InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitte

Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitte

Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitte De meesten onder ons kijken gretig uit naar de zomer omwille van het warme weer. Warme temperaturen kunnen erg aangenaam zijn maar ook symptomen als hoofdpijn of misselijkheid veroorzaken. Extreme hitte zoals bij een hittegolf kan de zomerpret dan ook danig verstoren. Je beschermen tegen de zon en het dragen van een hoofddeksel is noodzakelijk om het hoofd koel te houden. Binnenshuis kan je gebruik maken van een ventilator of een handige mobiele airco. Wanneer spreken we van een hittegolf en welke tips kunnen je helpen om het hoofd koel te houden?

Extreme warmte

Lekker warme temperaturen, het zonnetje dat schijnt, en een optimistisch sfeertje dat in de lucht hangt: we verlangen er allemaal wel naar als het lange tijd slecht weer is. Maar warme temperaturen die extreem hoog oplopen en lang blijven duren zijn ook niet leuk meer. Veel mensen hebben het dan ook moeilijk om met extreme hitte om te gaan, zoals bij een hittegolf. Hittegolven lijken sinds het begin van de eenentwintigste eeuw vaker voor te komen, wat volgens sommige specialisten te maken heeft met de opwarming van de aarde.

Hittegolf: wanneer?

Een hittegolf kan de zomervakantie aardig verknoeien voor wie last heeft van extreme warmte. Ook gezondheidsproblemen kunnen ontstaan of verergeren bij een hittegolf. Vooral kinderen en oudere mensen ondervinden vaak negatieve gevolgen van lange periode van extreme warmte, zoals bijvoorbeeld uitdroging, zonnesteek en misselijkheid. Officieel spreekt men van een hittegolf wanneer de volgende voorwaarden vervuld zijn:
  • minstens 5 achtereenvolgende dagen bedraagt de maximum temperatuur 25 graden of meer
  • in die periode van 5 dagen is het minstens 3 dagen 30 graden of meer

Hittegolf overleven: tips

Een hittegolf "overleven" lijkt op zich een sterke uitdrukking om de mogelijk ernstige gevolgen van dergelijke situatie aan te geven. Toch is dit niet zo vergezocht: vooral bij de lichamelijk zwakkeren onder ons komt het bij een hittegolf soms aan op leven en dood. Het is niet zo uitzonderlijk dat senioren overlijden omwille van de gevolgen van extreme hitte. Maar ook voor gezonde mensen in de fleur van hun leven kan het soms moeilijk zijn om een hittegolf die erg lang aansleept fit door te komen. Extreme hitte die enkele dagen of weken aanhoudt stelt het lichaam immers erg op de proef. Als je rekening houdt met bepaalde tips zou het een stuk vlotter moeten gaan om een periode van extreme warmte goed en wel te overleven.

Ken je lichaam

Een goed uitgangspunt om effectief een hittegolf te overleven is om je eigen lichaam goed te kennen en te respecteren. Ben je iemand die veel zweet? Heb je snel hoofdpijn in de zon? Of krijg je snel last van hartkloppingen? Stem je gedrag dan in de eerste plaats af op hoe je de hitte zelf ervaart. Stel je lichaam niet onnodig bloot aan de zon als je snel vervelende symptomen van zonnesteek of uitdroging ontwikkelt.

Beperk alcohol en koffie

Alcohol lijkt op het eerste zicht onschuldig om te drinken bij extreme warmte, want wat smaakt er beter dan een lekker biertje op een zonnige namiddag? Toch moet je het gebruik van alcohol vooral beperken, net als koffie en thee. Alle drie zijn het producten die het vocht afdrijven, wat het risico op uitdroging kan verhogen, vermits je bij een hittegolf sowieso al veel zweet.

Beperk frisdrank

Frisdrank is voor sommigen een goede manier om snel wat suikers op te doen als ze zich moe of futloos voelen. De suikers kunnen je inderdaad een oppepper geven maar als je meerdere frisdranken drinkt zal je dorstgevoel blijven aanzwellen. Je keel zal droger worden en je zal meer willen drinken. Daarom is eenvoudig mineraalwater beter dan gesuikerde drankjes om de dorst te lessen.

Hoofddeksel

Een hoofddeksel tegen de zon dragen is cruciaal om de druk van een loodzware hitte tegen te houden en hoofdpijn te vermijden. Kies een pet of zonnehoed die gemakkelijk rond je hoofd zit en niet te fel aanspant, want dat kan je ook weer hoofdpijn bezorgen. Bescherm ook de rest van je lichaam tegen onnodige verbranding door de zonnestralen. Een pijnlijke huid die veroorzaakt is door verbranding door de zon is helemaal overbodig.

Extreme hitte buiten houden

Bij een hittegolf is het belangrijk om letterlijk en figuurlijk je hoofd koel te houden. Verfris je gezicht regelmatig met water en vergeet ook niet je nek met een nat washandje te bevochtigen. Ook het afspoelen van je handen en je armen kan erg verfrissend werken. Als je binnenshuis verblijft, let er dan ook op om de atmosfeer in huis aangenaam te houden: zorg dat warmte buiten gehouden wordt door ramen en deuren te sluiten.

Mobiele airco of ventilator

Als je snelle verkoeling wilt gebruik dan een ventilator. Ventilators verplaatsen alleen maar de lucht maar kunnen toch een beetje deugd doen. Wil je echt effectief optreden tegen extreme hitte dan kan je gebruik maken van een airco. Dat hoeft geen kostelijke, professioneel geïnstalleerde airconditioning aan de muur te zijn; ook mobiele airco's zijn mogelijk. Er zijn handige mobiele airco's op de markt die je met je mee kan nemen als je je verplaatst naar een andere ruimte in huis. Deze mobiele airco's zijn al verkrijgbaar vanaf een prijs van ongeveer 220 euro (2018).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hitte in NederlandHitte in NederlandIn Nederland hebben we een gematigd klimaat met milde winters en koele zomers. Nederlandse zomers zijn over het algemeen…
De hittegolf in NederlandDe hittegolf in NederlandJe houdt ervan of niet: de zomer. Velen houden van de zomerse dagen, zolang er maar geen hittegolf optreedt. Een hittego…
Overleef de hitte: 10 tips om de zomer door te komenOverleef jij de volgende hittegolf? Zoals het er naar uit ziet krijgen we binnenkort met iets dergelijks te maken. Als w…
10 tips voor tijdens een hittegolf10 tips voor tijdens een hittegolf10 Medische adviezen voor tijdens een hittegolf. Dat is altijd handig als je op vakantie gaat naar een tropisch land of…
Impact van een hittegolf op het lichaam en de natuurImpact van een hittegolf op het lichaam en de natuurHittegolven vinden in de Lage Landen steeds frequenter plaats. Dit is een duidelijk signaal dat de aarde aan het opwarme…
Bronnen en referenties
  • http://www.optimalegezondheid.com/wat-te-doen-bij-een-hittegolf/ (geraadpleegd op 29/06/2015).

Reageer op het artikel "Hoe een hittegolf overleven? Tips om af te koelen bij hitte"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-07-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Zomertips
Medische informatie…
Schrijf mee!