons voedsel moeten…
Hormoon van de epifyse (pijnappelklier); melatonineDe epifyse is een zeer kleine hormoonproducerende klier die met name melatonine produceert. Melatonine is een hormoon wa…
Bronnen en referenties
  • Boek: Dr. F. Batmanghelidj, Water, het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!
  • www.watercure.com
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Tryptophan
  • Tryptofaan zou kunnen helpen bij depressie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11869656
  • Tryptofaan stimuleert slaap: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11869656
  • Waarin zit meeste tryptofaan: http://nutritiondata.self.com/foods-011079000000000000000-2.html?
  • Tryptofaantekort leidt tot boulimia en prikkelbaarheid: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7485633
  • Tryptofaantekort leidt tot zoete eetbuien en obesitas: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19171315

Reageer op het artikel "Tryptofaan, een belangrijk essentieel aminozuur"

Reacties

Har, 27-09-2017 11:22 #2
Dus dan maar vegetarisch? Je kan net zo goed zeggen dat het tegenwoordig bijna altijd pesticiden op en in je groenten zitten. (Die je er niet af kan spoelen en bovendien kankerverwekkend zijn). Niets zo erg als pesticiden. Dan hebben we het nog niet over GMO…

Maria, 20-05-2017 22:28 #1
Ben het hartgrondig eens met sommige zinnen uit dit artikel: als men melatonine van de farm. industrie neemt of nog erger:prozac zal men merken dat het middel vele malen erger is dan de kwaal. Niet voor niets waarschuwen artsen al vele jaren tegen de losse verkoop in Ned. van melatonine. Ten onrechte een voedingssupplement genoemd in Ned. en daardoor in de vrije handel en zelf te doseren. In België is dit veel strakker geregeld en alleen op doktersrecept verkrijgbaar.
Men onderkent daar de risico's veel meer en doet geen knieval naar de farm. industrie.
Het is veel zinniger de werkelijke oorzaak op te sporen en naar een gezonde leefwijze met kruiden en vitaliserende bezigheden te streven. Iedereen kan bedenken, dat men door het innemen van deze synth. melatonine het natuurlijk herstel van deze stoffen in de mens en andere die ermee samenhangen, geblokkeerd wordt. En dat is dan ook de verslavingskant waar mensen in vastlopen, van de regen in de drup, die deze middelen gebruiken. Reactie infoteur, 29-05-2017
Amen.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 18-09-2013
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!