InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wanneer kan ik de griepprik halen in 2019?

Wanneer kan ik de griepprik halen in 2019?

Wanneer kan ik de griepprik halen in 2019? De griepprik in 2019. Krijg je jaarlijks een oproep van de huisarts om de griepprik te komen halen of vraag je jaarlijks zelf een recept aan? Dan is het belangrijk om in de gaten te houden wanneer het weer tijd is. Het kan natuurlijk voorkomen dat de uitnodiging per abuis niet naar je verstuurd wordt of dat je vergeet het recept aan te vragen bij de apotheek. Dat zou zonde zijn wanneer je gewend bent elk jaar de winter in te gaan met een goede bescherming tegen de griep.

Griepprik 2019

Wanneer kan ik de griepprik weer halen?

Het RIVM adviseert mensen wanneer zij ervoor kiezen zich te laten vaccineren tegen de griep, dit ieder jaar te doen tussen half oktober en half november. De griep komt namelijk hoofdzakelijk voor tussen december en maart en nadat je de injectie hebt gekregen duurt het circa twee weken voordat je lichaam voldoende afweerstoffen heeft aangemaakt. Krijg je de prik dus uiterlijk half november 2019 dan ben je op tijd voor de decembermaand. De griepprik werkt vervolgens een half jaar en zal dus uitgewerkt zijn tussen half april en half mei 2020.

Huisarts verstuurt de oproep

De meeste huisartsenpraktijken versturen in één keer een oproep of uitnodiging naar iedere patiënt in hun bestand die behoort tot een zogeheten risicogroep. Hiervoor hoef je in dat geval niet te betalen. De huisarts ontvangt hiervoor een vergoeding van de overheid. Mensen die in de zorg werken krijgen de griepprik nagenoeg allemaal aangeboden door hun werkgever om te voorkomen dat ze de patiënten waarmee ze dagelijks in contact komen besmetten. Patiënten die tot een risicogroep behoren zijn over het algemeen mensen die...
  • ...60 jaar of ouder zijn
  • ...woonachtig zijn in een verpleeghuis of instelling voor verstandelijk gehandicapten
  • ...een verminderde weerstand hebben als gevolg van bijvoorbeeld kanker, een auto-immuunziekte, HIV/AIDS of een eerdere beenmergtransplantatie
  • ...een longaandoening of longziekte hebben zoals astma, longemfyseem of chronische bronchitis
  • ...een hartaandoening zoals een eerdere hartaanval, hartoperatie, hartritmestoornissen of andere hartklachten hebben (gehad)
  • ...een (ernstige) nieraandoening hebben
  • ...een leveraandoening hebben zoals levercirrose
  • ...diabetes hebben en hiervoor insuline spuiten, bloedsuikerverlagende middelen slikken of een diabetesdieet volgen

Notabene

Bij kinderen onder de 6 jaar wordt de vaccinatie na vier weken herhaald om voldoende antistof-vorming te garanderen.

Geen oproep gekregen?

De oproep van de huisarts ontvang je meestal begin oktober. Per praktijk kan dit verschillen. De meeste praktijken organiseren één of meerdere inloopuren, -ochtenden, - middagen, of -avonden om iedereen de gelegenheid te geven de prik op een geschikt moment te komen halen. Ben je patiënt bij een kleine praktijk of ontvang je geen uitnodiging maar koop je de griepprik zelf bij de apotheek, dan kun je vaak een afspraak maken om de prik te laten zetten door een van de assistentes.

Heb je geen oproep ontvangen terwijl je die normaal wel ontvangt? Risicopatiënt ben je in de meeste gevallen voor het leven en dus is het vreemd wanneer je in 2018 ineens geen oproep in de bus krijgt. Neem in dat geval even telefonisch contact op met de huisarts. Mogelijk is er iets fout gegaan in het systeem of bij de postbezorging. Een nieuwe uitdraai is in dat geval zo gemaakt.

Griepprik zelf kopen

Heb je geen oproep ontvangen omdat je niet tot een van de risicogroepen behoort maar wil je jezelf wel beschermen tegen de griep? In dat geval kun je de griepprik zelf kopen bij de apotheek. Meestal moet je bij de huisartsenpraktijk betalen voor het ophalen van het recept zelf. De kosten hiervoor variëren per praktijk maar liggen meestal tussen de 10 en 20 euro. De kosten voor het vaccin bij de apotheek liggen gewoonlijk tussen de 20 en 25 euro. Heb je een aanvullende verzekering dan kun je deze kosten mogelijk declareren.

Vorig jaar de prik gehad? Dit jaar weer!

De griepprik van het huidige jaar beschermt vaak tegen (deels) andere griepvirussen dan die van vorig jaar. Heb je vorig jaar de griepprik gekregen dan heeft je lichaam daar antistoffen tegen gemaakt. De virussen die dit jaar circuleren zijn echter anders opgebouwd waardoor je een nieuwe bescherming nodig hebt. De prik biedt bovendien maar ongeveer een half jaar bescherming.

Soms wordt wel beweerd dat wanneer je jaren achtereen beschermd bent geweest door de griepprik en je zou deze een jaar overslaan en dan de griep krijgen, dat deze dan veel heviger zal toeslaan. Voor deze aanname zijn echter geen wetenschappelijke bewijzen.

Griepprik in het buitenland?

Verblijf je in de periode dat hier de inentingscampagne weer begint in het buitenland, dan is het niet verstandig om de prik daar te halen. Zo wordt bijvoorbeeld de griepprik in de Verenigde Staten van Amerika gebaseerd op de virussen die daar circuleren, en die kunnen wezenlijk verschillende van virussen die in Nederland circuleren. Een griepprik uit een ander land beschermt daardoor in Nederland dus niet optimaal. Wanneer je slechts voor een korte periode in het buitenland bent is het dus verstandiger om na terugkomst te bellen met je huisartsenpraktijk om een afspraak te maken om het 'in te halen'. Huisartsenpraktijken houden altijd nog vaccins achter de hand en daarnaast zijn de ook de apotheek nog te bestellen. Vaak kan een assistente de griepprik geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Feiten over de griep en de griepprikFeiten over de griep en de griepprikDe griep is een virus dat veel mensen jaarlijks krijgen. Het is heel vervelend en je kunt je er goed beroerd van voelen.…
Weer tijd voor de griepprikWeer tijd voor de griepprikHet is weer tijd voor de griepprik. De periode half oktober tot half november is dé tijd om de griepprik te halen. Maar…
Vaccinatie tegen het griepvirusVaccinatie tegen het griepvirusElk jaar krijgt één op de tien mensen griep. Gezonde mensen kunnen al behoorlijk ziek worden van het griepvirus. Maar vo…
Over griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepOver griep, de griepprik en verschil verkoudheid/griepHet griepseizoen begint binnenkort en de griepprik wordt weer gegeven. Mensen die in een risicogroep vallen krijgen een…
Griepprik, voor wie?Griepprik, voor wie?De griep, iedereen heeft er wel eens last van. Griep wordt veroorzaakt door een griepvirus dat ook wel een influenzaviru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Huntlh, Pixabay
  • Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - http://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griepprik
  • Huisartsenpraktijk M. van Bracht - http://www.huisartsvanbracht.nl/algemeen/griepvaccinaties

Reageer op het artikel "Wanneer kan ik de griepprik halen in 2019?"

Reactie

Josje, 07-11-2019 19:13 #1
Wij krijgen de griepspuit pas 7 december van onze huisarts is dit niet veel te laat

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-02-2019
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!