Ik zondig stiekem en vind het fijn: zondigen en gezondheid!

Ik zondig stiekem en vind het fijn: zondigen en gezondheid! Jezelf af en toe laten verwennen, daar is niets mis mee! Het bepaalt hoe we als mens in het leven staan. Toch moet er een goede balans zijn tussen de gezondheid en de mate van verwenning. Zeker als men reeds goede voornemens heeft genomen om bijvoorbeeld aan een slechte gewoonte iets te doen, dan kan het snel een zonde worden. Zondigen is in vele opzichten ook verwenning, echter we doen het tegen de afspraken in. Daarnaast kan het de morele grens overgaan. Waarom zondigen we stiekem en wanneer zijn die verwennerijtjes schadelijk voor de gezondheid?

Stiekem zondigen

Wanneer is het een zonde?

Iets is een zonde, zodra het niet aan de standaard van de eigen morele waarden voldoet. Die morele waarden kunnen zijn opgelegd via de bijbel of die grenzen kunnen ook zelf worden vastgelegd. Probleem bij het doen van een zonde is dat men er vaak achteraf spijt van heeft. De persoon heeft dus berouw, dat men ondanks de goede voornemens het toch weer heeft gedaan. Denk aan stiekem weer roken of ondanks de goede bedoelingen toelaten dat men weer naar de fles grijpt. De eigen morele grens is gepasseerd, omdat we het zelf oogluikend toestaan of omdat een verslaving het oplegt. Daarnaast kan zondigen ook onverhoopt voorkomen.

Tegen de afspraken iets doen

Zelf of door anderen opgelegde afspraken zorgen ervoor dat men eraan moet houden. Dat is uiteraard eerder gezegd dan gedaan. De verleidingen binnen onze maatschappij zijn overal aanwezig en dus kan men snel worden overgehaald om het wel te doen. Toch maar even met de groep meedoen om zo op te vallen, het overkomt iedereen. Het kan snel leiden tot het herhaaldelijk innemen van stoffen, doordat jouw persoonlijke balans is doorbroken. Omdat de meeste stoffen ook een verslavend effect hebben, is het zeer lastig om ergens vanaf te komen (denk aan vet, suiker maar ook indirecte stoffen waarbij de aanmaak van dopamine in het lichaam wordt bevorderd). Uiteraard geldt voorgaande zeker voor nicotine, alcohol maar ook geslachtsgemeenschap kan een verslavend effect hebben. Iets doen wat tegen je eigen afspraken ingaat, is dan ook snel gedaan. De wil is vaak niet sterk genoeg, waardoor een foutje kan worden gemaakt.

Goed laten verwennen

Jezelf eens lekker laten verwennen, dat moet altijd kunnen. Dit kan echter op verschillende manieren worden gedaan. Het kan gaan om eten, maar het kan ook gaan om een stevige scrub van de huid of door een reisje te maken. Laten verwennen kan dus op verschillende niveau’s worden gedaan. Iedereen heeft dus de afweging om het ene soort verwennen wel toe te laten en het andere soort juist niet. Verwenning is noodzakelijk, omdat het de mens streelt en we ons beter voelen. Goed laten verwennen hoort er dus gewoon bij. De keuze tussen wat voor type verwenning we toepassen is belangrijk, omdat sommige soorten daarvan slechts tijdelijk positief zijn. Meerdere varianten van verwenning zijn daarom ook een zonde, omdat het achteraf negatief kan zijn.

Tevredenheid gestimuleerd

Doen we iets dat eigenlijk niet mag, dan halen we er persoonlijke tevredenheid uit. Het zorgt er bijvoorbeeld voor dat stemmingshormonen zoals serotonine worden afgegeven, waardoor we minder gespannen zijn. Denk aan het eten van iets chocola met een wijntje om het liefdesverdriet te verzachten. Geheelonthouding oftewel het compleet vermijden van kleine traktaties zorgt ervoor dat we de lichamelijke tevredenheid niet stimuleren. Dat kan dus ook een negatief effect hebben. Zeker als we door stress en spanningen reeds minder positief zijn. Het is noodzaak om dus wel af en toe enige mate van verwennerij toe te laten, zodat de tevredenheid wordt bevorderd. Dit kan in de vorm van lekker eten zijn, maar ook een beauty-farm bezoeken of eropuit gaan.

Wanneer gaat zondigen te ver?

Indien we de dingen met mate doen, dan heeft het meestal geen slechte gevolgen voor ons lichaam. Daarnaast geldt altijd dat bij het woordgebruik teveel het sowieso overmatig is en dus slecht voor de gezondheid. Wat zijn zoal de gevolgen van enkele veel voorkomende zonden?

Alcohol

Een glaasje alcohol is helemaal niet slecht. Het stimuleert de lever en verbetert de bloeddoorstroming. Iedere dag meerdere flesjes bier wegtikken of een fles wijn heeft wel negatieve gevolgen. Het zorgt ervoor dat de bloeddruk te hoog is en de lever overactief is. Daarnaast krijgt het lichaam dagelijks grote hoeveelheden ethanal als gifstof te verwerken. Het kan tot levercirrose of –kanker leiden.

Roken

Deze bezigheid vormt altijd een zware aanslag op de gezondheid. Via rookinname krijgen we enkele honderden stoffen binnen, waarvan een veertigtal zeer schadelijk zijn. Nicotine werkt verslavend, waardoor we steeds vaker en meer gaan roken. Aanvullend zorgt teer ervoor dat de openingen naar longblaasjes dicht komen te zitten. Door roken krijgen de longen, daarnaast relatief minder zuurstof binnen. Aanvullend kunnen de schadelijke stoffen longkanker veroorzaken.

Snoepen

Zoetigheid daar groeien we mee op! Ieder persoon heeft zo zijn eigen voorkeuren qua voeding. Door te snoepen nemen we vaker iets in, wat niet goed voor ons is. Gaat het om snoep, suiker of taarten enzovoorts dan krijgt het lichaam teveel suikers binnen. Insuline moet ervoor zorgen dat die energie wordt opgeslagen in het lichaam. Dit kan eveneens ontregeld raken, waardoor men suikerziekte oftewel diabetes krijgt.

Vettigheid

Lekker eten dat willen we allemaal. Jammer genoeg betekent lekker eten ook vaak dat het boordevol verzadigde vetten en snel verbrandende koolhydraten zit. Veel en vaak vettigheid eten zorgt ervoor dat we snel kunnen aankomen. Vaak gaat het ook gepaard met veel alcoholinname, waardoor de persoon snel qua gewicht toeneemt. Meer vet in het lichaam zorgt er dan tevens voor dat er relatief meer oestrogeen wordt aangemaakt. Daardoor kan men in een negatieve spiraal terechtkomen, waarbij men snel kilo’s aankomt.

Geslachtsgemeenschap

Naast de inname van stoffen vormt seks ook een hoofdzonde, zeker als men het vaak buiten de deur doet. Is men vrijgezel dan valt daar iets voor te zeggen, echter heeft men een partner dan gaat het reeds om bedrog. Daarnaast geldt dat goede bescherming bij meerdere sekscontacten altijd noodzakelijk is. Zeker als de man in de penopauze komt is er een reële kans dat men vreemd gaat. Gaat men structureel vreemd dan heeft men verhoogde kans om aandoeningen zoals SOA's op te lopen.

Herken je jezelf in enkele van voorgaande deelaspecten, dan is het zeker de vraag of je een goede levensstijl hebt. Indien je zondigt op meerdere vlakken dan kan het potentieel vergaande gezondheidsproblemen veroorzaken. Ga samen met een vriend(in) er iets aan doen, zodat je een stok achter de deur hebt. Op die manier kun je samen aan werken, zonder dat je terugvalt in een oud ongezond patroon.

Een sterke wil hebben

Om te vermijden dat we als mens continu in de fout gaan, moeten we streng voor onszelf zijn. Dit is ook van belang indien men een goede gezondheid wil hebben. Met een sterke wil kun je ervoor zorgen dat je voorgaande stoffen en activiteiten kunt mijden, zodat je wel aan je eigen morele waarden voldoet. Maar de vraag is, hoever moet je daarin gaan? Er moet ook een goede balans zijn tussen gezondheid met het af en toe laten verwennen van jezelf. Het lichaam heeft verwennerij nodig om tot een hogere tevredenheid te komen. Vind dus jouw balans door gezond te leven, waarnaast je af en toe wel enige verwennerij toelaat. Zo verkrijg je een gezond lichaam en blijf je tevreden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goede voornemens laten slagenGoede voornemens laten slagenAan het begin van elk jaar nemen veel mensen zich voor om dingen in hun leven anders aan te pakken. Hun doelen zijn uite…
Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?Afvallen en stress, waarom is het zo moeilijk?Waarom is afvallen tijdens stress zo moeilijk? Afvallen en veel stress in je leven, is het mogelijk? Verandert je eetgew…
Goede voornemens volhouden, doelen bereikenGoede voornemens volhouden, doelen bereikenGoede voornemens volhouden kan heel moeilijk zijn. Je begint heel enthousiast aan stoppen met roken, afvallen, meer bewe…
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…

EPO (Erytropoëtine) nader bekekenEPO (Erytropoëtine) nader bekekenEPO (erytropoëtine) is vooral bekend geworden dankzij sport. Wielrennen en wielrenners hebben het natuurlijk hormoon zel…
In water oplosbare vitaminesIn water oplosbare vitaminesVitamines zijn belangrijk voor een goede werking van lichamelijke processen. We kennen verschillenden typen vitamines, w…

Reageer op het artikel "Ik zondig stiekem en vind het fijn: zondigen en gezondheid!"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 11-06-2018
Subrubriek: Diversen
Special: Lang leven
Medische informatie…
Schrijf mee!