InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Antibioticagebruik: soorten, types, risico's en gevaren

Antibioticagebruik: soorten, types, risico's en gevaren

Antibioticagebruik: soorten, types, risico's en gevaren Antibotica is een uitstekend geneesmiddel dat effectief is tegen allerlei ontstekingen. Infecties die veroorzaakt worden door bacteriën kunnen dankzij antibiotica afgeremd worden. Toch moet er erg voorzichtig worden omgesprongen met dit geneesmiddel want een ongecontroleerd gebruik kan leiden tot resistentie van bacteriën. Neem antibiotica niet zomaar zonder doktersadvies en hou je steeds aan de voorgeschreven dosis. Ook het type van antibiotica is belangrijk, vooral omdat de werking ervan heel specifiek op een bepaald probleem (bv. soort ontsteking) gericht kan zijn. Houdt het gebruik van antibiotica gevaren in en wat zijn de risico’s van een onverantwoorde inname voor je immuunsysteem?

Risico's antibioticagebruik

De medische wereld is antibiotica in de twintigste eeuw gaan beschouwen als een zo goed als onmisbaar geneesmiddel. Antibiotica wordt gebruikt als medicijn tegen bacteriële ontstekingen. Het probleem is echter dat antibiotica niet alleen schadelijke bacteriën vernietigen maar ook onschadelijke. Hierdoor kunnen bacteriën resistent worden en op de lange termijn is dit niet goed voor je weerstand tegen infecties en ziektes. Sommige medische specialisten beweren dat er bij de jongste generatie patiënten al meer ziekten van een bepaald type voorkomen doordat aan deze mensen van jongsaf aan relatief makkelijk antibiotica werd voorgeschreven.

Nutteloos tegen virussen

Allerlei sensibiliseringscampagnes van de overheid hebben later als bedoeling gehad om de bevolking meer bewust te maken van een correct gebruik van antibiotica. Antibiotica hebben geen nut bij virale infecties en kunnen de kracht van je weerstand afremmen als je er vaak je toevlucht toe zoekt bij verkoudheden, vage ontstekingen of griepjes.

Soorten en types antibiotica

Antibiotica zijn er in verschillende types en soorten en dit om bepaalde bacteriële ontstekingen en aandoeningen te bestrijden. Denk bijvoorbeeld aan een type antibioticum dat vooral optreedt tegen een blaasontsteking of een type dat in het bijzonder gericht is tegen een ontsteking van de luchtwegen. Ook de aard van de bacterie en resistentie ervan spelen een rol bij de keuze van een antibioticum. Het is de behandelende arts die je onderzoekt en op basis van zijn diagnose het gepaste antibioticum voor jouw specifiek probleem voorschrijft. Een specifieke dosis hoort daar ook bij.

Gevaren zelfmedicatie

Type antibiotica

Het is dan ook zaak om je aan dat specifieke antibioticum te houden en geen ander type te gebruiken waarvan je denkt “dat het ook wel goed zal zijn”. Zelfmedicatie is in dit geval absoluut af te raden, temeer daar antibiotica enkel helpen tegen bacteriële infecties. Als je je grieperig of verkouden voelt heeft het geen zin om zomaar wat antibiotica te nemen op goed geluk; het is mogelijk dat je infectie veroorzaakt is door een virus en daartegen helpt geen antibiotica.

Werking

Bovendien zijn er specifieke antibiotica die op een specifiek probleem gericht zijn, wat een willekeurige inname zinloos maakt. Sommige antibiotica werken bijvoorbeeld vooral op de een aandoening van de spijsvertering, terwijl andere types bijvoorbeeld gericht zijn op problemen aan mond, keel of gebit (bv. tandvleesontsteking). Vanzelfsprekend is het aan de arts om uit te maken met welke soort medicijnen je gebaat bent.

Termijn antibioticagebruik

Stop je behandeling met antibiotica ook niet voortijdig wanneer je je beter voelt of denkt dat je genezen bent. Mogelijk kunnen op die manier niet alle schadelijke bacteriën vernietigd worden waardoor de infectie toch langer blijft aanslepen dan je zou denken. Niet voor niets moet je bij een antibioticabehandeling de volledige doos met geneesmiddelen helemaal uitnemen. Dit is een klassiek advies dat artsen en apothekers geven wanneer er antibiotica genomen moet worden en daar houd je je dan ook het best aan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolPreventief gebruik antibiotica op intensive care zinvolOnderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht heeft aangetoond dat in Nederland jaarlijks honderden doden kunne…
Resistentie tegen antibioticaResistentie tegen antibioticaAntibioticaresistentie ontstaat door overmatig of onjuist gebruik van antibiotica. Wanneer een antibioticum veelvuldig v…
Het gevaar van resistentie voor antibioticaHet gevaar van resistentie voor antibioticaHonderden jaren terug was een simpele bacteriële infectie vaak dodelijk omdat er geen antibiotica was om de infectie mee…
HersenvliesontstekingEen hersenvliesontsteking is een ontsteking aan het membraan rondom de hersenen en de ruggemerg. Dit kan veroorzaakt wor…
Ziekenhuisbacterie: Acinetobacter BaumanniiEr zijn veel bacteriën. De meeste daarvan kan je goed bestrijden met antibiotica, waardoor je de bacterie dus doodt. Een…
Bronnen en referenties
  • http://www.red-antibiotica.org/Webtekst-Antibiotica.htm#zijn_er_nadelen_verbonden_aan_antibiotica
  • http://www.health.belgium.be/Antibiotiques/index.htm?fodnlang=nl
  • http://www.apotheek.be/nieuws/griep-en-antibiotica-gaan-niet-samen (bronnen geraadpleegd op 28/05/2016).

Reageer op het artikel "Antibioticagebruik: soorten, types, risico's en gevaren"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 14-04-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Antibiotica
Medische informatie…
Schrijf mee!