InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Passief roken: gevolgen en risico's van passief meeroken

Passief roken: gevolgen en risico's van passief meeroken

Passief roken: gevolgen en risico's van passief meeroken Passief roken kan niet te onderschatten gevolgen met zich meebrengen. Het zogenaamde passief roken of "meeroken" betekent dat je als niet-roker mee de nadelen ondervindt van de tabaksrook in je omgeving. Meeroken kan het risico op kanker en onvruchtbaarheid vergroten en bestaande infecties verergeren. Daarnaast zijn er ook de onmiddellijk voelbare nadelen van passief roken zoals een prikkende keel, een bemoeilijkte ademhaling of vervelende hoofdpijn. Verstokte rokers met kinderen wordt dan ook aangeraden om te stoppen met roken, om op die manier hun eigen gezondheid én die van hun omgeving geen verdere schade toe te brengen. Wat zijn de risico's en de gevolgen van passief roken voor de gezondheid?

Passief roken: evenzeer schadelijk

Niet alleen actief roken heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid. Sinds het einde van de twintigste eeuw is men meer en meer gaan wijzen op de gevaren van het zogenaamde passief roken. Waar actieve rokers rechtstreeks gevaar lopen voor hun gezondheid is dit voor mensen die "meeroken" in de omgeving van een roker onrechtstreeks, maar niet minder risicovol. Passief roken betekent dat je de negatieve gevolgen van tabaksrook ondervindt alleen al door te vertoeven in een ruimte waarin gerookt wordt.

Risico op kanker

Als je een niet-roker bent ken je wel het gevoel dat je krijgt als je een hele avond in de buurt van rokers vertoeft. Ook al stel je hun gezelschap wel op prijs, toch zit je met enkele vervelende gevolgen: je kleren stinken naar de rook, je moet gaan hoesten, je krijgt moeilijker adem en de rook prikt in je ogen. Dat ook meeroken schadelijk is voor de gezondheid staat buiten kijf: wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat ook passieve rokers kankerverwekkende stoffen opnemen wanneer ze ademhalen in een omgeving waarin tabaksrook hangt.

"Meeroken": risico's en gevolgen

Korte termijn

Meeroken leidt op de korte termijn tot makkelijk waarneembare nadelen. Niet-rokers zijn niet gewend aan tabaksrook en zullen sneller een geïrriteerde keel krijgen, waarbij de tabaksrook ook de neus kan prikkelen. Hierdoor bestaat de kans dat je gaat moeten niezen en hoesten. Ook je ogen kunnen geprikkeld worden waardoor ze vooral 's avonds sneller vermoeid geraken. De tabaksrook kan bovendien zorgen voor hoofdpijn en misselijkheid bij de passieve roker. De combinatie van deze factoren kan ertoe leiden dat de niet-roker zich in het algemeen erg ongemakkelijk voelt in een ruimte waarin gerookt wordt.

Lange termijn

Wanneer de kortetermijngevolgen zich verderzetten kunnen ze leiden tot infecties aan neus, keel en oren. Vooral kinderen zijn met hun nog zwak ontwikkelde weerstand gevoeliger voor dit soort ontstekingen. Voorts kunnen er negatieve gevolgen optreden voor de ongeboren baby als een zwangere vrouw vaak tijd doorbrengt in een omgeving met veel tabaksrook. Tenslotte kan meeroken na verloop van tijd ook risico's inhouden op het vlak van:
  • onvruchtbaarheid bij man en vrouw
  • ontwikkeling van longkanker
  • ontwikkeling van luchtwegeninfecties

Verergering infecties

Rokers kunnen onrechtstreeks zorgen voor een vertraagd genezingsproces bij zieke mensen met wie ze samenwonen. Wanneer je ziek bent en je partner is een zware roker, dan kan het zijn dat je minder snel zal genezen. Sommige ontstekingen of infecties kunnen zelfs verergeren als je passief meerookt. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan verkoudheid, griep, en ontstekingen aan de luchtwegen. Maar ook een chronische aandoening als astma of een jaarlijks terugkerende allergie zoals hooikoorts kan ergere symptomen met zich meebrengen als de persoon in kwestie passief rookt.

Stoppen met roken voor je omgeving

Alleen al de opsomming van al deze nadelen van passief roken kan voor een verstokte roker een aansporing zijn om definitief met roken te kappen. Vooral kinderen en mensen met een mindere weerstand lijden wanneer ze samenleven met een roker, maar op de lange termijn kunnen ook gezonde mensen risico's lopen. Een reden te meer om eindelijk die stap te zetten zodat je geen antirookspray meer hoeft te gebruiken om de kamer van de geur van je sigaretten te verlossen. Stoppen met roken is geen makkelijke onderneming maar nicotinepleisters, nicotinekauwgom en zuigtabletten met nicotine kunnen je daarbij helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De nadelen van rokenDe nadelen van rokenDat roken slecht voor de gezondheid is, weten we allemaal. Maar wat zijn nu de feiten? Wat zijn de daadwerkelijke gevare…
Hoe slecht is meeroken?Meeroken is – vaak ongewild – de tabaksrook inademen van anderen. Naarmate mensen langer meeroken neemt het risico op ro…
Meeroken, net zo gevaarlijk?De risico’s van roken zijn duidelijk: longkanker, COPD, vernauwde bloedvaten waardoor een beroerte kan ontstaan. Als nie…
Nadelen van rokenDat roken veel schade berokkent, is algemeen bekend. De waslijst van ziektes en aandoeningen die het gevolg zijn van rok…
Een aantal vragen over rokenEen aantal vragen over rokenHieronder een aantal vragen, antwoorden en feiten over het roken. Per 1 juli geld in de horeca het rookverbod, wat voor…
Bronnen en referenties
  • http://www.vigez.be/rubrieken/zoek_op_onderwerp/passief_roken.html (geraadpleegd op 11/08/2015).

Reageer op het artikel "Passief roken: gevolgen en risico's van passief meeroken"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!