InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het zenuwstelsel en geneesplanten

Het zenuwstelsel en geneesplanten

Het zenuwstelsel is een netwerk van neuronen die langs vezels in de ruggengraat en in de hersenen met elkaar in communicatie treden. Dit netwerk geeft ons zowel fysieke als psychische informatie. Het stuurt spieren aan, regelt ons coördinatievermogen om dingen op te pakken en obstakels te ontwijken, maar geeft ook sensaties en gevoelens die meer met geestelijke activiteit geassocieerd wordt. Je kunt stellen dat de zenuwen de overbruggende factor tussen lichaam en geest zijn.
Walnoten is breinvoedsel / Bron: AndonicO, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Walnoten is breinvoedsel / Bron: AndonicO, Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Inhoud:

Verband tussen lichaam en geest

Het verband tussen het fysieke lichaam en emotionele uitingen wordt via het zenuwstelsel in een ziekte overgebracht. Een negatieve gedachte kan terugslaan op het lichaam in de vorm van hoofdpijn of buikpijn. Omgekeerd kunnen positieve gedachten ons genezen. Uit talloze onderzoeken blijkt dat positief ingestelde mensen sneller genezen dan mensen met een negatieve instelling. Ook verliezen mensen sneller stressgevoelens als ze een hond of kat aaien; zo wordt positiviteit in de vorm van het uiting geven aan liefde voor een medeschepsel geneeskrachtig voor het eigen lichaam. Ook hiervoor is wetenschappelijk bewijs. Er zijn ziekenhuizen in de V.S. die hiervan gebruik maken doordat patiënten hun huisdier mogen meenemen.

Stress en ziekten

Stress is een belangrijke factor bij ziekten. Soms kan stress zich heel lichamelijk uiten, zoals een bepaalde kledingsoort die stress levert voor het huidoppervlak. Maar vaker is werkstress, relatiestress en stress die gepaard gaat met persoonlijke problemen van financiële aard een belangrijke trigger voor een ziekte. Slaapgebrek, slechte eetgewoonten hebben, fysiek letsel of spijsverteringsproblemen hebben kunnen allemaal aan stress bijdragen. Wanneer voedsel niet optimaal verteerd wordt, krijgt het lichaam niet genoeg voedingsstoffen binnen en dat levert een bepaalde vorm van stress op voor het lichaam. Bij fysiek letsel wordt het zelfherstellend vermogen van het lichaam zwaar beproefd en dat kan stress genereren.

Sint Janskruid, daar word je vrolijk van. / Bron: Luis Fernández García, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.1)Sint Janskruid, daar word je vrolijk van. / Bron: Luis Fernández García, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.1)

Manieren om jezelf van stress te bevrijden

Wanneer een vorm van stress ontstaat kan het lichaam geholpen worden met kruiden om de stress te verminderen. Dat is echter vaak niet de eerste oplossing. Een warme douche, een verkwikkend bad, een massage en een goed gesprek kunnen stress soms goed verhelpen. Zelfs een ademhalingsoefening, een wandelingetje, fysieke inspanningen en een vrijpartij kunnen het lichaam van stress ontladen.

Spijsvertering en stress

Een goede spijsvertering is essentieel om alle soorten ziekten te voorkomen en het zorgt er eveneens voor dat het lichaam beter is gewapend tegen stress. Stress kan namelijk verergeren door een mineralentekort. Vitamine B, C en E, calcium, magnesium, zink en de essentiële omega 3, 6 rn 9-vetzuren zijn uiterst belangrijk voor het geestelijk welbevinden. Wanneer deze stoffen te weinig aanwezig zijn dan kan een stressvolle ervaring sneller omslaan in een woedeaanval of ziekte. Wanneer we veel witmeelproducten , industriële voeding uit supermarkten en producten met geraffineerde suiker eten, is het krijgen van stress een stuk makkelijker. Een natuurarts zal aan een persoon met stress altijd eetvoorschriften geven als deze te weinig gezonde stoffen binnen krijgt.

Kamille, daar word je lekker rustig van. / Bron: Simplicius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kamille, daar word je lekker rustig van. / Bron: Simplicius, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Kruiden en het zenuwstelsel

Kruiden kunnen de mens doen ontspannen, neem bijvoorbeeld valeriaan. Andere kruiden zoals sint janskruid kunnen het humeur positiever maken. Ginseng en de groente alfalfa scherpen de concentratie. Kamille is een rustgevend kruid. Kruiden en groenten maar ook walnoten omega 3-vetzuren leveren, kunnen de psychische gesteldheid van de mens positief beïnvloeden.

Adaptogenen

Diverse kruiden werken als adaptogeen; ze maken het lichaam beter weerbaar bij stressvolle situaties. Een adaptogeen wordt een stof genoemd die het aanpassingsvermogen van de mens vergroot. Voorbeelden van adaptogenen zijn: ginseng, schisandra, ashwaganda, brahmi, wilde asperge, zoethout, basilicum, ho shou wu en bihringaraj.
Gerelateerde artikelen
Nervositeit. Kruidenthee tegen nervositeit, stress en angstNervositeit. Kruidenthee tegen nervositeit, stress en angstNervositeit, stress en angst. Onderstaand recept bevat een kruidenmengsel voor thee dat kan zorgen voor ontspanning. Ook…
Natuurlijke middelen tegen stressNatuurlijke middelen tegen stressEr zijn diverse natuurlijke, plantaardige geneesmiddelen (fytotherapie) die werkzaam zijn tegen stress. Bekende middelen…
Wat veroorzaakt stress?Wat veroorzaakt stress?Wat is stress en waar komt het vandaan? De oorzaken van stress zijn soms moeilijk te bestrijden, omdat de niet iedereen…
Vago en Sympathico TonicusVago en Sympathico TonicusVago of Sympathico Tonicus, wat houdt dit in? Vago en Sympathico hebben te maken met ons zenuwstelsel c.q. het autonome…
Welk effect heeft stress op het lichaam?Tegenwoordig heeft de helft van de mensen in Nederland last ervan. Stress zelf is een volledig natuurlijk fenomeen. Je z…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het zenuwstelsel en geneesplanten"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 29-03-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!