InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bijwerkingen van maagzuurremmers

Bijwerkingen van maagzuurremmers

Mensen krijgen te snel maagzuurremmers voorgeschreven. Deze medicijnen vergroten na drie maanden gebruik de kans op gastro-enteritis. Sommige maagzuurremmers zijn zonder recept verkrijgbaar. Dat gaat veel nieuwe patiënten opleveren in verband met de talloze bijwerkingen van deze onterecht als onschuldig betitelde medicijnen. Protonpompremmers zijn een bekende maagzuurremmer. Tussen 1998 en 2007 steeg het gebruik van dit medicijn vijf maal. Mensen hebben last van een refluxaandoening, waarna ze de medicijnen voorgeschreven krijgen. Het is onduidelijk waarom steeds meer mensen een refluxaandoening hebben. Soms is de oorzaak dyspeptische klachten. Men heeft of te veel of te vet gegeten. In plaats van normaal eten grijpt men direct naar een medicijn. Dat is onnodig.
Maagzuurremmers gebruiken en kreeft eten kan leiden tot voedselallergie. / Bron: JAKclapclap47, Wikimedia Commons (Publiek domein)Maagzuurremmers gebruiken en kreeft eten kan leiden tot voedselallergie. / Bron: JAKclapclap47, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Maagzuur op verkeerde plek

Vaak heeft men geen last van een teveel aan zuur maar maagzuur op de verkeerde plaats. Als je in dat geval maagzuurremmers gebruikt, zal het eten minder goed verteren, wat overigens weer een oorzaak is van refluxaandoening. Op deze manier kan een medicijn bij brandend maagzuur zelfs maagzuur veroorzaken. Verder is een verminderde functie van de alvleesklier een oorzaak van brandend maagzuur. Dat kan een stuk beter worden verholpen door geneesplanten te gebruiken die de werking van de pancreas of alvleesklier stimuleren.
Middel tegen brandend maagzuur zonder bijwerkingen is het drinken van 10 ml aardappelsap. Een ander middel dat wel enige bijwerkingen kent voor hartpatiënten is zoethout.

Pijnstillers en maagzuurremmers

Een pijnstiller zoals ibuprofen is schadelijk voor de maagwand. Soms gaat het gebruik van dit medicijn gepaard met het voorschrijven van een maagzuurremmer. Hetzelfde geldt voor cortisolpreparaten. Het is niet slim om de bijwerkingen van een medicijn tegen te gaan met een ander medicijn. Zo maak je jezelf afhankelijk van medicijnen. Maagzuurremmers verstoren de darmflora waardoor men eerder een ontsteking krijgt zoals gastro-enteritis.

Allergie? Mijd maagzuurremmer!

Omeprazol, ranitidine en cimetidine zouden eigenlijk zo min mogelijk moeten worden gebruikt, dat geldt met name voor mensen met immuunsysteemproblemen, mensen met allergische problemen en maagdarmpatiënten. Daarnaast kan volgens Amerikaans onderzoek het gebruik van maagzuurremmers de kans op een longontsteking met 30% vergroten. Wie synthetische antibiotica gebruikt in combinatie met maagzuurremmers heeft een 42% grotere kans op de darminfectie clostridium difficile. Uit een onderzoek op 133.000 mensen blijkt dat mensen die maagzuurremmers met antibiotica combineren 80% meer kans hebben op diarree die is gerelateerd aan clostridium difficile. In Europa lopen de totale kosten in de gezondheidszorg door deze af te raden combinatie op tot drie miljard euro per jaar.

Maagzuurremmer veroorzaakt zwakke botten en voedselallergie

Maagzuur is nodig voor de opname van calcium. wanneer we met maagzuurremmers de calciumopname verstoren kan het lichaam besluiten om calcium uit de botten te onttrekken. Hierdoor ontstaan zwakke botten. Maar dat is niet de enige ernstige bijwerking, zoals je al gemerkt had. Een belangrijke bijwerking van maagzuurremmers is dat de spijsvertering verstoord wordt. Dat betekent onder meer dat de kans op een voedselallergie aanzienlijk toeneemt. Proteinen kunnen niet goed meer worden verteerd en komen in pure vorm in het bloed terecht. Dat leidt in het slechtste geval tot allergische reacties, vooral als het eiwitten uit vlees, vis, schaal- en schelpdieren betreft. Dierlijke eiwitten bevatten toxinen, met name de zogenoemde zeevruchten.

Soja-allergie? Gebruik geen maagzuurremmer

Voedselallergie kan getriggerd worden door verminderde spijsvertering. Een voorbeeld is hazelnoot. je kunt dit heel je leven met plezier gegeten hebben maar als je te veel maagzuurremmers hebt gebruikt is er de kans op een notenallergie. Daarnaast is een soja-allergie een bekend fenomeen. Overigens behoort soja tot de peulvruchten die van oorsprong slechts marginaal gegeten worden. Het is populair geworden omdat het een goedkoop te produceren product is maar echt gezond zijn sojaproducten allerminst. Alleen tempeh wat gefermenteerde soja is of miso, ook gefermenteerde soja, zijn gezond. Mensen met een soja-allergie moeten sowieso geen maagzuurremers in nemen omdat in de tabletten sporen van soja(!) kunnen zitten en daardoor allergische reacties worden getriggerd.

Eliminatiedieet ipv maagzuurremmer

In plaats van maagzuurremers gebruiken kun je beter een eliminatiedieet proberen. Dat is een dieet waarbij je alle producten die maagzuur veroorzaken schrapt. Hierdoor verdwijnt het maagzuurprobleem op een natuurlijke manier. Na twee weken kun je vervolgens overschakelen op een rotatiedieet. Dat houdt in dat je langzaam, eens in de vier dagen de maagzuurveroorzakende producten weer inneemt.

De darm denkt mee, boek van K.D. RunowDe darm denkt mee, boek van K.D. Runow

Vrije verkoop maagzuurremmers creëert nieuwe patiënten

Omdat maagzuurremmers zonder recept kunnen worden gekocht lijkt het net alsof ze onschuldig zijn. Men is zich niet bewust van de vele bijwerkingen. Een relatief klein probleem -maagzuur- wordt met zware middelen opgelost die ander ziekten in de hand werken. Van een maagzuurprobleem tot een longontsteking, voedselallergie of depressie; het is allemaal mogelijk. Gastro-enteritis, depressie, de ziekte van Parkinson en andere degeneratieve hersenziekten zijn allemaal aan elkaar gelinkt. De kans is erg groot dat deze ziekten samen met voedselintoleranties, vitaminetekorten en osteoporose de komende jaren in aantal toenemen door deze vrije receptloze verkoop. Dat komt omdat in de darmen zenuwcellen zijn die rechtstreeks in verbinding staan met de hersenen. Klaus Dietrich Runow schreef er een specialistisch boek over, dat een must is om te lezen voor elke arts.
Gerelateerde artikelen
Specerijen: zoethoutZoethout behoort ook tot de specerijen. Dit lijkt misschien vreemd en het is dan ook zo dat het vrijwel niet in de keuke…
Zoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezenZoethoutwortel, voor een betere gezondheid van slijmvliezenZoethoutwortel is een adaptogeen kruid wat diverse gezondheidsvoordelen kan opleveren. Zo is het onder andere goed voor…
De geneeskracht van zoethoutDe geneeskracht van zoethoutZoethout is een stokje waar je lekker op kunt knauwen. Dat is goed voor je tanden. Het smaakt zeer lekker en zoet. Het w…
Zoethout tegen maagzwerenZoethout tegen maagzweren2000 jaar geleden! In de Oudheid! Vroeger! Soms lijkt het wel alsof geneeskruiden alleen maar van vroeger en hopeloos ou…
Antacida (maagzuurremmers): Medicatie bij maagzuur (reflux)Antacida (maagzuurremmers): Medicatie bij maagzuur (reflux)Antacida (maagzuurremmers) zijn medicijnen die het zuurgehalte van de maag neutraliseren, wat nuttig is bij bijvoorbeeld…
Bronnen en referenties
  • Boek: De darm denkt mee, Klaus Dietrich Runow,
  • Boek: Het body & mind mysterie, Andreas
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: JAKclapclap47, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Bijwerkingen van maagzuurremmers"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 24-04-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!