Melanoom: meest voorkomende kanker bij jongeren

Alarmerend: melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, is tevens de meest voorkomende kankersoort bij jongeren tussen de 20 - 30 jaar, veelal veroorzaakt door zonverbranding en overmatige blootstelling aan zon en UV-straling. Dat volgens de Stichting Melanoom, die zich zomer 2014 met een speciale campagne op jeugd en volwassenen richt om het belang van een goede zonbescherming onder de aandacht te brengen.

Wat is melanoom?

Een melanoom is een kwaadaardige vorm van huidkanker, die zich snel uitzaait en dodelijk kan zijn bij niet-tijdige ontdekking en behandeling. Deze vorm van kanker ontstaat in de melanocyten, de pigmentcellen van de huid. Ieder jaar overlijden er in Nederland zo'n 800 mensen aan deze ziekte. Het goede nieuws is dat als je er snel bij bent, de kans op volledige genezing groot is. De diverse soorten huidkanker, waaronder melanoom, zijn veelal het gevolg van blootstelling aan UV-straling, door zonverbranding en overmatige blootstelling aan de zon. Maar ook genetische aanleg, het hebben van een lichte huid (waardoor de huid sowieso minder bescherming heeft) of de aanwezigheid van moedervlekken kunnen een rol spelen. Wat dat laatste betreft is de kans niet groot dat zich uit een naevus (moedervlek) een melanoom ontwikkelt. Een en ander hangt o.a. mede af van de grootte van de moedervlek en de hoeveelheid aan moedervlekken die men heeft.

Hoe herken je melanoom?

Kenmerkend voor een melanoom:
  • asymmetrisch
  • vage, soms aflopende randen
  • verschillende kleuren: bruin, zwart, rood, wit
  • stuk groter dan een normale moedervlek

Melanomen kunnen in principe overal ontstaan, maar globaal gesproken komen ze bij vrouwen het meest voor op de benen en bij mannen op de rug. Het is goed om van tijd tot tijd het gehele lichaam te checken op verdachte plekjes - de moeilijk te bekijken plekjes met behulp van een handspiegel of natuurlijk met behulp van een partner.

Melanoom: de meest voorkomende soort kanker onder jongeren

Als je als kind verbranding door de zon oploopt, heb je twee keer zoveel risico om later een melanoom te ontwikkelen. Het blijkt dat melanoom in stijgende mate de meest voorkomende vorm van kanker is onder jongeren van 20 tot 30 jaar. In 2013 werden onder de totale bevolking in Nederland 5.409 nieuwe gevallen van melanoom geconstateerd, een verdrievoudiging in tien jaar tijd.

Landelijke preventiecampagne zomer 2014

Met de landelijke preventiecampagne ‘Enjoy the sun, protect your skin’ richten Stichting Melanoom en KWF Kankerbestrijding zich via o.a. social media (#thecreamteam) op jeugd en jongvolwassenen. De boodschap is dat zonverbranding op jonge leeftijd rampzalige gevolgen kan hebben op latere leeftijd en dat huidkanker veelal voorkomen kan worden door goede bescherming tegen de zon. En dat is nu juist dat stukje bewustwording bij jonge mensen waar het omgaat. Neem maar eens een kijkje op een top stranddag en zie wat er gebeurt. Mensen die de hele dag in de zon vertoeven en niet (voldoende) smeren. Als je dat goed doet moet je om de paar uur een dikke laag aanbrengen en beter is nog om van tijd tot tijd de schaduw op te zoeken.

Kinderen goed insmeren: Soltan Kids

Het is gezien het vorenstaande dus heel belangrijk om je kinderen optimaal te beschermen tegen de kwalijke invloeden van zon en UV-straling. Er gaan inmiddels ook stemmen op dat zelfs de hoogste bescherming nog niet afdoende is, dus voorzichtig blijven is altijd de boodschap. In ieder geval bieden de zonnebrandproducten van Boots Soltan een drievoudige bescherming tegen zonnebrand, een lichtbestendige UVA/UVB filter, een vijf sterren UVA bescherming en een antioxidanten-complex tegen huidveroudering. Er zijn speciale producten voor de kwetsbare kinderhuid: Soltan Kids Once Waterplay - goed voor 6 uur bescherming en 3 uur waterbestendigheid in een spray SPF30 of SPF50 - € 19,95; en de Soltan Kids Sensitive voor de extra gevoelige kinderhuid, waterbestendig, langdurig hydraterend en plakt niet- een spray/lotion SPF50 kost € 15,95.
© 2014 - 2020 Plato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Telegraaf Vrouw 11 juni 2013 'Insmeren? Let op je kinderen'
  • Persbericht Stichting Melanoom
  • www.stichtingmelanoom.nl
  • Persbericht MOOI PR
  • www.boots.nl

Reageer op het artikel "Melanoom: meest voorkomende kanker bij jongeren"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 16-06-2014
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!