InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Een nieuwe blindenstok: de I-Cane Mobilo

Een nieuwe blindenstok: de I-Cane Mobilo

Een nieuwe blindenstok: de I-Cane Mobilo In 1921 werd de blindenstok geïntroduceerd en het hulpmiddel voor blinden en slechtzienden is nagenoeg niet veranderd tot nu toe. In oktober 2013 komt I-Cane met een nieuwe stok op de markt die revolutionair genoemd mag worden. Wat kunnen mensen van de I-Cane Mobilo verwachten? Ook niet geheel onbelangrijk is hoeveel kost deze nieuwe vinding en hoe is de vergoeding door zorgverzekeraars?

Inhoud artikel

Blinden en slechtzienden in Nederland

Vaak hebben mensen geen idee hoeveel mensen in ons land er blind of slechtziend zijn. Dit is een grote groep die de komende jaren nog flink gaat groeien. Deze toename komt door de vergrijzing. De verwachting is dat er over zeven jaar rond de tachtigduizend blinde en tweehonderdzeventigduizend slechtziende mensen in Nederland zijn. Je moet vooral denken aan mensen boven de vijftig jaar en meer vrouwen dan mannen.

Stichting I-Cane

De initiatiefnemer van de stichting is Huub Grooten. I-Cane wil eraan bijdragen dat blinde en slechtziende mensen dezelfde kansen krijgen als mensen die wel goed kunnen zien. Technologieën die de mobiliteit bevorderen moeten ook beschikbaar komen voor personen die visueel gehandicapt zijn. De technologische mogelijkheden van de huidige tijd moeten gebruikt worden om bijvoorbeeld de blindenstok te verbeteren.

Met wie heeft stichting I-Cane samengewerkt om de I-Cane Mobilo te ontwikkelen?

  • Het Oogfonds
  • De Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden
  • Koninklijke Visio
  • Bartimeús
  • Achmea (het moederbedrijf van Agis) gaf ondersteuning

Kenmerken van de I-Cane Mobilo

  • De stok doet zijn werk met moderne navigatietechniek en is gekoppeld aan een smartphone-app.
  • Een sensor zorgt ervoor dat iemand op tijd gewaarschuwd wordt voor obstakels.
  • Een draaiend schijfje onder de vinger geeft informatie door. Groot voordeel hiervan is dat de persoon de oren vrij kan houden voor geluiden uit de omgeving.
  • Het is belangrijk dat met de stok gependeld kan worden en dat is in dit geval heel gemakkelijk omdat de stok slank van vorm is en niet veel weegt.

De voelpijl

De voelpijl is een heel belangrijk onderdeel van de stok. Deze is dan ook speciaal ontwikkeld. Het gaat om een bewegend schijfje dat de richting aangeeft en informatie over obstakels. De gebruiker van de stok moet zijn vinger dus op deze voelpijl houden. Beweegt het pijltje snel omhoog dan is dat een teken dat er een obstakel is. Het gaat vooral om obstakels de hoogte van borst en hoofd.

Er is een speciaal ontwikkelde navigatie-app (iOS en Android). Deze kan niet zomaar iedereen gebruiken, er is een activatiecode nodig. Met de navigatie-app is het mogelijk om routes in te voeren. Infoknop: de gebruiker krijgt de locatie te horen als hij of zij op deze knop drukt. Er is ook nog een noodknop op de stok aanwezig. Het is mogelijk om via deze knop een hulpbericht te versturen naar bijvoorbeeld een mantelzorger of een zorginstantie. Handig is dat de coördinaten van de locatie dan automatisch worden meegestuurd.

Wat kost de I-Cane Mobilo?

De I-Cane Mobilo kan besteld worden via de website van I-Cane en kost 1750 euro. Dit is inclusief BTW.
Naast de stok heb je ook nog een smartphone nodig en een abonnement dat daar bij hoort. Die kosten komen er dus nog bij.

Is een vergoeding mogelijk?

Voordat je een stok gaat aanschaffen is het verstandig om informatie in te winnen bij de zorgverzekering waar je bij bent aangesloten. Er zijn namelijk zorgverzekeraars die een gedeelte van de kosten betalen. Is dat niet het geval dan kun je bij het UWV informeren, onder bepaalde omstandigheden wordt de stok vergoed. Is vergoeding via deze wegen niet mogelijk dan kun je je nog wenden tot de Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden.

Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden (LSBS)

De Landelijke Stichting voor Blinden en Slechtzienden bestaat al sinds 1864 en is één van de fondsen voor blinden en slechtzienden in Nederland. De LSBS is aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). De LSBS stelt middelen beschikbaar voor oogheelkundig wetenschappelijk onderzoek, aan instellingen/organisaties voor of van blinden en slechtzienden, gevestigd in Nederland. Maar ook voor buitenlandse projecten in ontwikkelingslanden van in Nederland gevestigde organisaties en aan particulieren met een visuele beperking, woonachtig in Nederland

Voorlichting over de I-Cane Mobilo

Ben je blind of slechtziend dan kan de I-Cane Mobilo een grote hulp zijn. Maar hoe werkt de stok nu precies? Hoe werkt de app? Informatie kun je vinden en beluisteren op de website van I-Cane. Ook worden er steeds meer bijeenkomsten gepland in het land om mensen te instrueren over de stok.
Gerelateerde artikelen
Cane Corso ItalianoDe Cane Corso Italiano behoort tot de groep van Molossers en is een dogachtige. Hier zal kort geschreven worden over de…
De Cane Corso ItalianoDe Cane Corso ItalianoDe Cane Corso behoort tot de Molossers. Het ras is nog niet zo bekend, het is ook relatief nieuw. Toch komt dit prachtig…
Kerstmis milkshakesTijdens de koude dagen rond kerstmis en Nieuwjaar hebben we meestal nood aan extra calorieën en smeuïge, suikerrijke dra…
Wat houd e-hrm in?Wat houd e-hrm in?Dit artikel gaat over e-HRM. Wat zijn de belangrijkste kenmerken ervan en de ontwikkelingen op bepaalde gebieden. Ook zu…
Geschiedenis van de technologie in vogelvluchtTechnologie ligt ten grondslag aan de namen van de indeling in perioden die gegeven werd aan de oudheid. Die namen waren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Peggy Marco, Pixabay
  • Agisweb.nl
  • I-cane.org
  • Lsbs.nl

Reageer op het artikel "Een nieuwe blindenstok: de I-Cane Mobilo"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 08-04-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!