InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Donorregistratie

Donorregistratie

Donorregistratie Het is een wel heel persoonlijke kwestie het wel of geen donor willen zijn. Angst en onwetendheid regeren vaak, temeer we niet aan de dood willen denken. Niet die van onszelf of onze geliefden. Bij een aantal mensen is het ook een bewust proces om wel of juist niet donor te willen zijn. Ieders mening moet uiteraard gerespecteerd worden, maar wat nu als je er zelf of bij een geliefde voor komt te staan?

Codicil of pasje

Sommige mensen halen het pasje of het codicil nog wel eens door elkaar, maar strikt genomen maakt het in de praktijk niet uit. Het papieren codicil is vele jaren geleden op de markt gekomen en daar kon je al je gegevens invullen en dus ook of je al of niet donor wilde zijn. Dit kaartje werd altijd meegedragen en mocht er ooit iemand voor de keuze komen te staan, dan kon het kaartje dit bevestigen.

In 1998 is het register geïntroduceerd en werd het mogelijk je op te geven om wel of niet donor te zijn. Als je dit gedaan hebt, dan sta je in het donorregister en heb je een geplastificeerd pasje (tot 2009 geel en daarna roze met blauw) ontvangen. Dit neemt niet weg dat als je je niet hebt laten registreren, het kaartje nog gewoon van toepassing is. Spreekt voor zich dat het wel ondertekend moet zijn.

Wanneer kan je donor zijn?

Vanaf de leeftijd van 18 jaar kan je je laten registeren als donor. Natuurlijk worden er ook donoren voor jonge kinderen gezocht, maar als dit van toepassing is zal het uiteraard altijd in overleg met de ouders gebeuren.

Waarom wel en waarom niet?

Je kunt talloze redenen bedenken, variërend van het gegeven dat je er toch niets meer aan hebt na je dood, tot in de nabijheid iemand die het nodig gehad heeft en het niet ontvangen heeft vanwege het tekort aan donoren. Of de angst voor het niet weten of en zo ja hoe het verder gaat na de dood en je het lichaam in tact wil houden of gewoon niet willen dat er in een lichaam gesneden wordt. Maar soms weten mensen gewoon niet waarom er angst is om na de dood te doneren. Uitleg om iemand verduidelijking te verschaffen heeft dan meestal geen zin, want het is een gevoel en mogelijk niet ingegeven door rationele gedachten.

Naast de discussie bij overlijden, is er ook nog de vraag wat doe je tijdens het leven? Je kunt immers op één nier leven en je kunt dus ook één nier doneren tijdens het leven. Een nier van een levende gaat gemiddeld twintig jaar mee en dat is tweemaal zolang als die van een overledene. Bovendien is de slagingskans groter. Soms kan er ook een gedeelte van een lever gedoneerd worden. In het buitenland vindt er ook al longtransplantatie plaats. In Nederland wordt er nog erg weinig tijdens het leven gedoneerd.

En jij dan?

Welke discussie wel regelmatig tussen voor- en tegenstanders loopt is het gegeven dat wanneer een man of vrouw die de organen niet doneert er zelf en nodig heeft. Sommige mensen zeggen stoer dat ze dan ook niets willen, maar de praktijk wijst uit dat het wat genuanceerder ligt als het eenmaal zover is. De mens hangt aan het leven en dus worden principes eerder opzij geschoven. Iets wat overigens heel menselijk is en wat ook nooit nagedragen zal worden. Het is en blijft immers een keuze, maar mogelijk geeft het wel nieuwe ruimte voor discussie.

Je kunt in het register kiezen voor:
  • Volledig toestemming geven.
  • Geen toestemming geven.
  • De nabestaanden laten beslissen.
  • Een specifiek persoon aanstellen om te laten beslissen.

Kan je altijd donor zijn?

Ook als je hebt ingestemd wil het nog niet zeggen dat je donor kunt zijn. Dit is van een aantal zaken afhankelijk. De arts stelt vlak voor het moment van overlijden vast in hoeverre iemand wel of niet in aanmerking komt om een orgaan of weefsel te doneren. De oorzaak van de dood, maar ook de situatie en de plaats waar iemand zich bevindt beïnvloeden die beslissing.
Voor organen is continu zuurstofrijkbloed van belang (eventueel via beademing), dit speelt bij weefsel een iets minder belangrijke rol.

Wat kan er gedoneerd worden?

Organen die in aanmerking komen voor donatie zijn:
  • Hart
  • Longen
  • Lever
  • Nieren
  • Alvleesklier
  • Dunne darm

Weefsels die gedoneerd kunnen worden zijn:
  • Hoornvliezen
  • Kraakbeen
  • Hartkleppen
  • Bloedvaten
  • Huidweefsel
  • Botweefsel
  • Peesweefsel

Tot slot

Je kunt iemand niet dwingen om donor te worden, maar de discussie voeren over het wel of geen donor willen zijn, kan geen kwaad. Het brengt bij jonge mensen meer het besef met zich mee dat ze er goed over na moeten denken en wat als ze zelf ooit een beroep op die donorbank moeten doen.

Wil je je registreren klik hier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stamceldonatie: Waarom stamcellen doneren?Stamceldonatie is een therapie die bij verschillende aandoeningen toegepast wordt om de patiënt terug van gezonde cellen…
Donor Donorregistratie & DonorcodicilDonor Donorregistratie & DonorcodicilDonor worden en Donorregistratie. Wel van plan om donor te worden, maar kom je er niet toe om tot donorregistratie over…
Mag een moslim orgaandonor zijnMag een moslim orgaandonor zijnOrgaandonatie is vaak een gevoelig onderwerp bij moslims. De regels rondom orgaandonatie binnen de islam zijn immers nie…
Bloed doneren, wel of niet doen?Bloed doneren, wel of niet doen?Bloeddonatie, je hebt er vast wel eens over nagedacht. Je kan iemands leven er mee redden! Maar zijn er ook risico’s aan…
Orgaandonatie bij leven, de voorwaarden en soorten donatiesOrgaandonatie bij leven, de voorwaarden en soorten donatiesTegenwoordig zijn veel mensen orgaandonor. Ze hebben zich ingeschreven in het donorregister om een of meerdere organen a…

Reageer op het artikel "Donorregistratie"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!