Thuiszorgwinkel: specialist in hulpmiddelen en zorgartikelen

Thuiszorgwinkel: specialist in hulpmiddelen en zorgartikelen In de thuiszorgwinkel voor hulpmiddelen kun je o.a. een kraampakket aanschaffen voor een thuisbevalling en borstkolfapparatuur. Rollatorgebruikers komen er soms twee keer. De eerste maal om die rollator aan te schaffen. En vervolgens omdat ze ermee gevallen zijn, en een beschermingshoes nodig hebben om met hun gebroken arm in het gips te kunnen douchen. Maar ouderen kunnen er ook terecht voor een veilige scootmobiel, sta-op-stoel, seniorenbed, traplift, etc.

Thuiszorgwinkel

Het standaard assortiment van de gemiddelde thuiszorgwinkel is bijzonder breed. Je kunt daarbij denken aan plastic beschermingshoezen voor ledematen in het gips, om zo te kunnen douchen met je gebroken been of arm. Maar ook bijv. aangepaste bedden, rollators, babyweegschaal, krukken e.d. Dergelijke zorgartikelen worden meestal verkocht, maar als je de spullen slechts tijdelijk nodig hebt, is huren ook een optie. Voor zover er vergoeding van deze hulpmiddelen bestaat, is die ondergebracht bij de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) en in de Zvw (Zorgverzekeringswet).

Courante zorgartikelen

Veel gevraagde hulpmiddelen waarop klanten regelmatig een beroep doen, in alfabetische volgorde:

Bedrail

Het bedrail is in feite een steun die nodig is bij het in- en uitstappen van het bed, als je niet meer zo soepel bent. Je schuift de basis onder je bed, zodat je naar keuze links of rechts een steun ter hoogte van de bedrand naast je matras krijgt. Waardoor je makkelijker en veiliger, zowel in- als uit bed kunt komen. Dergelijke steunen zijn er in vele soorten en maten.

Borstkolfapparaat

Als je niet altijd in staat bent je baby te voeden op het moment dat je moedermelk volop aanwezig is, kun je de melk met een borstkolfapparaat aftappen. De techniek is gebaseerd op een elektrisch pompje dat via zuigende napjes moedermelk afneemt. Het principe vertoont grote gelijkenis met een melkmachine waarmee koeien van hun melkproductie worden afgeholpen. De aanschafprijs hangt af van het aantal opties zoals een extra bewaarfles en reserve pomp.

Hometrainer

Indien je als oudere te weinig beweegt kun je een hometrainer aanschaffen, compleet met hartslagmeter en afstandsmeter. De leverancier monteert het apparaat thuis. Regelmatige lichamelijke inspanning is niet alleen goed voor beenspieren en soepele (knie)gewrichten. Dagelijks lekker zweten is vooral belangrijk voor een optimaal functionerend hart, longen en goede bloedsomloop, oftewel een betere conditie. Want zoals we allemaal weten: "rust roest".

Kalenderklok

Voor vergeetachtige personen is zo'n duidelijke seniorenklok, met grote cijfers en letters, reuze handig. Want behalve de tijd wordt ook de dag van de week, en datum elke dag opnieuw correct weergegeven. Let op dat het aan te schaffen model ook de zomer- en wintertijd automatisch bijhoudt. Klok wordt niet vergoed door een verzekering.

Kraampakket

Een kraampakket bevat alle benodigdheden die bij een thuisbevalling noodzakelijk zijn. In de doos vind je o.a. kraamverbanden, navelklem, handschoenen, doekjes e.d.

Kunststof douchekruk

Zo'n kruk of douchestoel is vooral belangrijk als je niet meer zo stabiel kunt staan en het risico loopt uit te glijden of te vallen. Lekker zittend douchen, naar keuze met of zonder rug en/of armleuningen.

Pillendoos

Je hoeft niet oud of vergeetachtig te zijn om regelmatig kwijt te zijn of je wel of niet reeds je voorgeschreven dagelijkse medicijnen hebt ingenomen. Zo'n handige pillendoos met voor iedere week zeven vakjes in verschillende kleuren is een aangename geheugensteun. Ook per dagdeel zijn er afzonderlijke vakjes voor de pillen en poeiers.

Pot opener

Je moet soms veel kracht hebben om de vacuüm gesloten deksel van een nieuw potje appelmoes los te draaien. Zelfs menige sterke kerel moet daarbij goed z'n spieren gebruiken. Een pot opener verricht wonderen.

Rolstoel en rollator

In alle soorten en maten te krijgen vanaf zo'n 80 euro. De deskundigen van de thuiszorgwinkel kunnen u het beste advies geven, wat in uw specifieke situatie de beste aanschaf is. Volgens het CBS zijn er 150.000 Nederlanders die constant een rolstoel gebruiken. Daarnaast is er nog een groep die zo'n hulpmiddel tijdelijk nodig heeft, bijvoorbeeld vanwege een gebroken been.
Probeer zo'n rollator trouwens eerst tweede hands, via marktplaats of een bejaardentehuis op de kop te tikken.

De groep rollatorgebruikers is vele malen groter, wat o.a. blijkt uit het feit dat jaarlijks zo'n 1400 mensen de spoedeisende hulp nodig hebben als gevolg van een ongeluk met een rollator. Die moeten dan soms weer aankloppen bij de thuiszorgwinkel voor aanvullende hulpmiddelen.

Telefoon met grote cijfers

Als het zicht niet meer zo best is zijn dergelijke apparaten een uitkomst. Sommige modellen zijn voorzien van een alarmsysteem, waarmee je iemand via een reeds ingesproken bericht kunt oproepen. Er zijn trouwens ook mobiele telefoons verkrijgbaar die speciaal voor senioren zijn ontworpen.

Verkrijgbaarheid en concurrentie

Er zijn in het hele land legio organisaties die thuiszorgwinkels exploiteren, zodat er niet alleen voldoende aanbod is, maar ook gezonde concurrentie. Het internet wijst wat dit betreft ook de weg, mede omdat er ook via internet besteld kan worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trapliften: gebruik, reparatie en onderhoudTrapliften: gebruik, reparatie en onderhoudEen traplift zorgt ervoor dat mensen die slecht ter been zijn langer in hun eigen woning kunnen blijven wonen. Een trapl…
Een traplift aanschaffen, doen of niet?Een traplift aanschaffen, doen of niet?Bent u minder goed ter been en heeft u moeite om de hoger gelegen verdiepingen in huis te bereiken, dan krijgt u met een…
Seniorenbed en Hoog/Laag bed kopen of hurenWil je een seniorenbed of een hooglaagbed aanschaffen of huren, dan is het goed je te oriënteren op de mogelijkheden voo…
Traplift of stoellift; uw huis weer helemaal bereikbaarTraplift of stoellift; uw huis weer helemaal bereikbaarIeder mens wil zo lang mogelijk zelfstandig in zijn of haar eigen huis blijven wonen. Maar voor mensen met een lichameli…

Boos worden en het risico op een hartaanvalBoos worden en het risico op een hartaanvalHartaanvallen en ander hartfalen vormen heel vaak de oorzaak van een overlijden. Veel verschillende factoren kunnen je r…
Lekker slapen met de Deep Sleep Pillow SprayLekker slapen met de Deep Sleep Pillow SprayLekker slapen, dat doet lang niet iedereen. Er zijn allerlei redenen, waarom we 's nachts de slaap niet kunnen vatten of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cocoparisienne, Pixabay
  • NH-Dagblad
  • Totalezorgwinkel.nl (14-5-2019)

Reageer op het artikel "Thuiszorgwinkel: specialist in hulpmiddelen en zorgartikelen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 20-05-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Ouderdomskwalen
Medische informatie…
Schrijf mee!