InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > 10 manieren om plastic te consumeren

10 manieren om plastic te consumeren

10 manieren om plastic te consumeren Plastic verpakkingen geven af. Alle producten uit plastic verpakkingen bevatten plastic. Dat betekent bijvoorbeeld dat als je plastic drinkt uit een plastic flesje, je plasticdeeltjes binnenkrijgt. Plastic lekt de stof BPA. Van deze stof is bekend dat het de hormoonspiegels beïnvloed. Dat is niet alleen slecht voor vrouwen boven de 40, maar voor elk lid van de mensheid. Wanneer de temperatuur stijgt is er een grotere kans tot het vrijkomen van Bisfenol A (BPA) in het water. Er zijn vele manieren om plastic binnen te krijgen. Hier staan er slechts tien beschreven.

Inhoud:

Nanoplastic-alarm!

Veel voedsel bevat plastic. Het schijnt dat je tegenwoordig al honderden nanodeeltjes plastic naar binnen krijgt als je mosselen of vis eet. Nanodeeltjes zitten in allerlei cosmetica- en schoonmaakproducten. Plastic afval mag een grote visuele vervuiler zijn maar nanoplastic deeltjes zijn voor de mens een veel groter gevaar. Ze worden slecht afgebroken in het milieu en komen in ons lichaam terecht waar het schade aanricht en voor ziekten zorgt. Het verschijnsel nanoplastic is nauwelijks onderzocht omdat fabrikanten het nog maar kort in hun producten stoppen. Het is alarmerend dat in een tijdsbestek van 10 jaar anno 2014 overal in de oceanen grote hoeveelheden nanoplastic wordt aangetroffen.

Plastic-extract met water / Bron: Peter Griffin, PublicDomainPicturesPlastic-extract met water / Bron: Peter Griffin, PublicDomainPictures

1. Waterflesje

Water is een medicijn maar als je het uit een plastic fles drinkt bieden de voordelen niet op tegen de nadelen. Een halve liter fles water meenemen naar je werk of naar het park is razend populair. Vrijwel iedere vrouw heeft wel een flesje water in haar handtas. Wie echter water uit flesjes drinkt krijgt meer BPA binnen dan mensen die dit niet doen. Je kunt dit voorkomen door een hoge kwaliteit metalen bidon te kopen en deze te vullen met kraanwater. Nederlands kraanwater behoort tot de meest gezonde waterproducten en doet als het om kwaliteit gaat vaak niet onder voor gebotteld bronwater. Gewoon een ouderwets glas water drinken is daarom een prima optie. Waarom zou je water met je meedragen als je om de haverklap een kraan tegenkomt? Je kan beter een stevige metalen beker of glas meenemen.

2. Blikvoer

Blikwaar is een giftig gevaar. Veel blikken bevatten met plastic beklede wanden. De BPA in dit plastic laat langzaam los. Blikken kunnen soms maanden op de plank staan. Hoe langer je ze bewaart, hoe meer BPA er in het blikvoer komt. Overigens is het zo dat ook minimale hoeveelheden BPA voor schade kunnen zorgen. Wetenschappers zien dat het lichaam reageert bij grote hoeveelheden BPA; deze stoffen worden afgevoerd. Maar als er kleine hoeveelheden BPA in het lichaam zit, reageert het lichaam er niet op. Dan vliegt de BPA als het ware ´onder de radar´ door en kan het grote schade aanrichten. Daarnaast is het natuurlijk zo dat blikvoer sowieso niet erg gezond is omdat het doorgekookte groenten bevat, soms zelfs in combinatie met witmeelproducten en suiker.

3. Op balpennen kauwen

Dit is een gemakkelijk af te leren hobby, zou je denken. Dat valt echter tegen. De mens heeft een natuurlijke neiging om ergens op te kauwen. Het zou beter zijn om het kauwen invulling te geven door zoethoutstokjes te kopen. Deze hebben bovendien medicinale werking. Vroeger kauwden veel mensen op een potlood. Dat leidde tot loodvergiftiging. Vele regeringen besloten daarom om lood in potlood te verbieden zodat de kauwers alleen nog maar de verf binnenkregen waarmee een potlood is gekleurd.

Plastic-extract met Indiase curry / Bron: Uploader, Wikimedia Commons (Publiek domein)Plastic-extract met Indiase curry / Bron: Uploader, Wikimedia Commons (Publiek domein)

4. Plastic bakjes bij het afhaalrestaurant

Soms koop je een maaltijd bij een afhaalrestaurant en is het plastic bakje helemaal vervormd. Dat betekent dat het verwarmd is geweest., Door de verwarming worden er stoffen aan het eten afgevoerd. Overigens zijn deze stoffen niet alleen BPA, maar ook phtalaten en andere chemische producten. Het wordt afgeraden om een maaltijd in een plastic bakje in de magnetron op te warmen. Dat is inderdaad niet erg slim, niet alleen omdat het plastic afgeeft aan het eten, maar ook omdat een magnetron de voedingswaarde van een maaltijd tot het absolute nulpunt reduceert.

5. Hete dranken in plastic bekers

Zowel zacht plastic als hard plastic geeft af aan het water. Wie koffie of thee in een plastic beker drinkt kan als hij of zij goed proeft de plasticsmaak waarnemen. Dat betekent dat je gewoon plasticdeeltjes aan het drinken bent! Neem naar je werk een stenen of glazen beker mee. Ook op vakantie is het onverstandig om uit plastic bekers te drinken.

6. Bidons

Wielrenners zijn waarschijnlijk de grootste bidonverbruikers onder de leden der mensheid. Topwielrenners worden niet oud. Dat komt waarschijnlijk omdat ze veel doping gebruiken, hun lichaam tot het uiterste uitputten en een sporthart hebben. Het drinken uit bidons kan daar nog eens bovenop komen. Het toch al oververmoeide immuunsysteem moet met plasticdeeltjes stoeien en ze uit het lichaam verwijderen. Dat vormt een extra aanslag voor de wielrenner, maar ook voor alle hobbyfietsers die één, twee of drie bidonnetjes aan hun fiets hebben hangen. Wat heb je nou precies aan je fiets hangen? Juist, een plasticinfuus.

7. Jerrycans op de camping

Als je water drinkt uit een jerrycan is er extra veel gevaar op het drinken van plasticdeeltjes. Ben je ook wel eens zo moe als je terug komt van vakantie? Zou het misschien iets te kunnen maken hebben met het feit dat het lichaam bezig is alle plastic rotzooi uit je lichaam te bonjouren? Water in jerrycans staat de hele dag gevuld plasticdeeltjes van de binnenwand te verzamelen. Als de jerrycan warm wordt, versnelt dit proces zich. Dat is de prijs die je moet betalen voor zonverwarmd water.

8. Plastic waterkokers

Wie heeft er tegenwoordig geen waterkoker in huis? En is het niet een veel gehoord argument dat je dan eindelijk geen last meer hebt van ketelsteen in de fluitketel. Besef dat ketelsteen totaal ongevaarlijk is en een waterkoker plasticdeeltjes afgeeft. Weet dat als het water naar plastic smaakt dit betekent dat er plastic in zit! Dat maakt koffie en thee niet alleen minder lekker maar eveneens superongezond. Er bestaat allerlei soorten geneeskrachtige thee en koffie is volgens sommige onderzoeken goed voor het hart en goed tegen alzheimer en vergeetachtigheid. Vergeet daarom niet dat plastic een averechtse werking heeft op alle gezonde eigenschappen van deze hete dranken.

9. Plastic kookgereedschap

Oh, wat is het toch handig dat alles van plastic kan worden gemaakt. Wie heeft er nog houten keukengereedschap nodig? Het antwoord op deze vraag is: iedereen die zijn gezondheid lief is heeft houten keukengerei nodig. Teflon spatels geven af en zorgen voor hersenschade. Allerlei plastic spatels zien er erg verdacht uit als ze een paar keer gebruikt zijn. Ze gaan een reactie aan met het eten. We moeten ervan uitgaan dat deze reactie over en weer plaats vindt. Zowel de spatel verkleurt door het eten als dat het eten door de spatel van extra plasticdeeltjes wordt voorzien.

10. Plastic speelgoed voor kinderen

Kinderen steken van alles in hun mond. Hierdoor leren ze te onderscheiden wat wat is. Materiaalonderscheid is een onderdeel van het ontdekkingsproces bij kinderen. Je kunt niet van ze eisen dat ze nooit iets in hun mond stoppen. Wat je als ouder wel kunt doen is het minimaliseren van het gebruik van plastic speelgoed. Je kunt familie en vrienden vragen enkel houten speelgoed te kopen. Plasticdeeltjes kunnen bij kinderen, wier immuunsysteem nog niet op volle kracht werkt, extra verderfelijk en ziekmakend werken. Het knauwen op een stukje speelgoed is logisch. Daarom is het logisch dat jouw kinderen geen plastic speelgoed bezitten.

Vele bronnen van plastic

Alle plastic verpakkingen zoals flessen olijfolie, plastic babyflesjes, plastic bakken met ijs zorgen voor migratie van plasticdeeltjes naar het eten. De volume van deze migratie zit in veel gevallen onder de maatschappelijk vast gestelde norm, die in Nederland door de EU is vast gelegd. Wat echter nooit is onderzocht, is het gevaar van cumulatie van plasticsoorten uit meerdere bronnen. De regelgeving op dit gebied is meer bedoeld om aparte bedrijven vrij van schadeclaims te houden dan de bewoners van een maatschappij te beschermen tegen gevaren die van de lopende band van een fabriek rollen.
Gerelateerde artikelen
Stukje plastic op tong laten naaien, om af te vallenStukje plastic op tong laten naaien, om af te vallenHoe ver wil je gaan om af te vallen? Als een maagverkleining te rigoureus voor je is, dan is de Tong Patch (een stukje p…
Plastic heroes: plastic inzamelenEen groot deel van ons afval bestaat uit plastic. Plastic kun je goed recycelen. Daarom zamelen we sinds een paar jaar p…
Wat is de plastic soep in de Grote Oceaan?Veel plastic afval dat in de natuur belandt eindigt uiteindelijk in zee. Bijvoorbeeld plastic waterflesjes en speelgoed…
Chocolade receptenEen lekkere en leuke manier om je vrije dag door te komen? Geen probleem, hier is de oplossing. Het maken van een chocol…
Beauty: Plastic in cosmeticaBeauty: Plastic in cosmeticaWe weten al langer dat onze scrub bolletjes plastic bevat en dat hebben we ook geaccepteerd. Maar het ligt anders als we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: George Hodan, PublicDomainPictures
  • http://ineedcoffee.com/avoiding-plastic-3-stainless-steel-electric-kettle-options/
  • http://www.huffingtonpost.com/dr-mercola/microwave-cancer_b_684662.html
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17164219
  • Foto baby: http://www.childcareclair.com/2011_05_01_archive.html
  • Overige foto´s: Publiek domein
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21509467
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23292891
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12042026
  • http://europepmc.org/abstract/MED/2101180
  • Afbeelding bron 1: Peter Griffin, PublicDomainPictures
  • Afbeelding bron 2: Uploader, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "10 manieren om plastic te consumeren"

Reacties

Kim, 24-05-2016 12:25 #3
Kookgereedschap in silicone dat verkleurt niet, deze zijn wel ok? Reactie infoteur, 26-05-2016
Vrijheid in onze wereld betekent onder andere dat je mag experimenteren met het gebruik van keukenmaterialen die mogelijk ziekmakend zijn. Dus als jij dat experiment wilt ondergaan, moet je dat zelf weten.

Freya, 10-10-2014 15:09 #2
Wij drinken alleen maar water uit flessen, omdat het water uit de kraan meer dan 20 mg lood heeft. En omdat wij huren, kunnen wij niet alle leidingen in het appartementengebouw veranderen. Dus kiezen wij maar voor plastic in plaats van lood.

Bert van Baar, 17-08-2014 19:54 #1
En dan nog het 'plastic korreltjes schuurmiddel' in tandpasta, dat wordt door vissen gegeten, niet verteerd, zodat het in hun maag/darm blijft en ze geen gewoon eten meer in hun maag aankunnen. Gaan ze dood van de honger met een volle maag! Reactie infoteur, 18-08-2014
Ja je hebt gelijk, dat is ook bizar, net als plastic in scrubs ipv zout. Veemd dat zulke dingen allemaal zijn toegestaan; de bedrijven bepalen de wet.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 17-08-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!