InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepen

Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepen

Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepen Als je een medicijn moet nemen is het altijd nuttig om eerst de bijsluiter te lezen. Op de bijsluiter van het geneesmiddel vind je niet alleen de wijze van toediening maar ook de mogelijke bijwerkingen van het medicijn. Elk geneesmiddel kan bepaalde ongewenste neveneffecten met zich meebrengen. Sommige mensen lopen meer risico op bijwerkingen dan andere, zoals bijvoorbeeld kinderen. Wie maakt de grootste kans om bijwerkingen van medicijnen te ondervinden? En wat zijn de belangrijkste risicogroepen?

Kans op bijwerkingen: risicogroepen

De informatie op de bijsluiter van een medicijn kan je heelwat duidelijkheid brengen over het product zelf, de toedieningswijze, de werking en de mogelijke bijwerkingen. De bijwerkingen zijn vaak ingedeeld in vaak voorkomende, zelden voorkomende en zeer zelden voorkomende bijwerkingen. Maar steeds zijn er risicogroepen waaraan extra aandacht aan besteed wordt. Doorgaans is dat omdat deze een verzwakt immuunsysteem hebben waardoor ze de effecten van het medicijn op een ingrijpender manier ondergaan.

Neveneffecten bij kinderen

Vaak is het aangeraden om kinderen een lagere dosis van het geneesmiddel te geven dan volwassenen. Dit komt omdat kinderen fysiek nog niet volgroeid zijn en daardoor geen hogere dosis kunnen verdragen. De arts zal precies bepalen hoeveel het kind mag innemen. Op sommige bijsluiters zal aangeduid zijn vanaf welke leeftijd het kind het medicijn mag nemen en hoeveel de dosis kan bedragen. Dit wordt geadviseerd omdat de bijwerkingen van het geneesmiddel voor het kind groter kunnen zijn of omdat een langdurige inname van invloed kan zijn op de groei van het kind.

Bijwerkingen bij ouderen

Oudere mensen maken logischerwijze meer kans op ziekten en aandoeningen. Met de jaren takelt het lichaam af, zowel fysiek als geestelijk. Het afweersysteem van senioren is dan ook een stuk minder sterk geworden waardoor ze makkelijker ziek worden. Net daarom nemen ze ook meer geneesmiddelen, wat allemaal met zich meebrengt dat ze meer kans maken om bijwerkingen te ontwikkelen. Door het vorderen van de leeftijd zijn lever en nieren ook vaak verzwakt, wat belangrijk is omdat net daar medicijnen moeten verwerkt worden. De arts zal een dosis voorschrijven die overeenstemt met de noden en de persoonlijke situatie van de oudere patiënt, waardoor de kans op neveneffecten zo klein mogelijk zal gehouden worden.

Zwangere vrouwen en medicijnen

Gevolgen kind

Bij zwangere vrouwen is het belangrijk om voortdurend rekening te houden met de gevolgen voor het ongeboren kind, zowel op het vlak van voeding, alcohol en tabak als op het vlak van geneesmiddelen. Vooral de eerste weken van de zwangerschap zijn hierbij cruciaal. Een zwangere vrouw mag niet vergeten dat het nemen van een geneesmiddel schade kan toebrengen aan de ongeboren baby en mogelijk voor afwijkingen kan zorgen. Als je zwanger wilt worden en je al geneesmiddelen neemt, overleg dan eerst met je arts over de mogelijkheden van een aangepaste behandeling.

Borstvoeding

Eens je zwanger bent is het nuttig om dit steeds te melden aan arts en apotheek als je geneesmiddelen voorgeschreven krijgt.
Maar ook na het ter wereld brengen van het kind kunnen er nog bijwerkingen van geneesmiddelengebruik optreden voor de baby. Door het geven van borstvoeding kan de zuigeling invloed ondervinden van medicijnen die de moeder neemt. Daarom is het goed om eerst met je arts te overleggen als je geneesmiddelen neemt en borstvoeding wilt geven aan je baby.

Chronisch zieken

Bij een chronische ziekte staat het immuunsysteem jarenlang onder druk, onder meer doordat het voortdurend te kampen heeft met een aandoening. Chronisch zieke mensen hebben dan ook een verminderde weerstand waardoor ze makkelijker bijkomende aandoeningen oplopen. Maar door een verzwakte algemene weerstand is de kans op het ervaren van bijwerkingen van medicijnen ook groter. Organen als de lever en de nieren worden immers gedwongen om voortdurend afvalstoffen (bv. geneesmiddelen, bacteriën, enz.) te verwerken, waardoor het lichaam sneller vatbaar is om neveneffecten te ondervinden van medicijnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Medicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingMedicijnen: bijwerkingen medicijnen - allergie, verslavingWanneer iemand ziek is gebruikt hij/zij medicijnen. Maar medicijnen kunnen juist ook weer klachten veroorzaken. We noeme…
Bijwerkingen van PrednisonPrednison wordt als medicijn voorgeschreven aan personen met bepaalde ontstekingsreacties, bepaalde vormen van bloedkank…
Chemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoChemotherapie bij kanker: behandeling en bijwerkingen chemoBij de behandeling van kanker met chemotherapie krijgt de patiënt medicijnen om de snel vermenigvuldigde kankercellen te…
Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?Hoe de bijsluiter van medicijnen lezen en waarop letten?Je kent het gevoel wel: je komt net van de apotheek met een medicijn dat je moet nemen en je hebt eigenlijk geen zin om…
Stoppen met roken met NortrilenStoppen met roken met NortrilenStoppen met roken met Nortrilen vergroot de kans dat men blijvend stopt met roken, omdat Nortrilen helpt de ontwenningsv…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Medicijnen/Thema_s/Bijwerkingen.aspx?mId=10702&rId=19#
  • www.eengeneesmiddelisgeensnoepje.be (geraadpleegd op 03/04/2016).

Reageer op het artikel "Kans op bijwerkingen van medicijnen: de risicogroepen"

Reactie

H. Snellebrand, 17-08-2015 15:47 #1
De beruchte pretnisolon, gekregen van wegen hele lage rode bloedplaatjes. De rode bloedplaatjes zijn weer oké maar er is staar ontstaan ten gevolge van dit middel (volgens de arts) mijn staar is niet te opereren zonder het risico van blind worden omdat er drie hersenbeschadigingen zijn. Twee keer CVA en een keer tekort zuurstof in de hersenen. Acute reuma, kanker en een grote geopereerde hartafwijking maken het nog steeds noodzakelijk om veel pillen te eten. Ernstige vermoeidheid hartritmestoring, incontinentie, ernstige bloedneuzen (met ziekenhuis opnames) veel en vaak diarree. Inmiddels ook een pacemaker. Suiker type 2, en neuropathie maken het mijn leven verder zeer lastig. Medicijnen die ernstige vermoeidheid veroorzaken. Mirtacepine weer gestopt, 2,60 kg gewichtstoename in een week plus dikke voeten.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-04-2017
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!