InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Gif in voedsel: Wat is MRF? Metalen Retentie Factor

Gif in voedsel: Wat is MRF? Metalen Retentie Factor

Lange tijd zijn wetenschappers ervan uit gegaan dat voedsel dat een gifstof bevat, compleet wordt opgenomen door het menselijk lichaam. Dat blijkt een foutief uitgangspunt. Elke voedselsoort heeft voor elk scheikundig element een bepaalde behoudfactor. Uit nieuw wetenschappelijk onderzoek afkomstig van het forensic food lab van Mike Adams, blijkt dat heel voedsel, dus hele planten, een bijzonder hoge behoudfactor of retentiefactor hebben. Fabrieksvoer heeft vrijwel geen retentiefactor. Wat betekent dat? Dat als in fabrieksvoedsel minder gifstoffen zitten dan in biologisch voedsel, het fabrieksvoedsel toch gevaarlijker is voor het lichaam omdat alle gifstoffen kunnen worden opgenomen!

Inhoud:

Onderzoeker Mike Adams

Mike Adams van Natural News is jarenlang activist geweest en heeft duizenden artikels gepubliceerd over eten. Daarnaast werd hij als experts voor diverse documentaires geïnterviewd. Ook nam hij soms een liedje op om mensen op meer luchtige wijze te laten beseffen hoe belangrijk het is om gezond te eten, zonder gebruikmaking van de ´verworvenheden´ van de voedingsindustrie. Zijn website wordt zeer veel gelezen en Mike Adams heeft met Natural News een goed lopend bedrijf op poten gezet. In plaats van zijn geld te investeren in statussymbolen zoals auto´s en prachtige villa´s heeft de activist zich omgeschoold tot onderzoeker. Hij heeft apparatuur aangekocht waarvan menig onderzoekslaboratorium zou smullen. Met deze apparatuur heeft hij voedsel onderzocht.

Retentie betekent: behoud. De MRF of Metalen Retentie Factor drukt de mate uit waarin gifstoffen uit voeding in ons lichaam nestelen.

Gif is overal

Begin 2014 maakte Mike Adams zijn eerste bevindingen publiek. De eerste onderzoekingen zijn vooral gedaan naar het fenomeen gifstoffen. Onze hele wereld raakt dagelijks steeds sterker vervuild. Sommige gifstoffen verspreiden zich door de lucht, andere door menselijk handelen. Hierdoor komt het dat in elke groente, fruit, vlees- en vissoorten toxische stoffen zitten. Daar ontkomen we niet aan. Wat we wel kunnen doen is zorgen dat deze stoffen niet in te grote mate in ons lichaam komen.

Waarom vezels belangrijk zijn

Gifstoffen zoals kwik, arsenicum, lood, uranium en cadmium hechten zich in heel voedsel aan vezels. Vezels zitten in vrijwel alle plantaardige producten. De vezels zijn onverteerbaar. Hierdoor worden de gifstoffen niet opgenomen door het lichaam. Wanneer echter door koken of langdurig uitgevoerde fabrieksprocessen het voedsel want chemische samenstelling verandert, en de vezels minder gifstoffen aan zich binden dan zul je zien dat veel meer gifstoffen door het lichaam worden opgenomen. Kortom: een rauwe wortel eten zorgt ervoor dat minder gifstoffen in het lichaam komen dan als je dezelfde wortel kookt en in een potje opsluit, zodat het later opgewarmd kan worden.

Voorbeelden van MRF-verschillen

  • Ruwe rietsuiker zorgt voor lagere opname van gifstoffen door de darmen dan geraffineerde witte suiker.
  • Zilvervliesrijst zorgt voor lagere gifstoffenopname dan witte rijst.
  • Volkoren tarwe zorgt voor lagere gifstoffenopname dan wit meel.
  • Rauwe groenten zorgen voor lagere gifstoffenopname dan gekookte groenten.
  • Vlees heeft vrijwel geen retentiefactor; alle gifstoffen worden opgenomen.

Gifstoffen zijn vaak metalen zoals kwik, lood, koper, uranium en cadmium. Daarom wordt er gesproken van de Metalen Retentie Factor.

Het magisch-mooie van groente en fruit

Het mooie aan groente en fruit is dat ze mineralen en vitaminen loslaten maar gifstoffen vasthouden. Gifstoffen verlaten via de stoelgang het lichaam maar de voedingsstoffen komen allemaal in het lichaam. Dat lijkt wel magie: het goede komt het lichaam binnen en het foute blijft buiten het lichaam. Zo mooi zit de natuur in elkaar.
  • Het is bij een appel zo dat 99% van het kwik in de appel niet in het lichaam komt.
  • Vlees bevat geen vezels; al het kwik in vlees wordt opgenomen.
  • Melkproducten bevatten geen vezels; al het kwik in deze producten wordt opgenomen.

Juicing, is sap maken gezond?

Tijdens juicing wordt de sap van de vezel gescheiden. Sap maken kan heel gezond zijn maar zo heeft de natuur het niet bedoeld. Juicing is een goede manier voor bijvoorbeeld kankerpatiënten om snel veel voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar je hebt de vezels nodig zodat de gifstoffen niet in je lichaam komen. Om dezelfde reden is sinaasappelsap uit een pak niet erg gezond; ook de zware metalen in voorverpakte sappen worden sneller opgenomen dan zware metalen in hele vruchten. Alle voorgeproduceerde sappen uit een winkel zijn een stuk minder gezond dan het fruit als hele plant zelf. Zelf een sap maken is het voedsel aan een proces onderwerpen. Elk proces maakt het voedsel minder voedzaam. Een smoothie daarentegen een minder ingrijpend proces. Smoothies ontstaan door het blenderen van groente en fruit; het gehele fruit, inclusief het vezelgedeelte, wordt geconsumeerd. Wat de MRF betreft, zijn smoothies gezonder dan sappen of juicings.

Heel voedsel wordt zwart gemaakt

In de massamedia worden we regelmatig opgeschrikt door het fenomeen dat in biologisch voeding, biologisch dymanisch voedsel en geneesplanten gifstoffen zitten. De bevindingen van het Forensic Food Lab van Mike Adams gooien deze stelling omver. Heel voedsel, zonder pesticiden, is altijd meer gezond dan fabrieksvoedsel omdat vezels in heel voedsel gifstoffen aan zich binden. Deze vezels ontbreken in fabrieksvoedsel. Massamedia hebben jarenlang onderzoeken gepubliceerd om geneesplanten en gezond voedsel in een kwaad daglicht te stellen omdat het meer gif zou bevatten dan fabrieksvoedsel. Zelfs als dat waar is, is het belangrijk om te beseffen dat de gifstoffen nooit door het lichaam worden opgenomen. Wat belangrijk is om te weten wat de MRF van een bepaalde voedselsoort is.
Gerelateerde artikelen
Vitamine C: in welke voeding?Vitamine C: in welke voeding?Voldoende vitamine C nemen is belangrijk voor onze energie, uiterlijk en lichaamsfuncties. Vitamine C is een anti-oxidan…
De geneeskracht van radijsDe geneeskracht van radijsRadijsjes zijn een lekkere groente die je ongekookt moet opeten. Ze smaken enigszins scherp waardoor je er niet meer dan…
Gezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingGezonder eten, meer groente en fruit, gezonde voedingHet inpassen van gezond fruit en groente in het dagelijkse eetpatroon lijkt ingewikkelder dan het in werkelijkheid is. P…
Gruiten op de basisschoolHet nieuwe lesprogramma SCHOOLGRUITEN heeft als doelstelling de groente- en fruitconsumptie bij kinderen te verhogen. He…
Bronnen en referenties
  • http://www.naturalnews.com/043437_Metals_Retention_Factor_scientific_discoveries_food_toxicology.html
  • Foto´s: natural news

Reageer op het artikel "Gif in voedsel: Wat is MRF? Metalen Retentie Factor"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-01-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!