InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief?

Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief?

Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief? Zwangerschap voorkomen kan op tal van manieren. Een van de mogelijkheden is om je te laten steriliseren. Sterilisatie bij de vrouw komt neer op het afsluiten van de eileiders, waardoor eicellen niet in contact kunnen komen met zaadcellen. Bevruchting en zwangerschap zijn op deze manier dus zo goed als uitgesloten. Sterilisatie is een erg drastische vorm van anticonceptie maar is erg effectief tegen zwangerschap. Het zijn dan ook vrouwen die resoluut geen kinderen meer willen die voor deze drastische optie kiezen. Hoe gaat men te werk bij sterilisatie van de vrouw en zijn de gevolgen ervan definitief?

Geen kinderen meer?

Anticonceptie of het voorkomen van het bevruchten van eicel en zaadcel kan op meerdere manieren gebeuren. Sterilisatie van de vrouw is er daar een van. Sterilisatie als vorm van anticonceptie bestaat uit het onvruchtbaar maken van de vrouw. In vergelijking met de pil, het spiraaltje of een condoom is sterilisatie een uiterst effectieve manier van zwangerschapspreventie. Een vrouw die er absoluut zeker van is dat ze geen kinderen meer wil krijgen, kan dus kiezen voor een sterilisatie-operatie.

Sterilisatie-operatie

Nadat een vrouw gesteriliseerd is, is de kans op zwangerschap bijna tot nul herleid. Sterilisatie wordt gedaan via een operatieve ingreep waarbij de eileiders worden geblokkeerd. Op deze manier wordt de weg die de eitjes moeten afleggen van de eierstok naar de baarmoeder als het ware versperd. Een eicel kan dus niet in contact komen met een zaadcel waardoor een bevruchting vermeden wordt.

Sterilisatie vrouw: methoden

De blokkering van de eileiders kan op verschillende manieren gebeuren. Een eerste mogelijkheid is om de eileiders door te branden. Een andere manier is het aanwenden van een ring om de eileiders ineffectief te maken. Een derde mogelijkheid om je te laten steriliseren is door middel van het opvullen van de eileiders met siliconen. Dit wordt ook wel ovariumblokkade genoemd; bij deze ingreep is geen algehele narcose nodig.

Vruchtbaarheid

Ook al is een sterilisatie voor de vrouw een erg betrouwbare manier van anticonceptie, toch garandeert ook deze methode geen honderd procent zekerheid dat je niet meer zwanger kan raken. In zeer zeldzame gevallen kan er toch nog een bevruchting ontstaan als je je hebt laten steriliseren. Zijn de eileiders bijvoorbeeld gevuld met siliconen, dan heb je toch nog een kans van drie procent om zwanger te geraken.

Gevolgen sterilisatie definitief?

Spijt

Sterilisatie is een erg drastische manier om de kans op zwangerschap tot een minimum te herleiden. Voordelen en nadelen moeten dan ook goed afgewogen worden, zeker omdat een chirurgische ingreep sowieso enkele risico's met zich meebrengt. Niet zelden gebeurt het dat vrouwen achteraf spijt krijgen van hun sterilisatie en opnieuw kinderen willen krijgen. Dit kan bijvoorbeeld na het ontmoeten van een nieuwe partner met een sterke kinderwens.

Hersteloperatie

In het voornoemde geval kan een hersteloperatie uitgevoerd worden, maar de kans op een succesvolle zwangerschap achteraf is niet zo groot. De kans om opnieuw zwanger te raken na een hersteloperatie is het grootst als je eileiders zijn geblokkeerd door middel van een ringetje of klemmetje. Vermits ook na een eventuele hersteloperatie de kans op zwangerschap erg klein is, kan je de operatie van sterilisatie van de vrouw dus het beste als een definitieve ingreep te beschouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Joods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieJoods medische ethiek: anticonceptie (condoom), sterilisatieHoe staat het Jodendom tegenover geboortebeperking, anticonceptie en sterilisatie? De Bijbelse opdracht 'Weest vruchtbaa…
Sterilisatie bij mannenSterilisatie bij mannenOp een bepaalde leeftijd weten mannen en vrouwen vaak dat ze geen kinderen meer willen. Om geslachtsgemeenschap in dat g…
Sterilisatie bij de vrouw: waar moet je rekening mee houden?Sterilisatie bij de vrouw: waar moet je rekening mee houden?Als je kiest voor sterilisatie is dit een definitieve vorm van anticonceptie. Het wordt toegepast als je geen kinderen m…
Essure-sterilisatie bij de vrouw: een eenvoudige ingreepEssure-sterilisatie bij de vrouw: een eenvoudige ingreepHet nieuwe steriliseren van de vrouw is veel eenvoudiger dan de “oude” methode. Het nieuwe steriliseren van de vrouw geb…
Een vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieEen vergelijking tussen verschillende soorten anticonceptieHet gebruik van anticonceptie wordt in onze huidige maatschappij zo normaal gevonden dat bijna niet voor te stellen is d…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterilisatie_(vruchtbaarheid)
  • http://www.thuisarts.nl/sterilisatie-bij-vrouw/ik-ben-vrouw-en-overweeg-sterilisatie
  • www.sterilisatie.info (bronnen geraadpleegd op 13/08/2015).

Reageer op het artikel "Sterilisatie bij de vrouw: zijn de gevolgen definitief?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-03-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Vrouwenkwesties
Medische informatie…
Schrijf mee!