nieuws uitgelicht

Energiedrankjes doen het hartritme verhogen

Energiedrankjes doen het hartritme verhogen Er is slecht nieuws over de veel gebruikte energiedrankjes. Deze verhogen het hartritme waardoor het hart op hol kan slaan. Dit is gebleken uit een onderzoek van de Universiteit van Bonn. Na een energiedrankje met cafeïne te hebben gedronken, gaat de hartspier sterker samentrekken, met alle gevolgen van dien... Zouden we ons hart niet beter met rust laten? Het is zeker aangeraden om daar eens over na te denken.

Werd er een test gedaan?

Volgens onderzoek van de Duitse universiteit zoals bekend, ondergingen achttien personen een MRI-scan voor- en na ze een energiedrankje met cafeïne dronken. Na een uur bleek dat de linkerhartkamer van de testpersoon meer samentrok dan voorheen. Daarom raden onderzoekers kinderen en mensen met hartproblemen af om nog energie dranken te nuttigen. Het is nog niet geweten in welke maten een verhoogde samentrekking van het hart effect heeft op de dagelijkse activiteiten van mensen. Volgens Jonas Dösner zijn daarvoor nog bijkomende studies nodig. Wel wordt uit het onderzoek geconcludeerd dat energiedrankjes slecht zijn voor het hart.

Wat zegt de Europese wetgeving?

De Europese wetgeving voor energiedrankjes zegt dat energiedrankjes maximaal 320 milligram cafeïne per liter mogen bevatten. Wij zien erg toe dat deze grens op de Belgische markt gerespecteerd wordt door de producenten, zegt Jan Eyckmans, woordvoerder van de FOD Volksgezondheid. In België worden merken met een hogere concentratie pas toegelaten als ze hun product aanpassen. In 2012 adverteerde Professor Guy De Backer, voorzitter van de werkgroep Voeding in de Hoge Gezondheidsraad (HGR) en als cardioloog, verbonden aan de U Genk, om het maximum aan toegelaten cafeïne in energiedrankjes te verlagen naar 150 milligram per liter. Hij geeft aan: "Omdat er de laatste jaren naast koffie, thee, cola heel wat energiedrankjes met veel cafeïne zijn bijgekomen op de markt, geraken mensen nu immers aan hun grenzen. Dit zou nog kunnen gevaarlijk worden voor de niet wetenden.

Wat zijn bekende energiedrankjes?

Dit zijn de vier meest bekende energiedrankjes in België:
  • Red Bul
  • Burn
  • Nalu
  • Monsters

Mag dit een combinatie zijn met alcohol?

De Belgische professor De Backer wijst daarnaast ook op de gevaren van het combineren van energiedrankjes met alcohol. Hij geeft aan dat de situatie zeer zorgwekkend kan worden wanneer energiedrankjes met veel cafeïne gecombineerd worden met alcohol.
Volgens hem voelen mensen zich dan niet dronken maar gaan zich agressief gedragen.

De uitspraak van De Backer is: "We beschikken momenteel nog niet over goede cijfers over de hoeveelheid cafeïne er in België wordt gebruikt. We denken dat de meeste mensen wel onder de aanbevolen grens blijven. Per dag is dat 400 milligram voor een man, 300 milligram voor een vrouw en nog minder voor een zwangere vrouw."

Naar de dokter door energiedrankje

Lode Lox (34) uit Tongeren vertelde dit: "Meer dan een jaar geleden ging ik naar de dokter na felle hartkloppingen, die waren volgens de dokter het gevolg van te veel cafeïne. Bij meer dan twee blikjes voel ik dat ik teveel heb gedronken." Ze geeft aan dat het niet uitmaakt van welk merk het energiedrankje is. "Nu drink ik er eentje op woensdag of donderdag, omdat ik dan wat moe wordt en het weekend nog niet meteen voor de deur staat."
© 2013 - 2020 Enza_9o-, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Info: Het Belang van Limburg

Reageer op het artikel "Energiedrankjes doen het hartritme verhogen"

Infoteur: Enza_9o-
Laatste update: 26-03-2019
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!