Bloeddrukmeter kopen en zelf meten is vorm van zelfzorg

Bloeddrukmeter kopen en zelf meten is vorm van zelfzorg Steeds meer bestaat de noodzaak om onze gezondheid op peil houden door middel van zelfzorg. In 2016 werd vastgesteld door de Gezondheidsraad dat één op de drie Nederlanders te hoge bloeddruk heeft. Het is dus verstandig regelmatig de bloeddruk te controleren. Dit kan bij de arts maar je kunt het ook zelf doen. Daarbij is het noodzakelijk om over de juiste kennis en soms apparatuur te beschikken. De aanschaf van een bloeddrukmeter kan dan worden overwogen. Waarop dienen we te letten bij de aankoop?

Bloeddruk laten meten

Mensen hebben soms jarenlang een te hoge bloeddruk zonder dat ze dit in de gaten hebben. Als men dan naar de arts gaat zal het noodzakelijk zijn om de bloeddruk een paar maal na elkaar te laten opnemen. Maar hier speelt soms "het witte jassen" probleem een rol. De bloeddruk kan wat hoger zijn omdat men gespannen reageert op de arts. Ook is het niet prettig om steeds de arts of apotheek te moeten bezoeken om de bloeddruk te laten meten. Daarom kan men overwegen om zelf een bloeddrukmeter te kopen.Als het goed gebeurt met de juiste apparatuur dan is het zelf meten van de bloeddruk heel betrouwbaar. Wel dient er contact te zijn met de huisarts inzake de momenten van meten en voor het bespreken van de resultaten met een behandelplan indien nodig.

Wie meet de bloeddruk?

In veel landen is het gebruikelijk dat mensen regelmatig hun bloeddruk laten controleren bij de apotheek. Zo kan men in Spanje bij iedere apotheek binnen lopen en voor één euro de bloeddruk laten meten. In Duitsland biedt de apotheek de service gratis aan om de bloeddruk op te meten. Het resultaat wordt opgeschreven en zo nodig volgt een verwijzing naar de huisarts.Tevens heeft men op vastgestelde dagen de mogelijkheid om de eigen bloeddrukmeter te laten ijken indien dit noodzakelijk is. Een maal per jaar laten ijken is belangrijk. De Nederlandse apotheken bieden deze service nog niet.

Zelfzorg door zelf meten heeft voordelen

  • Men is in thuissituatie vaak meer ontspannen
  • Méér betrokken bij eigen behandeling dus mogelijk actiever in pogingen om de bloeddruk op het juiste peil te houden
  • Men kan meerdere metingen per dag verrichten zoals 's morgens en 's avonds.

Bloeddrukmeters in verschillende kwaliteit

De bloeddrukmeter die we thuis gebruiken is een digitale meter. Deze moet nauwkeurig meten anders ontstaat verwarring. Vooraf kunnen we stellen dat de bloeddruk altijd dient te worden gemeten met goedgekeurde bloeddrukmeters. Er zijn diverse organisaties die zich bezig houden met het testen van bloeddrukmetersbelangrijkste zijn:
  • The British Hypertension Society heeft een protocol opgesteld voor het meten van bloeddrukmeters.
  • Association for Advencement of Medical Instrumentation
  • European Society of Hypertension ofwel ESH

The British Hypertension Society

Dit is een vereniging van artsen en specialisten die een onafhankelijke test hebben opgesteld en de bloeddrukmeters een bepaalde score geven. Men gebruikt hiervoor de letters A tot en met D. Een meter met een AA score is dus het beste.

Association for Advencement of Medical Instrumentation

Dit is een vereniging die in 1967 werd opgericht met het doel de kwaliteit van de medische apparatuur te bewaken.

European Society of Hypertension

Hierbij wordt de Europese standaard gehanteerd zodat de meters in geheel Europa aan dezelfde standaard voldoen. Indien goedgekeurd dan kan de bloeddrukmeter klinisch gebruikt worden.

Erop letten dat de bloeddrukmeter gevalideerd is

Het is noodzakelijk om bij aankoop na te gaan of de bloeddrukmeter klinisch gevalideerd is. Er zijn ook meters te koop die alleen klinisch getest zijn. Dit is dus echt een groot verschil en wil men goede resultaten bereiken dan is klinisch gevalideerd noodzaak.

Bloeddrukclassificatie zolas de World Health Organisation deze hanteert

Waardenbovendrukonderdruk
Lage bloeddruklager dan 100lager dan 60
Normaaltussen 100 en 135tussen 60 en 85
Milde bloeddruktussen 135 en 160tussen 85 en 100
Gemiddelde hoge bloeddruktussen 160 en 180 tussen 100 en 110
Ernstige hoge bloeddrukhoger dan dan 180hoger dan 110

Tips bij het zelf meten van de bloeddruk

  • Laat voor je de eerste keer begint bij de arts de manchet controleren
  • Men kan het beste zittend de bloeddruk meten
  • Altijd dezelfde arm en liefst de linker arm gebruiken
  • De manchet moet op de hoogte van het hart liggen
  • Neem even rust voor het meten zodat je ontspannen bent
  • Draag geen knellende kleding
  • Onderarm ontspannen op de tafel laten liggen
  • Niet spreken tijdens het opnemen van de bloeddruk
  • Houd een dagboek bij waar je de waarden in schrijft; sommige meters bieden de mogelijkheid de gegevens op de computer te verwerken.

Naast meten dient men ook te letten op een verstandige leefwijze

Naast regelmatig meten van de bloeddruk is een verstandige leefwijze erg belangrijk. Bij het ouder worden zal de bloeddruk toch al wat toenemen en daarom is het van groot belang om:
  • Op te letten met zout. In veel producten zich zoveel zout dat onze dagelijkse hoeveelheid overschreden wordt
  • Neem voldoende beweging door dagelijks minstens 30 minuten te lopen
  • Voldoende groenten en fruit te eten
  • Wees matig met alcohol en eet geen drop
  • Probeer vet te minderen
  • Zo nodig wat proberen af te vallen zal zeker helpen
Gerelateerde artikelen
Zelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterZelf je bloeddruk meten met een bloeddrukmeterLees hier alles over zelf je bloeddruk meten met behulp van een bloeddrukmeter. Lees hier alles over het meten van je bl…
Hoge bloeddruk gevaarlijkHoge bloeddruk gevaarlijkEen hoge bloeddruk heeft vaak geen duidelijke oorzaak maar kan komen door verkeerde voeding, roken of alcohol. Een hoge…
Bloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterBloeddruk meten met een eigen bloeddrukmeterDe hoogte van de bloeddruk is vaak een indicator van je algehele gezondheid en welzijn. Een te hoge of te lage bloeddruk…
Weetjes over bloeddruk?Weetjes over bloeddruk?We horen van alles over bloeddruk, o.a. dat je op moeten letten dat je niet een hoge bloeddruk (dit noemen we hypertensi…

Altijd ziek in je vakantie?Altijd ziek in je vakantie?Heb jij dat ook altijd? De eerste paar dagen van je vakantie lig jij ziek op bed. Altijd in de vakantie, en nooit tijden…
Rabiës, hondsdolheid: vaccinatie tegen speekselvirusinfectieRabiës, hondsdolheid: vaccinatie tegen speekselvirusinfectieGebeten worden door een hond, het kan u zomaar overkomen! De kans dat u daarbij rabiës oploopt is binnen Europa zeer kle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Soc7, Pixabay
  • Gesund leben magazin winter 2014
  • Bloeddrukmeter.be
  • www.baf.be

Reageer op het artikel "Bloeddrukmeter kopen en zelf meten is vorm van zelfzorg"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 06-07-2020
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!