Ziek worden na eten van goji-bessen

De gojibes is niet alleen maar gezond. Hij komt uit de nachtschadefamilie. Mensen die last hebben van verhoogde darmpermeabiliteit kunnen klachten krijgen na het eten van goji-bessen. In sommige gevallen dient men uit gezondheidsoverwegingen te stoppen met goji-bessen en andere nachtschadeproducten. In deze plantenfamilie zit altijd wat atropine. Atropine is een giftige stof die tot allergische reacties kan leiden. De meeste mensen hebben er geen last van. Maar mensen die een aandoening hebben aan de darmen of slijmvliezen van maag of darmen, laten gifstoffen toe in hun lichaam. Deze aandoening wordt verhoogde darmpermeabiliteit genoemd.
Goji-bessen aan de struik. / Bron: Paul Gross and Richard Zhang, Wikimedia Commons (Publiek domein)Goji-bessen aan de struik. / Bron: Paul Gross and Richard Zhang, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Ziek na goji-bessen

Op 2 mei 2014 verscheen in de Telegraaf een artikel waaruit bleek dat een handjevol mensen is vergiftigd door goji-bessen. Men kon geen giftige stof aantreffen. In een bericht op RTL-nieuws ging men iets uitgebreider op de feiten in. Men speculeerde dat de goji-bessen waren gemengd met bitterzoetbessen. Bitterzoet is ook een nachtschadeplant maar deze heeft voor mensen giftige bessen. Overigens was er geen enkel bewijs voor de vermenging met bitterzoetbessen.

Wat is de oorzaak van het ziek worden?

Wat er waarschijnlijk aan de hand is geweest is het volgende. In elke goji-bes zit iets van de giftige stof atropine. In sommige goji-bessen kan de concentratie hiervan iets hoger liggen. Normaal gesproken wordt een mens daar niet ziek van want giftige stoffen worden geweerd door de maag-darmslijmvliezen. Het is echter zo dat steeds meer mensen last hebben van deze slijmvliezen waardoor ze minder goed functioneren en wel gifstoffen doorlaten. Hierdoor kon het gebeuren dat een handjevol mensen ziek werd van de bessen terwijl anderen niks merkten. Op RTL-nieuws wist men gelijk al te melden dat sommige mensen die aan voedselallergie leiden last kunnen krijgen van goji-bessen. Het eten van goji-bessen wordt afgeraden aan zwangere vrouwen; maar dat voert in principe te ver door omdat alleen mensen met een verhoogde darmpermeabiliteit in aanmerking komen om allergische reacties op te lopen van goji-bessen.

Gedroogde goji-bessen / Bron: Petr Kratochvil, PublicDomainPicturesGedroogde goji-bessen / Bron: Petr Kratochvil, PublicDomainPictures
In principe is de geneeskracht van boksdoorn of goji-bes onmiskenbaar. In de traditionele Chinese geneeskunde is de aanbevolen dosering van goji-bessen is 5 tot 15 gram, maximaal drie keer per dag.

Verhoogde darmpermeabiliteit

Normaal gesproken zorgt het slijmvliezen van maag en darmen ervoor dat voedingsstoffen het lichaam binnen komen en dat schadelijke stoffen in voedsel in de darmen blijven om zo snel mogelijk het lichaam te verlaten. Bij mensen met een verhoogde darmpermeabiliteit werkt dit mechanisme niet meer goed. Bij hen heeft de beschermende laag van de slijmvliezen geen goede werking meer. Hierdoor kunnen nonnutriënten of zelfs gifstoffen het lichaam binnen komen.

Gifstoffen in nachtschadegroenten

In het geval van nachtschadegroenten weten wetenschappers al erg lang dat er niet alleen maar goede stoffen in zitten. In aardappel zit solanine, in tomaat zit tomatine en in vrijwel alle nachtschadesoorten, dus ook in boomtomaat, paprika, rode peper, physalis, gojibes en aubergine zit atropine, zij het in minimale hoeveelheden. Deze stof zal bij gezonde mensen niet binnen komen maar mensen met verhoogde doorlaatbaarheid van de darmen (verhoogde darmpermeabiliteit) krijgen deze stoffen wel binnen.

Synthetische antibiotica

Je kunt een verhoogde darmpermeabiliteit krijgen als je veel synthetische antibioticakuren hebt gehad. Door deze kuren wordt namelijk de darmflora totaal ontregeld waardoor er een overgroei van een schimmel of bacterie kan ontstaan. Deze overgroei kan leiden tot een infectie. In principe wil het lichaam middel deze infectie de darmflora herstellen. Een bijverschijnsel van de infectie is echter dat het slijmvlies plaatselijk kwalitatief minder wordt. Overigens kan het probleem zich verergeren als er medicijnen worden ingenomen tegen een maaginfectie. Deze medicijnen zullen namelijk ervoor zorgen dat het lichaam het zichzelf herstellend vermogen in de vorm van de infectie zal onderbreken. Ja, je leest het goed; een infectie is een onderdeel van het zelfherstellend vermogen van het lichaam. De damrflora en het slijmvlies nemen verder in kwaliteit af als deze infectie door een medicijn wordt onderdrukt. Deze bijwerkingen van medicijnen kunnen ontstekingen op den duur juist verergeren.

Let op bij de volgende ziekten

Er is een aantal ziekten die in verband staan met verhoogde darmpermeabiliteit en nachtschadeplanten. In feite zijn er meer ziekten die door een verstoorde darmfunctie worden veroorzaakt. Wie daarover meer wilt weten leest het boekje ´De darm denkt mee´, van K.D. Runow. Ziekten die in verband staan met verhoogde darmpermeabiliteit zijn:
De darm denkt mee, K.D. RunowDe darm denkt mee, K.D. Runow
  • Ziekte van Crohn,
  • Prikkelbaredarmsyndroom,
  • Fibromyalgie,
  • Artritis,
  • Jicht
  • Psoriasis,
  • Diabetes
  • Alzheimer
  • Allergieën
  • Acné.

Eliminatiedieet

Wanneer je één van bovenstaandede ziekten hebt is het verstandig om een eliminatiedieet te doen, in overleg met een fytotherapeut, orthomoleculair therapeut of natuurgeneeskundige. Een eliminatiedieet is een onderdeel van de diagnose voor verhoogde darmpermeabiliteit. Een eliminatiedieet houdt in dat je tijdelijk, zo´n zes weken lang geen nachtschadegroenten eet. Voorbeelden van (producten met) nachtschadegroenten zijn antroewa, aardappel, tomaat, boomtomaat, rode peper, cayennepeper, sambal, gojibes en aubergine. Na deze eliminatieperiode ga je weer één lid van de nachtschadefamilie eten. Het kan zijn dat je tijdens de eliminatieperiode langzaam van alle klachten werd verlost, of dat de klachten veel minder werden. Wanneer na het consumeren van een paar aardappelen of tomaten de verschijnselen weer terug komen, is de kans erg groot dat je last hebt van verhoogde darmpermeabiliteit en voedselallergie voor nachtschadeproducten. Goji-bes is dan één van de nachtschadeplanten waarvoor je allergisch bent.
Gerelateerde artikelen
Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?Superfood en goji bessen: Goji bessen gezond of giftig?De Lycium Barbarum, in het Nederlands de Goji Bessen, hebben een belangrijke functie in de traditionele Chinese geneesku…
Goji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen; voor gezondheid, betere weerstand en afvallenGoji bessen behoren tot de groep super vruchten en worden in China ook wel happy berries genoemd. Omdat een handje vol p…
Goji bessen: gezondheid en bijwerkingenGoji bessen: gezondheid en bijwerkingenGojij bessen zijn één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de superfood familie. Met superfood wordt een groep va…
De goji-bes, superfood of onzin?De goji-bes, superfood of onzin?Werken superfoods nu echt, of zijn ze helemaal niet gezonder dan 'gewone' groentes als broccoli en selderij? De goji-bes…

Pises Powder: sulfapreparaat tegen acne, infecties en zwerenPises Powder: sulfapreparaat tegen acne, infecties en zwerenEen geïrriteerde of beschadigde huid kan snel tot puisten, acne of infecties leiden. Poriën spelen op, gaan etteren, waa…
Gezondheidseffecten van het weer/klimaatGezondheidseffecten van het weer/klimaatIedereen weet dat bliksem één van de gevaarlijkste weersverschijnselen is. De kans om getroffen te worden door de blikse…
Bronnen en referenties
  • http://www.nvwa.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/2049181/nvwa-gezondheidsklachten-na-eten-van-gojibessen
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterzoet
  • http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mensen-ziek-na-eten-gojibessen
  • http://www.telegraaf.nl/gezondheid/22579966/__Mensen_ziek_na_eten_gojibessen__.html
  • Afbeelding bron 1: Paul Gross and Richard Zhang, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Petr Kratochvil, PublicDomainPictures

Reageer op het artikel "Ziek worden na eten van goji-bessen"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 28-05-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!