InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De indicatiestelling: tips

De indicatiestelling: tips

De indicatiestelling: tips Als u zorg nodig heeft, kunt u hiervoor een indicatie aanvragen. Het kan dan gebeuren dat de indicatiesteller bij u op huisbezoek komt. Het is dan erg belangrijk dat u duidelijk kunt maken waarom u zorg aangevraagd heeft en hoeveel zorg u nodig heeft. Daarom een aantal praktische tips voor deze situatie

Wanneer

Als u denkt zorg nodig te hebben, vraag die zorg dan tijdig aan. Houd er rekening mee dat het maanden kan duren voordat u de zorg daadwerkelijk krijgt. Als u al zorg hebt, maar u vindt de indicatie te laag, dan is dat een moeilijke situatie. Enerzijds, u hoeft niet te wachten tot de indicatie afloopt, want u kunt een tussentijdse herindicatie aanvragen. Maar anderzijds, de regels zijn strenger geworden waardoor het kan gebeuren dat zo'n herindicatie lager uitpakt dan uw huidige indicatie.

Dagboek

Zorg dat u goed bent voorbereid op het bezoek van de indicatiesteller. Houd een paar dagen een dagboekje bij waarin u iedere situatie noteert waar u tegenaan loopt. Noteer ook werkelijk iedere situatie en denk niet te gemakkelijk dat het eigenlijk wel meevalt.

Schaamte

De indicatiesteller heeft de opdracht ervoor te zorgen dat de indicatie niet hoger zal zijn dan strikt noodzakelijk. Hij of zij zal u daarom vragen stellen om te weten te komen op hoeveel informele zorg u mag rekenen. Zorg van uw partner, familie, vrienden en bekenden. Als u op erg weinig zorg van uw omgeving mag rekenen, laat u dan niet door schaamte weerhouden dit te zeggen. Wees er gewoon eerlijk over. Overdrijf uw situatie niet, maar doe ook niet alsof uw behoefte aan hulp minder is dan het is.

Let erop dat u geen dingen zegt als: "Ach, dat wil mijn dochter wel voor me doen" als u eigenlijk helemaal niet weet of uw dochter dat voor u wil doen en als u ook eigenlijk helemaal niet weet of ze daar wel tijd voor heeft. Het punt is: zodra u tegen de indicatiesteller zegt dat iemand het voor u gaat doen, dan is de situatie in de ogen van de indicatiesteller geregeld. De indicatiesteller stelt geen indicatie voor zorg die al geregeld is.

Overbelasting

Als uw huisgenoten overbelast zijn geraakt, laat daar dan geen enkele twijfel over bestaan. Een indicatiesteller stelt beslist geen indicatie voor extra zorg als het niet volkomen duidelijk is dat die extra zorg nodig is.

Beheersing

Houd er rekening dat er een belangentegenstelling is tussen de indicatiesteller en u. De indicatiesteller zit er niet om uw belangen te behartigen. De indicatiesteller heeft de opdracht de indicatie zo laag mogelijk te houden, terwijl een zo hoog mogelijke indicatie in uw belang en/of in het belang van uw huisgenoten kan zijn. Probeer evengoed rustig te blijven. Een indicatiesteller is gewend dat mensen niet blij zijn met de gestelde indicatie, boosheid en tranen zullen daar weinig aan verhelpen. Goede argumenten kunnen soms wel helpen.

De officiële beleidsregels kunt u vinden op de website van het CIZ.
© 2007 - 2019 Judithm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eliola, Pixabay
  • Eigenwijs, nr. 4, september 2006
  • www.ciz.nl

Reageer op het artikel "De indicatiestelling: tips"

Infoteur: Judithm
Laatste update: 13-06-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!