Waarom we genezen van placebo's

Mensen genezen niet van een geneesmiddel maar van het placebo-effect dat gepaard gaat met het inslikken van een pilletje. Een placebo is een pilletje zonder werkzame stof erin. Deze worden onder andere gebruikt in wetenschappelijke experimenten om te onderzoeken of het medicijn daadwerkelijk werkt. Het verschil in werking tussen een placebo en een echt medicijn is soms maar enkele procenten. Als een medicijn 5% meer werkt dan een placebo, mag het al op de markt komen als een medicijn. Zo zijn de regels. Deze grootschalige georganiseerde medicijnfraude begint steeds sterker aan het daglicht te komen. Het moge aan iedereen duidelijk zijn dat een verschil in genezingspercentage van enkele procenten eenvoudig te verkrijgen is door statistische verschuiving van onderzoeksgegevens. Dat gebeurt op structureel niveau.

Inhoud:

Positieve instelling doet het lichaam genezen

Wanneer een arts de patiënt gerust stelt en zegt dat het allemaal goed komt en de ziekte snel zal verdwijnen, leidt dat ertoe dat de mens zich positief op een genezing gaat instellen. De menselijke geest is een weinig begrepen fenomeen. De wetenschap denkt zelfs dat de geest niet los bestaat van het lichaam. De menselijke geest is verbonden aan het lichaam via de hormoonklieren of het endocriene systeem. Zodra een mens verandert in gemoedstoestand, zorgen de hormonen ervoor dat het lichaam daarop anticipeert. Iedereen weet dat je van een stressvol bericht acuut buikpijn of hoofdpijn kan krijgen. Deze aandoeningen zijn aldus direct veroorzaakt door de geest en komen niet van een lichamelijke factor. Omgekeerd is het ook zo dat als we een positief bericht krijgen, we allerlei stoffen aanmaken die het immuunsysteem versterken.

Andreas Moritz, het body & mind mysterieAndreas Moritz, het body & mind mysterie

Nep-operatie geneest hartkrampen

In zijn boek 'Het body & mind mysterie' doet Andreas Moritz uit de doeken hoe goed een placebo in feite werkt. Hiervoor gebruikt hij wetenschappelijke onderzoeken die de geneeskrachtige werking van een placebo hebben onderzocht. In een onderzoek waarin mensen met angina pectoris oftewel hartkrampen werden behandeld werden vijf mensen niet echt geopereerd maar direct na het insnijden in het lichaam werd de huid weer dicht gemaakt. Dertien anderen werden daadwerkelijk behandeld. Tien van de dertien mensen zeiden inderdaad verbetering te bemerken van de operatie. Het opvallende was echter dat alle vijf mensen die een nepoperatie hadden ondergaan ook verbeteringen zoals een verbeterd uithoudingsvermogen waarnamen. Houdt men zichzelf voor de gek? Nee! Doordat men ervan uitging dat de operatie een verbetering van de toestand ging geven, stelde het lichaam zich vanzelf in op die verbetering.

Dokter geneest met positieve woorden

Bovenstaand onderzoek is niet grootschalig uitgevoerd; je kunt niet te veel mensen in de waan laten geopereerd te worden. Een ander wetenschappelijk onderzoek werd gedaan door de huisarts K.B. Thomas uit Southampton. Hij onderzocht in totaal 200 mensen met relatief onschuldige ziekten zoals hoest, verkoudheid, hoofd-, maag, keel- en rugpijn. Hij vertelde de ene helft dat ze veel kans op verbetering hadden. De andere helft werd verteld dat het wel eens wat langer zou kunnen duren en dat uitzicht op verbetering niet snel verkregen kon worden. Met andere woorden: hij gaf de 100 mensen een positief beeld en 100 mensen een negatieve prognose. Van de positieve consulten verklaarden 64% zich na enkele dagen weer gezond. Van de negatieve consulten bleek dat na een week 39% de lichte aandoening kwijt was. Dat is op zich al een groot verschil. Maar deze huisarts ging nog verder met zijn onderzoek. Hij had namelijk in beide groepen de helft van de mensen een placebo gegeven. Van de placebogroep genas 53% van de mensen en van de groep die een echt medicijn kreeg slechts 50%. Wanneer dit soort onderzoeken vaker zouden worden gedaan en gepubliceerd en de uitkomst van gelijke strekking is, zou de mensheid voorgoed het vertrouwen in de farmaceutische industrie verliezen.

Bloedende maagzweer geneest door vertrouwen

Een laatste placebo-onderzoek dat Moritz beschrijft is het onderzoek naar mensen met een bloedende maagzweer. De onderzoekers vertelden de mensen dat ze een nieuw veelbelovend medicijn voorgeschreven kregen. De onderzoekers verdeelden de patiënten in drie groepen.
  • Groep 1: Deze mensen kregen het nieuwe medicijn,
  • Groep 2: Deze mensen kregen een middel dat de bloedingen verergert,
  • Groep 3: Deze mensen kregen een placebo.
De onderzoekers hadden de uitslag van het onderzoek nooit verwacht. Elke groep bevatte namelijk een nagenoeg gelijk genezingspercentage! Hoe kan dat? Vertrouwen in de goede afloop zorgt ervoor dat het lichaam positief ingesteld raakt op genezing met als gevolg dat het immuunsysteem zich verbetert. De hormoonhuishouding verandert dermate dat vele stoffen worden afgescheiden die het immuunsysteem verbeteren. Vooral het feit dat mensen in groep 2, die een middel innamen dat maagbloedingen moet verergeren toch genazen, verbaasde de onderzoekers.

Infectie geneest het lichaam

De huidige geneeskunde gaat er nauwelijks vanuit dat de geest oorzaak is van vele ziekten. Daarnaast ziet de reguliere geneeskunde het verschijnsel ''infectie'' helemaal verkeerd. Volgens Andreas Moritz die een bekende schrijver en natuurgenezer is, blijkt een infectie geen ziekte maar een manier van het lichaam om de balans te herstellen. Door een infectie te laten plaatsvinden zal de oorzaak van een ziekte weg genomen worden. De oorzaak ligt vrijwel altijd in verkeerde voeding in combinatie met stressfactoren. Als we gezonde voeding eten kunnen we stressfactoren beter aan.

Toxinen

In het lichaam zitten veel toxinen; dat zijn gifstoffen. Daar merk je niks van omdat het lichaam zo is ingesteld dat het gifstoffen inkapselt in vetweefsel. Dat is overigens een belangrijke oorzaak van de ziekte obesitas oftewel overgewicht. Maar ook mensen die hier geen last van hebben, bouwen een teveel aan gifstoffen op in hun lichaam. Toch kun je jezelf jarenlang gezond blijven voelen. Op een gegeven moment is het voor het lichaam echter teveel. Dan komen deze gifstoffen naar buiten en als het immuunsysteem vervolgens niet sterk genoeg is voel je je moe, ziek, of ontstaat er een vorm van infectie, bijvoorbeeld een maagzweer.

Medicijnen bestrijden symptomen

Medicijnen zullen in deze vrijwel nooit helpen. Deze zijn altijd ontworpen om de symptomen te bestrijden. Je voelt minder pijn na een medicijn. Het lichaam gaat echter gewoon door met de infectie totdat het weer geneest, uit zichzelf. Vervolgens denkt de arts en patiënt dat iemand door het medicijn is genezen. Dat is echter niet zo. Men geneest veeleer ondanks het medicijn. Want zoals iedereen weet zit aan een synthetisch medicijn vele bijwerkingen gekleefd. Het lichaam moet nog iets harder werken om de nieuwe gifstoffen - in het medicijn- onschadelijk te maken. Ook dat gebeurt door chemische componenten in het vetweefsel op te slaan.

In dit artikel staat de visie van Andreas Moritz verkondigt, een belangrijke schrijver en natuurgenezer uit Duitsland die sinds lange tijd in Nieuw Zeeland werkzaam is.

Lach en genees

Placebo's blijken vaak net zo goed te werken als een medicijn. Dat betekent in feite dat een medicijn helemaal niet zo goed werkt. Inmiddels weten we dat door positief denken, lachen, of dieren aaien mensen kunnen genezen. Dat komt omdat het endocriene systeem vele positieve hormonen voort brengt door positieve handelingen. Hierdoor wordt het immuunsysteem direct versterkt en kan de ziekte verdwijnen!

Wetenschap en het begrip geest

Wat betekent dit voor de wetenschap? In de wetenschap zijn lichaam en geest gescheiden of sterker nog: men ontkent het verschijnsel geest (om over de ziel maar te zwijgen). Wetenschappers gaan uit van het denkbeeld dat geest een illusie is die we onszelf aanpraten doordat met elkaar communicerende neuronen in combinaties met allerlei chemische reacties ons het waanbeeld geven dat we een geestelijk vermogen hebben. Deze visie is echter vrij recent: slechts een jaar of tweehonderd wordt deze theorie, die een gevolg is van het materialistische, mechanische wereldbeeld verkondigd. Daarvoor hadden mensen altijd het idee dat de mens naast een lichaam ook een geest en ziel heeft. Helaas is het instrumentarium van de wetenschap niet bij machte om een ziel of een geest te wegen, hoewel het gedeeltelijk via kirlian-fotografie zichtbaar kan worden gemaakt voor het menselijk oog. De wetenschap redeneert: als het niet gemeten kan worden, bestaat het niet. Het zou een belangrijke stap voorwaarts zijn in de wetenschap als wel wetenschappelijk kan worden vast gesteld dat de mens beschikt over een geest. Voorbeelden uit de geneeskundige praktijk laten namelijk fenomenen zien die we niet anders kunnen verklaren dan met de veronderstelling dat de mens over een geest beschikt. Deze geest kan ons genezen, via het placebo-effect en ziek maken, via de stressfactor.
Gerelateerde artikelen
Placebo: beter dankzij nepmedicijnPlacebo: beter dankzij nepmedicijnJe wordt gefopt waar je bijstaat. De arts die je een placebo voorschrijft. Dit weet je natuurlijk niet en je slikt braaf…
Placebo-effect bij marketing van productenHet placebo-effect kent al jaren bekendheid binnen de medische wereld. Echter, niet alleen de medische wereld werkt met…
Genezen met een placeboEen placebo is een pil zonder medicinale werkzaamheid. Placebo´s worden gebruikt tijdens onderzoeken naar medicijnen. Ee…
Het placebo- en nocebo-effectVeel mensen hebben in het dagelijks leven te maken met het placebo-effect en het nocebo-effect. Hierbij is het placebo-e…

Paars-rode strepen en striemen: buik, benen, rug en borstenPaars-rode strepen en striemen: buik, benen, rug en borstenHeb je last van paars-rode of rood-blauwe strepen, striemen of lijnen op buik, dijen, benen, rug en/of borsten? Mogelijk…
Babydoekjes zonder parfumBabydoekjes zonder parfumIn veel vochtige babydoekjes zit parfum. Hierdoor kan de tere babyhuid geïrriteerd raken. Daarom is het zeker bij baby’s…
Bronnen en referenties
  • Andreas Moritz, Het body & mind mysterie, uitgeverij succesboeken.nl
  • Foto placebo doosje: http://designyoutrust.com/2013/01/universal-remedy/
  • Afbeeldingen van placebo´s en lachen: Thomas Dijkman

Reageer op het artikel "Waarom we genezen van placebo's"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-04-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!