InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > 10 Koffie vervangers

10 Koffie vervangers

10 Koffie vervangers Waarom zou je koffie willen vervangen? Het is opwekkend, heeft enkele gezonde kwaliteiten en is bovendien heerlijk, zo zou de redenering van een doorgewinterde koffiejunk kunnen luiden. En in deze kwalificatie ligt het antwoord. Want een junk wil niemand zijn. Toch zijn er miljoenen koffiejunks in Nederland. Deze mensen zouden dodelijk vermoeid zijn als ze 24 uur lang geen koffie drinken. Ook zouden ze hoofdpijn krijgen, geïrriteerd raken en chagrijnig worden. Tja, dat zijn nu eenmaal de afkickverschijnselen die bij een koffieverslaafde hoort. Je moet er eventjes doorheen om erna stralend van energie aan de dag te beginnen. Na de verslaving komt echter het moeilijkste: de smaakverleiding. Daarom staan hier 10 koffievervangers opgesomd. Weersta de verleiding van een zacht koffiearoma van een drug die al vele goede humeurs heeft weten te doen sneuvelen en wend je tot een gezonde vervanger van koffie.

Inhoud:

1. Bamboe koffie

Bambu is een merk van A. Vogel ofwel Alfred Vogel, Zwitsers kruidendeskundige wat in Nederland bamboekoffie verkoopt. Het is een soort oploskoffie. De smaak is vergelijkbaar met gewone koffie maar je zenuwstelsel krijgt er niet een opdonder van die je naar de W.C. doet hollen. Van gewone koffie word je een beetje scherper, tenminste, van de eerste van de dag. Dat effect ontbreekt bij bamboekoffie. Deze koffie is ideaal voor ´s avonds omdat het niet de slaap tegen houdt. Verder is bamboekoffie als oploskoffie handig voor op vakantie; je hoeft niet te prutsen met filters en zakjes.

2. Cichoreikoffie

Cichoreikoffie wordt gemaakt van de wortel van de cichoreiplant. In deze wortel zit veel inuline. Inuline is een stof die de werking van insuline versterkt. Eigenlijk zou iedereen met metabool syndroom of diabetes type 2 veel producten met inuline moeten innemen omdat dit één van de manieren is om de bloedsuikerspiegel te nivelleren en suikerziekte of diabetes mellitus type 2 om te keren en te genezen. Cichoreikoffie is een gebrande koffiesoort. Extra voordeel van deze koffie is dat het goed is voor de lever, in tegenstelling tot gewone koffie wat juist slecht is voor de lever. In de Tweede Wereldoorlog was koffie niet leverbaar (alleen aan het huis van Anne Frank, als je dat in het dagboek gelooft), maar gebruikten mensen cichoreiwortel om een koffiesubstituut van te maken.

3. Granenkoffie

Granenkoffie wordt in Nederland verkocht door het bekende merk Zonnatura. Het is een koffie van gebrande granen zoals boekweit. Soms worden gebrande vruchten in combinatie met gebrande granen gebruikt. Ongebrande koffie smaakt nergens naar. In feite zorgt het branden van granen voor een vergelijkbare smaak als koffie. Daarom is deze koffie qua smaak een goede vervanger. Qua effect is dat het niet; je krijgt niet het sofdtrugsachtige opppeppende effect van gewone koffie, maar dat is ook de reden dat je op zoek bent naar een goede koffievervanger.

Geroosterde paardenbloemwortel / Bron: Zero-X at Flickr, Wikimedia Commons (Publiek domein)Geroosterde paardenbloemwortel / Bron: Zero-X at Flickr, Wikimedia Commons (Publiek domein)

4. Paardenbloemwortelkoffie

In paardenbloem zit net als in cichiorei inuline. Daarom is deze wortel goed voor diabetespatiënten. Zie daarvoor de alinea bij cichorei. Paardenbloemwortel heeft als voordeel dat het extra goed is voor de lever. Bovendien groeien paardenbloemen overal. Je zou met dit product kunnen proberen om paardenbloemwortels zelf te verzamelen, te roosteren en te verpoederen. Zo kun je zelf een koffievervanger maken. In het zuiden van de V.S. was er op een gegeven moment in de 19e eeuw een boycot van de haven van New Orleans zodat mensen geen gewone koffie meer konden kopen. Men ging destijds over op het drinken van koffie van gebrande paardenbloemwortel; een uitstekend substituut dat binnen ieders handbereik ligt.

5. Rauwe koffie´

Rauwe koffie is een populaire marketingterm die enigszins misleidend is. Met rauwe koffie zou je eigenlijk denken dat er ´groene koffie´, dat is ongebrande koffie wordt bedoeld. Maar Kristina van de account fullyrawkristina op Youtube heeft een lekker recept op basis van kruiden, specerijen en vruchten:
Bereidingswijze: alles in een blender doen en de blender aanzetten. Vervolgens warm maken en je hebt een heerlijk kopje koffie gemaakt van allerlei geneeskrachtige plantonderdelen. Als je het dunner wilt maken moet je meer kokosnootwater gebruiken. Je kunt er ook verse amandelmelk doorheen doen.

6. Thee

Is thee een koffievervanger? Ja, Natuurlijk! Er zijn duizenden soorten thee. Met thee valt meer te variëren dan met koffie. Zwarte thee is zelfs gezond omdat er antioxidanten in thee zitten. Deze thee is echter niet goed voor de vochtbalans; je plast een kop zwarte thee snel weer uit. De meeste kruidentheeén zijn wel goed voor de vochtbalans. Denk er aan om met medicinale kruidenthee zoals kamille matig te zijn; gebruik ze vooral als je ze echt nodig heeft. In het geval van kamille gebruik je dat alleen als je last van pijnlijke ontstekingen hebt. Drink je een medicinale thee toch graag om de smaak? Zorg er dan voor dat je veel afwisselt en drink in ieder geval nooit langer dan vier weken dagelijks dezelfde medicinale thee.

7. Chocoladedrank

Chocolade is eveneens een vervanger van koffie. Je kunt het net als koffie warm drinken. Daarnaast kun je er net als bij koffie heerlijke slagroom op doen. Chocoladedranken zijn traditioneel gezien een winterdrank maar ook op een natte, frisse zomernacht in Nederland is deze drank uitstekend van toepassing.

8. Anijsmelk

Anijsmelk is een mooie, zoete drank met anijssmaak. Je kunt zelf anijszaadjes stampen en in een beker doen maar er zijn ook sinds jaar en dag anijsklontjes te koop in de supermarkt. Gestampt anijszaad met rauwe melk en honing is het meest authentieke recept om deze drank tot een ware geneesdrank te maken. Anijsmelk kun je eveneens maken met geitenmelk, havermelk, rijstemelk, kokosmelk en amandelmelk. Je zou denken dat sojamelk in dit rijtje ontbreekt maar om gezondheidstechnische reden is dat geen aanbevelenswaardig product, ondanks dat veel mensen voor de sojamelkmarketingcampagnes gevallen zijn.

9. Cafeïnevrije koffie

Cafeïnevrije koffie is het eerste waar mensen aan denken als koffievervanger. Helaas is dit een ongezond product. Waarom? Omdat een koffieboon cafeïnevrij wordt gemaakt met behulp van aceton. Aceton is een zwaar giftig product dat bijvoorbeeld kan worden gebruikt om nagellak te verwijderen. In cafeïnevrije koffie zitten altijd restanten van aceton. Mijd dit product, als je gezondheid je lief is.

10. Speltkoffie

Spelt is een relatief nieuw graan op de Nederlandse en Belgische markt. Het is een prima product. Van granen kun je koffie maken door het te branden. In het geval van speltkoffie is uiteraard spelt gebrand zodat het een koffiesmaak krijgt.
Gerelateerde artikelen
Koffievariaties: tips voor lekkere koffieKoffie is lekker. Variëren in koffiesmaken kan een aangename verrassing zijn voor de koffieliefhebber. Er gaat natuurlij…
Koffie is gezond!Koffie is gezond!Koffie is één van de meest geliefde dranken in Nederland. Lange tijd werd gezegd dat koffie ongezond is, omdat het de bl…
Warme klassieke koffiecocktailsWie houd er nu niet van een lekkere koffie na de maaltijd. Hieronder zijn 4 klassieke recepten te vinden om een koffie t…
Recepten voor koffie met alcohol en ijsRecepten voor koffie met alcohol en ijsKoffie is een eeuwenoude drank die tevens samen met thee de meest gedronken drank van Nederland is. Gemiddeld drinkt een…
Douwe Egberts AromettesDouwe Egberts AromettesGemalen koffie, koffiepads, koffiebonen of oploskoffie, er zijn veel mogelijkheden om een kopje koffie op tafel te zette…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: MasterTux, Pixabay
  • http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/Bambu-instant-cafeinevrije-koffie.php
  • http://www.zonnatura.nl/assortiment/aanvullend-assortiment/koffievervangers/granenkoffie/
  • http://www.youtube.com/watch?v=YSFy-WfzVs0&feature=youtu.be
  • http://www.grabbits.nl/artikel/speltkoffie-een-gezonde-koffievervanger
  • Afbeelding bron 1: Zero-X at Flickr, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "10 Koffie vervangers"

Reacties

Hanneke, 11-07-2016 13:35 #2
Dit is absoluut niet objectief geschreven. Producten worden overgegeneraliseerd en in zijn geheel "gezond" en "ongezond" genoemd, en de referenties zijn incompleet.

Wie een goede koffievervanger zoekt kan dit artikel gebruiken om ideeën op te doen, maar moet de opmerkingen die hier als harde feiten staan gepresenteerd met een flinke korrel zout nemen. Reactie infoteur, 07-09-2016
Wat is dan een hard feit dat niet zou kloppen? Dat vergeet je te melden zodat ik nu niets kan verbeteren of uitleggen…

Margriete, 21-11-2014 12:28 #1
Helaas een nogal incomplete en beetje misleidende opsomming. Nummers 1 t/m 3 zijn hetzelfde product, namelijk dranken met a.o. chicorei, verkocht onder verschillende namen (en chicorei is géén gebrande koffiesoort, maar een plantenwortel). De dranken die aangeprezen worden voor diabetici bevatten veel koolhydraten, waaronder vijgen die een hele hoge GI hebben, en kunnen daarom door diabetici beter vermeden worden. En er bestaat al heel lang cafeïnevrije koffie die gedecafeïneerd is met CO2 (bv van Simon Lévelt) en daar zit dus geen aceton in! Schrijver, beter onderzoek doen voor je iets op het internet zet! Reactie infoteur, 21-11-2014
Wat je zegt over cichorei, dat het een plantenwortel is, staat al in desbetreffende alinea. Dat is dus iets heel anders dan gebrande mout! Verder is GI een achterhaald instrument. het eten van vijgen gaat gepaard met vezels. Deze vezels zorgen juist niet voor suikerpieken, het verschijnsel waar diabetici extra last van hebben.

Verder is er inderdaad een alternatieve methode om koffie caffeínevrij te maken maar de industriestandaard is nog altijd het gebruik van dichloormetaan, een verfafbijtmiddel. Drink smakelijk!

Reageerder, wil je voortaan research doen voordat je roept?
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 05-07-2014
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!